Bra tips. Blir stora tryckskillnader om det finns luft i slangarna.
 
Då det "försvunnit" så pass mycket KB under dessa år men du tappar inget i tryck som är värt att oroa sig för och när du har spolat slingan så kommer det mycket luft ur en särskild slinga så tror jag mer på att när slingan fylldes första gången så spolades det bara runt i 1 slinga ordentligt, den andra har varit full i luft i aĺla dessa år. Din VP har bara jobbat med halva förutsättningar
 
Som sagt, prova att göra en ordentlig luftning. Man behöver pumpa runt vätska till ett avluftningskärl i många timmar innan luften försvinner.

Om det har fuskats med detta så förklarar det åtgången av vätska.
 
Det räcker inte att pumpa med cirkulationspumpen utan man skall använda en jet- pump.

Som skrivits, titta på nivån i kärlet när du startar cirk pump.
 
D daugaard skrev:
har ni kollat övertrycksventilen? så det inte läcker ut i avloppet
Oftast är inte KB trycksatt alls och eventuell säkerhetsventil sitter på toppen av nivåkärlet där det är luft. Borde märkas om det trycks tillbaka sprit den vägen för då skulle "plastflaskan" vara full.
 
ok, jag har bergvärme med trycksatt expansionskärl. alltså ingen plastflaska/nivåkärl med luft.
 
Det kan vara "plastflaska" även till bergvärme. Jag har sett sådana lösningar. Men det är nog tveksamt om de är godkända brandskyddsmässigt. Brinevätskan till bergvärme är lättantändlig, ligger väldigt nära att räknas som explosiv.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara "plastflaska" även till bergvärme. Jag har sett sådana lösningar. Men det är nog tveksamt om de är godkända brandskyddsmässigt. Brinevätskan till bergvärme är lättantändlig, ligger väldigt nära att räknas som explosiv.
Det beror ju på vilken koncentration av etanol man har. Behöver inte alls vara brandfarlig.
 
Max 33% med etanol/brainvätska säger brandkapten för att inte vara brandfarligt
 
J jonaserik skrev:
Max 33% med etanol/brainvätska säger brandkapten för att inte vara brandfarligt
Precis, och många installationer klarar ju 25%.
 
Och "farligt" blir det när det redan brinner och värmen får alkoholen att koka medan vattnet fortfarande är flytande.
Jag har sett/jobbat i ett hus där husägaren blandade sprit i värmevattnet så att det inte skulle frysa sönder.
När sedan oljepannan startade och temperaturen blev nog hög kokade all alkohol ut ur vattnet och fyllde huset. När sedan en gnista (troligen från oljeeldningen) antände sprit/luftblandningen small det "utav bara hhhvetet" knutarna på timmerhuset trycktes isär ca 5-10 cm och kabeldosorna i pannrummet såg ut som om någon försökt smeta ut dom med en spackelspade.
Turen var att det inte var nått folk i fritidshuset när det small. Som extra krydda kan jag ju tala om att ägaren hade en av stans största VVS företag och man tycker att han borde förstått vad som kunde hända.
Ps
Som lite mer kuriosa så var det det enda jobb som jag gjorde tillsammans med min snickrande far, som lönearbetare.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara "plastflaska" även till bergvärme. Jag har sett sådana lösningar. Men det är nog tveksamt om de är godkända brandskyddsmässigt. Brinevätskan till bergvärme är lättantändlig, ligger väldigt nära att räknas som explosiv.
Expansionskärlet är normalt i plast och det som levereras med pumpen men byts ut mot ”riktigt” i metall när brinesidan behöver trycksättas på grund av att kärlet inte är högsta punkten.
 
D docboy skrev:
Känns ju som du har problemet där. Hur länge har pumpen gått utan kbvätska vid dessa tillfällen.
När den går torr drar den ju in luft i kbslangen som lägger sig i högpunkter i slangen. Du fyller på och allt är frid och fröjd tills luften som finns i slangen åter igen luftas ut ur kärlet som blir tomt på sprit och sen är du tillbaka på ruta 1. Har du haft dit någon som luftat ur slingorna ordentligt?
Hur ofta ska slingorna luftas ? Är det när luft kommer in i slingorna det smäller som
om det slår mot någon stämgaffel ? Har så i vårt hus med äldre jordvärmepump (12 år).
 
U ullak40 skrev:
Hur ofta ska slingorna luftas ? Är det när luft kommer in i slingorna det smäller som
om det slår mot någon stämgaffel ? Har så i vårt hus med äldre jordvärmepump (12 år).
Normalt ska de bara luftas vis installation, det ska ju inte kommma in luft i systemet.
 
andra slingan har nu stått nästan två dygn (ca 21h) har sjunkit från 3,55 bar till 3,25 bar så 0.3 bar. lite större sänkning på denna slingan än den första.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.