T Takläggare skrev:
Ja vet inte om du har rätt, jag klistra in en lätt läst text på vad som förväntas när säljaren utger sig för att ha en nygjort badrum som han marknadsför vid sin försäljning.
Renovering ska följa nya branschstandarder
Han påminner dock om att åldern på huset inte avser renoveringar. Har ett 30-tals hus ett badrum renoverat 2016 ska badrummet följa det årets branschregler. Upptäcks då ett fel kan säljaren inte hänvisa till husets ålder, renoveringen ska följa branschstandaren för det år det renoverades.
Dock kan det finnas avvikelser...
 
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Dock kan det finnas avvikelser...
Hur tänkte du på avvikelser? brunn ska bytas , det lagkravet kom för länge sedan, men det går och se vid besiktning, rör som kommer upp ur golv får inte heller förekomma under 2017-18, enligt branschregler från det år talet, på så sätt är badrummet fel utfört. rören skulle dras om för att följa år 17-18 regler.
 
Kan du inte posta en kopia på besiktningsprotokollet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Hur tänkte du på avvikelser? brunn ska bytas , det lagkravet kom för länge sedan, men det går och se vid besiktning, rör som kommer upp ur golv får inte heller förekomma under 2017-18, enligt branschregler från det år talet, på så sätt är badrummet fel utfört. rören skulle dras om för att följa år 17-18 regler.
Avvikelse på rören kan man väl skriva? Är det verkligen ett lagkrav på att byta brunn? Vad är det för straffpåföljd ifall man inte byter brunn? :surprised:
 
Det är inte en straffrättslig fråga, så något straff kan det inte bli tal om, men konsekvensen, om huset säljs och det skulle klassas som dolt fel, kan bli att säljaren får betala för att jobbet görs om.
 
Man kan ju undra varför man har dragit upp rören sådär. Det är inte någon som hade otur när de tänkte, utan det är någon som inte är kapabel till tankeverksamhet ö h t.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte en straffrättslig fråga, så något straff kan det inte bli tal om, men konsekvensen, om huset säljs och det skulle klassas som dolt fel, kan bli att säljaren får betala för att jobbet görs om.
Absolut, men om man skriver en avvikelse så är det ju noterat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Avvikelse på rören kan man väl skriva? Är det verkligen ett lagkrav på att byta brunn? Vad är det för straffpåföljd ifall man inte byter brunn? :surprised:
Nu hade någon en bra fråga här innan, vad står det vid besiktningsunderlag?

Brunn ska bytas enligt 2008 års lagkrav, alla brunnar före 1990.
Om inte brunn är utbytt så är inte badrum utfört på rätt sätt, vilket ger köparen rätt och pruta eller ändra köpeskillingen.samt att man får svårt ifall man får någon vattenskada på grund av att brunn inte var utbytt(få ersättning via försäkringen)
Oftast är brunn lätt och besikta, oftast dit besiktningsman går först, är inte den utbytt eller för gammal bekymra han sig inte ens att besikta resten av badrum, den anses redan som en hög riskzon.
 
T Takläggare skrev:
Nu hade någon en bra fråga här innan, vad står det vid besiktningsunderlag?

Brunn ska bytas enligt 2008 års lagkrav, alla brunnar före 1990.
Om inte brunn är utbytt så är inte badrum utfört på rätt sätt, vilket ger köparen rätt och pruta eller ändra köpeskillingen.samt att man får svårt ifall man får någon vattenskada på grund av att brunn inte var utbytt(få ersättning via försäkringen)
Oftast är brunn lätt och besikta, oftast dit besiktningsman går först, är inte den utbytt eller för gammal bekymra han sig inte ens att besikta resten av badrum, den anses redan som en hög riskzon.
Jag köper byte av brunn, men rör upp ur golv kan man ha med noterad avvikelse, det handlar ju bara om att bolagen inte vill betala för skador (som med stor säkerhet ändå inte uppstår).
Vi vet ju ingenting om vad som finns noterat av eventuell firma vid renoveringen i detta fallet. Men kabinen har ju inte varit ansluten till en golvbrunn utan ett avloppsrör vad det ser ut som.

TS behöver ta fram kvitton från renovering och kopia på bes-protokoll för att kunna utröna någonting öht.
 
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag köper byte av brunn, men rör upp ur golv kan man ha med noterad avvikelse, det handlar ju bara om att bolagen inte vill betala för skador (som med stor säkerhet ändå inte uppstår).
Vi vet ju ingenting om vad som finns noterat av eventuell firma vid renoveringen i detta fallet. Men kabinen har ju inte varit ansluten till en golvbrunn utan ett avloppsrör vad det ser ut som.

TS behöver ta fram kvitton från renovering och kopia på bes-protokoll för att kunna utröna någonting öht.
Här har du GVK branschregler , redan på punkt ett står inga andra rör får bryta golvets tätskikt, i badrum , men i pannrum,tvätt,osv är det ok.

Golv - Rörgenomföringar som bryter golvets tätskikt
  • Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt.
  • Rörgenomföring i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande kan utföras med genomföringshylsa. I småhus som inte har tvättstuga eller annat apparatrum kan rörgenomföring till vattenvärmare, värmepump eller liknande göras med en genomföringshylsa i bad- eller duschrumsgolv, dock inte i plats för bad eller dusch. En genomföringshylsa ska ha en slät yta och vara anpassad till golvets tätskikt. Tätning ska ske mellan medierör eller skyddsrör och genomföringshylsa enligt rörleverantörens monteringsanvisning.
 
T Takläggare skrev:
Här har du GVK branschregler , redan på punkt ett står inga andra rör får bryta golvets tätskikt, i badrum , men i pannrum,tvätt,osv är det ok.

Golv - Rörgenomföringar som bryter golvets tätskikt
  • Förutom avloppsrör och golvbrunnar tillåts inga andra rör att bryta golvets tätskikt.
  • Rörgenomföring i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande kan utföras med genomföringshylsa. I småhus som inte har tvättstuga eller annat apparatrum kan rörgenomföring till vattenvärmare, värmepump eller liknande göras med en genomföringshylsa i bad- eller duschrumsgolv, dock inte i plats för bad eller dusch. En genomföringshylsa ska ha en slät yta och vara anpassad till golvets tätskikt. Tätning ska ske mellan medierör eller skyddsrör och genomföringshylsa enligt rörleverantörens monteringsanvisning.
Jag vet om detta, men man kan skriva en avvikelse som gör att försäkringen inte gäller om skada uppstått pga dessa genomföringar. Det är iaf så jag uppfattat det efter otaliga trådar ang. badrumsrenoveringar. Men det är kanske fel? Jag kommer iaf inte dra om mina radiatorrör när jag ska renovera mitt badrum, det kommer bli hutlöst dyrt och onödigt eftersom radiatorn är långt från duschzonen.
 
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag vet om detta, men man kan skriva en avvikelse som gör att försäkringen inte gäller om skada uppstått pga dessa genomföringar. Det är iaf så jag uppfattat det efter otaliga trådar ang. badrumsrenoveringar. Men det är kanske fel? Jag kommer iaf inte dra om mina radiatorrör när jag ska renovera mitt badrum, det kommer bli hutlöst dyrt och onödigt eftersom radiatorn är långt från duschzonen.
Lite därför vi måste invänta svar från TS ,vad det står i besiktningsunderlag? jag får känslan av att detta inte är ett badrum, utan ett annat utrymme,eller upptaget som ett annat utrymme, till 95% är inte ens brunn utbytt i detta rum, detta har säkert besiktningsman redan tagit upp. just med tanke på den otroliga "snygga" rördragningen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Fairlane
Henrik Nordlander skrev:
Du får göra hur du vill i din egna bostad.

Allt handlar om vad du är intresserad av för ersättning vid eventuell skada.
Ja så långt begriper jag också. Jag borde förstås formulerat frågan som något i stil med "är det godkänt enligt byggstandard om det står en duschkabin på platsen?". Det finns alltid någon som avsiktligt missförstår, men några innan hade redan listat ut vad frågan gällde. Tack dock för att du förklarar att jag får göra dumma lösningar.
 
T
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag vet om detta, men man kan skriva en avvikelse som gör att försäkringen inte gäller om skada uppstått pga dessa genomföringar. Det är iaf så jag uppfattat det efter otaliga trådar ang. badrumsrenoveringar. Men det är kanske fel? Jag kommer iaf inte dra om mina radiatorrör när jag ska renovera mitt badrum, det kommer bli hutlöst dyrt och onödigt eftersom radiatorn är långt från duschzonen.
Men samtidigt går säljaren då ut med att badrummet inte är godkänt enligt branschreglerna, jag undrar om det är många som upplyser om detta? "Ny renoverat badrum, men tyvärr inte godkänt utfört" tror inte jag sett någon som marknadsfört sig så.

Nu brukar man bara plugga rören i rummet bredvid, eller dra en flexslang (rör i rör) från närliggande rum på så sätt flytta rören , eller el golvvärme.
 
Hemmakatten
T Takläggare skrev:
Nu hade någon en bra fråga här innan, vad står det vid besiktningsunderlag?

Brunn ska bytas enligt 2008 års lagkrav, alla brunnar före 1990.
Om inte brunn är utbytt så är inte badrum utfört på rätt sätt, vilket ger köparen rätt och pruta eller ändra köpeskillingen.samt att man får svårt ifall man får någon vattenskada på grund av att brunn inte var utbytt(få ersättning via försäkringen)
Oftast är brunn lätt och besikta, oftast dit besiktningsman går först, är inte den utbytt eller för gammal bekymra han sig inte ens att besikta resten av badrum, den anses redan som en hög riskzon.
Det finns inga LAGkrav på att brunn ska bytas eller att inga rör får komma upp genom golv. Däremot finns det branschrekommendationer på hur man BÖR göra. Försäkringsbolag brukar ha skrivelser om nedsatt ersättning vid skada som berör avvikelser från dessa rekommendationer.

Visst bör rör inte komma upp ur golvet men det finns en skrivelse om att undantag kan göras ifall det skulle innebära orimliga kostnader.

En säljare marknadsför sitt hus med ett av denne valt pris som är satt utifrån läge, husets skick mm. En köpare har ingen allmän rättighet att kräva avdrag pga en ej utbytt golvbrunn men kan förstås inleda en förhandling om priset.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.