BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men frågan är när badrummet gjordes (om), vad gjordes vid renoveringen för två år sen. Om "renoveringen" innebar att handfatet byttes till en kommod och toastolen mot en nyare så är det ju fortfarande reglerna från när badrummet byggdes eller totalrenoverades som gäller.
Fortfarande fel, det är samma regler oavsett om det är badkar, duschkabin eller dusch direkt på golvet.Fairlane skrev:
Nu bryr sig inte bransch reglerna sig om om det är en duschkabin eller inte, utan om det finns en brunn i rummet, en duschkabin installeras eller monteras så därför räknas den inte som ett föremål han ska flytta på när han besiktar badrum.Fairlane skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Kom igen, ingen kan väl på fullt allvar hävda att en rördragning mitt på golvet är ett dolt fel för att det står en duschkabin och döljer det.
Jag förstår att man vill vara på TS sida då den som byggt det gjort en riktigt dålig insats, men det där lär aldrig gå som dolt fel.
Jag förstår att man vill vara på TS sida då den som byggt det gjort en riktigt dålig insats, men det där lär aldrig gå som dolt fel.
Ja, det kan vara "dolt"... Undersökningsplikten är långtgående men det krävs inte att du ska behöva flytta på duschkabiner. Man måste kunna förvänta sig att det finns ett fel som i viss mån kan ta ut/mildra undersökningsplikten och att förvänta sig att det kommer ut rör rakt upp ur golvet är inget någon kan förvänta sig...Nötegårdsgubben skrev:
Stod en hörndusch, så inget man såg. Kollade i källaren under inspektionen när Besiktningsmannen gick igenom huset och där sitter rören fin bredvid varandra c.a 30mm distansmathiash77 skrev:
Hur många badrum har
I så fall:
- Ta in offerter på att få badrummet i förväntat skick, dvs motsvarande kakel och eventuellt inredning som idag
- räkna med ett avdrag per år 1/20 (förväntad livslängd)
- Informera säljaren om felet och ditt ersättningskrav, sätt en deadline för svar
- Därefter får du driva det vidare, antagligen hela vägen.
Jag gissar att säljaren inte sålde med en dolda fel försäkring....
Då är nog den stora frågan om hela badrummet renoverades 2017-18 som du skrev, går det säkert att säga att HELA badrummet renoverades då?R R.H.H skrev:
I så fall:
- Ta in offerter på att få badrummet i förväntat skick, dvs motsvarande kakel och eventuellt inredning som idag
- räkna med ett avdrag per år 1/20 (förväntad livslängd)
- Informera säljaren om felet och ditt ersättningskrav, sätt en deadline för svar
- Därefter får du driva det vidare, antagligen hela vägen.
Jag gissar att säljaren inte sålde med en dolda fel försäkring....
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu är det så här underbart att du nog förväntas kunna branschreglerna. Annars bör man ta in ett proffs. HD har konstaterat att det ställs ganska stora krav på köparens kunskap.T Takläggare skrev:Tycker du ska gå på dolt fel, om rören kommer upp på det sättet ur golvet så är badrummet felgjort och dina försäkringar för badrum gäller inte, enligt branschregler får man inte komma upp med rör ur golvet, sedan med tanke på att det stod något över dessa rör när du köpte och titta på huset gör inte saken bättre för förra ägaren, när man gör badrum själv så måste man sätta sig in i branschens regler som gäller och dessa föreskrifter som gäller. detta har tidigare ägare helt missat, på så sätt har han även gjort en dolt fel.
Det är inte din skyldighet att sätta dig in i branschreglerna när du köper hus utan han som har utfört renoveringen. och han har även påtalat att badrum är utfört enligt reglerna som nu vissa sig inte stämma.
När det gäller ts fall så bör man nog kolla på resten av badrummet. Hur ser golvbrunnen ut?
Jag skulle inte bara säga dolt fel. Det är inte så enkelt. Hur svårt var det kolla under duschkabinen? Hur var golvbrunnen placerad...
Det fattas för mycket information för att kunna säga dolt fel. Men vi kan säga att rören såg lite amatörmässigt
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du har fått en ny vän. Som älskar att hitta på små roliga hyss! Dock brukar åsikterna gå isär om roliga små hyssR R.H.H skrev:
Njut av att bo i ett hus där din nyfunna vän kommer se till att du alltid kommer ha roligt
Nu hade ju TS anlitat någon för en besiktning.B Byggdjuret skrev:Nu är det så här underbart att du nog förväntas kunna branschreglerna. Annars bör man ta in ett proffs. HD har konstaterat att det ställs ganska stora krav på köparens kunskap.
När det gäller ts fall så bör man nog kolla på resten av badrummet. Hur ser golvbrunnen ut?
Jag skulle inte bara säga dolt fel. Det är inte så enkelt. Hur svårt var det kolla under duschkabinen? Hur var golvbrunnen placerad...
Det fattas för mycket information för att kunna säga dolt fel. Men vi kan säga att rören såg lite amatörmässigtoch att bransch reglern inte uppskattar dragning genom golv. Det finns ett fel. Men om det är fel i juridisk mening är en annan sak
Nu får vi ju lita på TS information när TS ber om hjälp. Det vore väldigt korkat av någon som ber om hjälp att utelämna viktig information.
Så istället för att göra en massa antaganden eller påhopp bör du ställa det som frågor till TS:
- Från duschhörnan, var gick avloppet?
- Var avloppet också dolt under?
- Hur satt duschhörnan fast i golv/vägg?
- Vad finns dokumenterat från besiktningen?
- Är badrummet på våningen direkt ovanför källaren?
Min ståndpunkt är fortfarande att utifrån informationen som TS gett är det möjligt att det är ett dolt fel.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag anser att vi vet för lite för att kunna svara på om det är ett juridiskt fel.mathiash77 skrev:Nu hade ju TS anlitat någon för en besiktning.
Nu får vi ju lita på TS information när TS ber om hjälp. Det vore väldigt korkat av någon som ber om hjälp att utelämna viktig information.
Så istället för att göra en massa antaganden eller påhopp bör du ställa det som frågor till TS:
- Från duschhörnan, var gick avloppet?
- Var avloppet också dolt under?
- Hur satt duschhörnan fast i golv/vägg?
- Vad finns dokumenterat från besiktningen?
- Är badrummet på våningen direkt ovanför källaren?
Min ståndpunkt är fortfarande att utifrån informationen som TS gett är det möjligt att det är ett dolt fel.
Att det är fel det kan vi alla vara överens om. Som är dolt. Men för att det ska vara fel juridiskt så måste vi få svar på så många fler frågor. Därför att det kan finnas tecken som gör att undersökningsplikten ökar. Då skulle man hitta detta fel. Det är därför som jag inte så självklart säga dolt fel. Det är verkligen inte lätt frågan om dolt fel.
Dina frågor till ts är väldigt bra. Med svar på dessa frågor så kan bli lätte att ställa en diagnos.
Att driva något i rätten kostar pengar. Det är inte säkert att man vinner. I en rättegång så gäller uttrycket det är en sak att ha rätt en annan att få rätt.
Sen vet vi att vinnarna är advokaterna...
Men jag är övertygad om att vi båda tycker att ts har gjort vad han kan. Eftersom han tagit in en besiktningsman.
Avloppet ligger i mitten av rören(silvriga påsen) duschhörnan sätt väldigt fast med silikon, dusch karets botten hade fötter men inte mer än en 2-3mm springa, badrummet fick ingen anmärkning förutom att toalettstolen stod lös på besiktnings protokollet.mathiash77 skrev:Nu hade ju TS anlitat någon för en besiktning.
Nu får vi ju lita på TS information när TS ber om hjälp. Det vore väldigt korkat av någon som ber om hjälp att utelämna viktig information.
Så istället för att göra en massa antaganden eller påhopp bör du ställa det som frågor till TS:
- Från duschhörnan, var gick avloppet?
- Var avloppet också dolt under?
- Hur satt duschhörnan fast i golv/vägg?
- Vad finns dokumenterat från besiktningen?
- Är badrummet på våningen direkt ovanför källaren?
Min ståndpunkt är fortfarande att utifrån informationen som TS gett är det möjligt att det är ett dolt fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppet sitter i övre hörnet till högermathiash77 skrev:Nu hade ju TS anlitat någon för en besiktning.
Nu får vi ju lita på TS information när TS ber om hjälp. Det vore väldigt korkat av någon som ber om hjälp att utelämna viktig information.
Så istället för att göra en massa antaganden eller påhopp bör du ställa det som frågor till TS:
- Från duschhörnan, var gick avloppet?
- Var avloppet också dolt under?
- Hur satt duschhörnan fast i golv/vägg?
- Vad finns dokumenterat från besiktningen?
- Är badrummet på våningen direkt ovanför källaren?
Min ståndpunkt är fortfarande att utifrån informationen som TS gett är det möjligt att det är ett dolt fel.
mathiash77 skrev:
