K kribb79 skrev:
Tryckte upp igår igen med 3.5 bar. 12 timmar senare har det sjunkit till 3.43
Det är ingen katastrof med den lilla sänkningen men hur är det efter 24 tim och går det att stänga varje slinga så har u tur med felsökning av läcka

kollade nu i morse, dvs 24+12 timmar efter trycksättning och då hade det sjunkigt från 3.5 till 3.4. Är det nog mkt för att konstatera läcka?

Har två slingor och den vi trycksatte nu är den slinga som det gick i absolut mest sprit i med pumpen förra veckan. Slingan är som sagt på 250meter och vi fick i ca 60-70 liter i den förra veckan. I den andra slingan gick det bara i ett par liter (5-10?)

På det så har vi sedan 2013 fått fylla på över 100 liter manuellt i expansionskärlet som sagt och det har börjat med mycket per år för att sedan minska,
2014 ca 35 L
2015 ca 25 Liter,
2016 ca 20 L
2017 ca15 L
2018 0 L (konstigt)
2019 ca17L

Med tanke på att det försvunnit över 200 liter sammanlagt på 5-6 år så trodde jag att läckan skulle vara tydligare och större.
Finns det någon annan förklaring till varför vi får efterfylla så pass mkt än läckage?

0,1bar över 36h indikerar ju inte på att det läcker nånstans.
Men om ni har fyllt på 200L så har ju vätskan försvunnit nånstans, så mycket luft lär ni ju inte ha haft i systemet när det togs i bruk.

exakt, så vad gör man :( ? har kontakt med en firma som säger att de kan komma och läckspåra med gas och någon slags mätare..

men det kostar ju rätt mkt och ska jag ha någon chans att få detta på garanti så måste jag ju konstatera med säkerhet att det är läckage och att det är stort nog för att kunna hittas och fixas.

Redigerat:
Har du provtryckt hela anläggningen eller bara slingorna?

bara slingorna. tänkte att med ett par 100 liter sprit på 5 år så borde jag märkt om det läckte inomhus. Kan det vara i grunden?

• Gilla
Bngth
  • Laddar…
Antingen så slarvade man och fyllde inte hela slingorna vid igångkörning och du har en himla massa luft ståendes. Larmar värmepumpen på lågtryck?

Skulle förvisso kunna vara ett läckage då slangen rymmer ca 1 liter vätska per meter, och har ni fyllt 200 liter så motsvarar ju det 1/3 av kollektorns totala längd.

jo pumpen har i snitt stannat en 2-3 gånger per år pga lågt tryck. Då har jag fått manuellt fylla på i expansionskärlet (som då varit helt tomt)

Jo jag tycker att det måste vara läckage, 200 liter är ju som sagt 33% av hela spritvolymen, men varför visar då inte provtryckningen mera tryckfall?

Kan det vara så att vid tjällossning så blir det sättningar i marken som gör "läckaget" större eller mindre med årstiderna.

• Gilla
Bngth
  • Laddar…
Tryckfall? :thinking:

En duktig installatör (inte gemene röris!) måste dit med påfyllnadskärlet och köra runt all vätska och få bort alla luftfickor. Kolla vilket fabrikat du har och välj ett serviceombud. Observera att detta är högst sannolikt inte ett garantiärende mot leverantör utan du får förmodligen bekosta detta, vilket det iofs kan vara värt att ha ordning på en så central del som husets värmekälla

K kribb79 skrev:
Exakt vad det är för köldbärare vet jag inte. Men någon slags sprit.
Det är köldbärarethanol = spolarvätska och vatten.

PN 6,3 eller 8 är det vanliga för slangen.
Man kan som andra redan skrivit, dra i 6 bar men med bara luft ser man ingen vettig skillnad.
Om man har ett tätt expansionskärl med manometer så räcker det med ett par liter tryckluft för att uppnå mottryck, å andra sidan brukar inte VPumpens inre och nivåkärlet vara klassade för mer än 1,5 eller 2,5 bar så då får man sänka sig till den nivån. Men man ser omedelbart om det finns luftfickor någonstans för då är det inte så "stumt" som den begränsade volymen i nivåkärlet är.

Är det kärl som är av plast och nivån syns då kan man se om det gungar i kärlet, då är det typiskt luft i slangarna, beroende på vilken sida om pumpen det sitter så kommer det att öka eller minska i volym, men det ska stanna på en viss nivå. Om stänger av pumpen ska nivån gå till utgångsläget ganska direkt,. Om det gungar lite efter så finns det luft

K kribb79 skrev:
jo pumpen har i snitt stannat en 2-3 gånger per år pga lågt tryck. Då har jag fått manuellt fylla på i expansionskärlet (som då varit helt tomt.
Känns ju som du har problemet där. Hur länge har pumpen gått utan kbvätska vid dessa tillfällen.
När den går torr drar den ju in luft i kbslangen som lägger sig i högpunkter i slangen. Du fyller på och allt är frid och fröjd tills luften som finns i slangen åter igen luftas ut ur kärlet som blir tomt på sprit och sen är du tillbaka på ruta 1. Har du haft dit någon som luftat ur slingorna ordentligt?

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
D docboy skrev:
Känns ju som du har problemet där. Hur länge har pumpen gått utan kbvätska vid dessa tillfällen.
När den går torr drar den ju in luft i kbslangen som lägger sig i högpunkter i slangen. Du fyller på och allt är frid och fröjd tills luften som finns i slangen åter igen luftas ut ur kärlet som blir tomt på sprit och sen är du tillbaka på ruta 1. Har du haft dit någon som luftat ur slingorna ordentligt?
Inte förrän nu. Förstår själva principen att det kan sugas in luft i slangen men var tar då all sprit vägen?

Nu har vi avslutat första provtryckningen av ena slingan. 48 timmar = 0.22 bar. Återstår att testa den andra.

har ni kollat övertrycksventilen? så det inte läcker ut i avloppet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.