13 991 läst ·
63 svar
14k läst
63 svar
Dolt fel? Jordvärme
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Svårt att säga om det är ett fel. Vid provtryckning av slang, som ex. golvvärme inomhus. Så räknar man med att trycket skall sjunka efter en stund. Det beror på att slangen utvidgas av trycket.
I instruktionerna för provtryckning som gällde när vi installerade golvvärme så ingick att man skulle fylla ett viss tryck, vänta en timme, se att trycket hade sjunkit. Sedan minska trycket till hälften, och se att trycket efter en timme hade ökat (när slangen drar ihop sig).
Att slangen skulle läcka olika mycket vid olika tider. tror jag inte på.
När ni provtryckte, jag förutsätter att det inte var något expansionskärl med i tryckningen? Det är viktigt att det verkligen bara finns vätska och inget annat i trycksystemet.
I instruktionerna för provtryckning som gällde när vi installerade golvvärme så ingick att man skulle fylla ett viss tryck, vänta en timme, se att trycket hade sjunkit. Sedan minska trycket till hälften, och se att trycket efter en timme hade ökat (när slangen drar ihop sig).
Att slangen skulle läcka olika mycket vid olika tider. tror jag inte på.
När ni provtryckte, jag förutsätter att det inte var något expansionskärl med i tryckningen? Det är viktigt att det verkligen bara finns vätska och inget annat i trycksystemet.
jo enbart med vätska.X xLnT skrev:
Att trycket sjunker är inget ovanligt, är det tryckt med bara vätska och inget exsp-kärl så behöver det bara gå ut 0,1 liter för att det ska sjunka radikalt, vätska/vatten går inte att komprimera, så det är säkert slangarna som utvidgat sig.. Hur är det, går slangarna hela direkt utifrån och utan skarvar/svetsade in i källaren, då kan det inte vara läck i marken. Vad jag förstår så luktar det inte sprit i källaren, som är normalt vid en läcka inomhus och allting fungerar som det ska förutom det med påfyllningK kribb79 skrev:
var ju inte med och byggde huset men som jag förstår så kommer slangarna in hela och sen upp genom golvet, allt fixades då man byggde grunden. Jo det luktar ingenting i huset men vi har som sagt fått fylla på över 200 liter, det är två slingor på 250m per slinga.J jonaserik skrev:Att trycket sjunker är inget ovanligt, är det tryckt med bara vätska och inget exsp-kärl så behöver det bara gå ut 0,1 liter för att det ska sjunka radikalt, vätska/vatten går inte att komprimera, så det är säkert slangarna som utvidgat sig.. Hur är det, går slangarna hela direkt utifrån och utan skarvar/svetsade in i källaren, då kan det inte vara läck i marken. Vad jag förstår så luktar det inte sprit i källaren, som är normalt vid en läcka inomhus och allting fungerar som det ska förutom det med påfyllning
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det finns anvisningar från tillverkaren av slangen hur den skall provtryckas. Ta reda på anvisningarna.
Kan du stänga en slinga i taget inne, brukar gå, då trycker du upp till ca 2 bar väntar och ser om det sjunker. Sjunker trycket så tryck upp till 2 bar, fortsätt tills det står kvar, då stänger ventilerna, väntar något dygn och öppnat en slinga, kolla stäng och öppna den andra, då kommer trycket att sjunka på den som kan vara läck, syns att manometern dyker snabbt ner om det ska synas beror helt på vilken sida manometern sitt om ventilernaK kribb79 skrev:
tack för tips.J jonaserik skrev:Kan du stänga en slinga i taget inne, brukar gå, då trycker du upp till ca 2 bar väntar och ser om det sjunker. Sjunker trycket så tryck upp till 2 bar, fortsätt tills det står kvar, då stänger ventilerna, väntar något dygn och öppnat en slinga, kolla stäng och öppna den andra, då kommer trycket att sjunka på den som kan vara läck, syns att manometern dyker snabbt ner om det ska synas beror helt på vilken sida manometern sitt om ventilerna
Tryckte upp igår igen med 3.5 bar. 12 timmar senare har det sjunkit till 3.43 bar på den slingan jag misstänker. hade önskat tydligare resultat för att kunna vara säker, kanske får prova ditt tips.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att den sjunker lite är som sagt normalt. slangen expanderar av trycket.