4 057 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Dolt och snyggt - dimmer + spottar ovan diskbänken.
Hej!
Vi vill ha så lite som möjligt synligt och har hittat på Kvik en bra lösning där dom fräser in elkablarna i skåpen från baksidan av underskivan till skåpet och kablaget blir således helt dolt. Även de supertunna spottarna fräser dom hål för och dom blir helt osynliga från insidan.
Spottarna bygger då knappt någonting i höjd nedåt.
Dom har till detta en snygg lösning som är en pinne som hänger ner från underkanten av skåpet som vid beröring fungerar som dimmer.
Skitbra!
Nackdelar:
-Spottarma är endast 10w
- Ganska dyrt (spottar 75kr.st, fräsning 285kr,st, trafo med dimmer 850kr)
Jag är mest bekymrad över styrkan på belysningen, vi kommer ha en spott per 40cm.
Kommer det räcka ?
Någon som har något bra alternativt förslag för att dölja så mycket som möjligt samt en något tips på liknande dimmer-pinne funktion ?
Att borra själv verkar svårt, efterssom skivorna är så tunna gäller det att inte sikta snett och det vågar jag mig inte på utan fixtur....
Vi vill ha så lite som möjligt synligt och har hittat på Kvik en bra lösning där dom fräser in elkablarna i skåpen från baksidan av underskivan till skåpet och kablaget blir således helt dolt. Även de supertunna spottarna fräser dom hål för och dom blir helt osynliga från insidan.
Spottarna bygger då knappt någonting i höjd nedåt.
Dom har till detta en snygg lösning som är en pinne som hänger ner från underkanten av skåpet som vid beröring fungerar som dimmer.
Skitbra!
Nackdelar:
-Spottarma är endast 10w
- Ganska dyrt (spottar 75kr.st, fräsning 285kr,st, trafo med dimmer 850kr)
Jag är mest bekymrad över styrkan på belysningen, vi kommer ha en spott per 40cm.
Kommer det räcka ?
Någon som har något bra alternativt förslag för att dölja så mycket som möjligt samt en något tips på liknande dimmer-pinne funktion ?
Att borra själv verkar svårt, efterssom skivorna är så tunna gäller det att inte sikta snett och det vågar jag mig inte på utan fixtur....
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen brukar jag se till så att det finns ett vägguttag till trafon ovanför väggskåpen och det är sen kopplat till den vanliga väggströmbrytaren vilket är mer praktiskt än att ha tändningen under skåpen.
Du kan inte se dessa spottar som den enda arbetsbelysningen i ett kök, för det räcker det knappt till.
Du kan inte se dessa spottar som den enda arbetsbelysningen i ett kök, för det räcker det knappt till.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysningen"
Arbetsbelysning The Portable Rapid
Uppladdningsbar och portabel
399 kr inkl moms
Läs mer
Paul-Staffanstorp skrev:Personligen brukar jag se till så att det finns ett vägguttag till trafon ovanför väggskåpen och det är sen kopplat till den vanliga väggströmbrytaren vilket är mer praktiskt än att ha tändningen under skåpen.
När jag står vid diskbänken och vill ha mer belysningen vill jag inte gå 2-3m till strömbrytaren på väggen utan vill kunna reglera därifrån jag står.
Hur kan det anses mer praktiskt att reglera ljuset från strömbrytaren än att ha tändningen under skåpen ?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Antagligen för att man har mer belysning i ett kök och styr den via strömbrytaren.anders80 skrev:
Folk vill kunna tända ljuset när de kommer in i ett mörkt kök kanske...
Jag säger bara vad merparten av mina kunder väljer när de ska ha det kopplat.
Du får göra precis som du själv vill...
Jag är också helt emot rekommendationen att sätta strömbrytaren för överskåpsbelysningen vid dörren. Jag är uteslutande vid arbetsbänken eller diskhon när jag kommer på att jag vill ha ljus, mer eller mindre ljus och då vill jag inte gå tillbaka till dörren.
Köksförsäljare och flera olika elektriker rekommenderade och direkt avrådde mig att sätta strömbrytaren vid bänken. Förstår inte resonemanget överhuvudtaget, det känns helt bakvänt.
Detta eftersom det i första hand är arbetsbelysning.
Däremot har vi två spottar runt fläktkåpan och sedan vitrinbelysning som däremot är dekorationsljus och därför styrs just detta från innanför dörren.
Vi körde på 20W-spottar med ca 30 cm mellanrum så det blir mycket och jämnt ljus när man behöver det.
Styrningen via en rostfri touchdimmer från Gira satte jag kanske lite udda på väggen strax till vänster om diskhon och då till höger om arbetsytan så den är nära till hands.

Är mycket nöjd med detta.
PS, skrev lite om mina funderingar HÄR
Köksförsäljare och flera olika elektriker rekommenderade och direkt avrådde mig att sätta strömbrytaren vid bänken. Förstår inte resonemanget överhuvudtaget, det känns helt bakvänt.
Detta eftersom det i första hand är arbetsbelysning.
Däremot har vi två spottar runt fläktkåpan och sedan vitrinbelysning som däremot är dekorationsljus och därför styrs just detta från innanför dörren.
Vi körde på 20W-spottar med ca 30 cm mellanrum så det blir mycket och jämnt ljus när man behöver det.
Styrningen via en rostfri touchdimmer från Gira satte jag kanske lite udda på väggen strax till vänster om diskhon och då till höger om arbetsytan så den är nära till hands.
Är mycket nöjd med detta.
PS, skrev lite om mina funderingar HÄR
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
339 kr inkl moms
Läs mer
Hej.
Vi har använt oss Uranus spottar från Beslagdesign (http://www.beslagdesign.se) och fällt in dem i en täckskiva till ett IKEA kök. 20 W lampor satta med ca 40 cm mellanrum. Sitter även en infälld dimmer som är ganska lik spottarna i ena änden av täckskivan. Upplever inga problem med att det inte räcker till som arbetsbelysning.

Köpte allt på Fredell's...
De vita uttaget är bytt till ett i antrecit...
Vi har använt oss Uranus spottar från Beslagdesign (http://www.beslagdesign.se) och fällt in dem i en täckskiva till ett IKEA kök. 20 W lampor satta med ca 40 cm mellanrum. Sitter även en infälld dimmer som är ganska lik spottarna i ena änden av täckskivan. Upplever inga problem med att det inte räcker till som arbetsbelysning.

Redigerat:
Jag håller inte heller med om att det är mer praktiskt. Jag har det hellre så att jag tänder takbelysningen vid ingången till köket och arbetsbelysningen/belysningen under överskåpen på plats. Skulle bli tokig om jag skulle behöva gå från arbetsplatsen för att tända och sedan tillbaka för att göra det som skulle göras och sedan samma rund igen.Paul-Staffanstorp skrev:Personligen brukar jag se till så att det finns ett vägguttag till trafon ovanför väggskåpen och det är sen kopplat till den vanliga väggströmbrytaren vilket är mer praktiskt än att ha tändningen under skåpen.
Håller däremot med om att det inte funkar med att endast ha spottarna som belysning i ett kök...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Allting är ju en smaksak och jag sa inte att man SKA ha tändningen vid dörren, bara syftade på att det är det vanligaste önskemålet från kunder jag är i kontakt med och personligen tycker jag det är mer praktiskt att kunna tända upp direkt när man går in i köket. 
Gör som ni vill...alla är vi olika... som tur är
Gör som ni vill...alla är vi olika... som tur är
Hej.Duedate skrev:
De spottar som vi har fräst in är 20 W/12 V och är gjorda för att byggas in. Se skiss på Beslagdesign.se/belysning/Infällnadsbelysning Spot Uranus. De kräve 16,5 mm djup.
Blir inte alls varmt på ovansidan.
Lycka till.
Snyggt !Sailorman skrev:Hej.
Vi har använt oss Uranus spottar från Beslagdesign ([länk]) och fällt in dem i en täckskiva till ett IKEA kök. 20 W lampor satta med ca 40 cm mellanrum. Sitter även en infälld dimmer som är ganska lik spottarna i ena änden av täckskivan. Upplever inga problem med att det inte räcker till som arbetsbelysning.
Hur ser det ut på insidan, går kablaget till spottarna synligt där ?
Klicka här för att svara