Är inte 2,2 bar väldigt farligt att trycka med luft ? OBS bara en fråga inte ett påstående.
 
  • Gilla
Anonymiserad 156139 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga om det är ett fel. Vid provtryckning av slang, som ex. golvvärme inomhus. Så räknar man med att trycket skall sjunka efter en stund. Det beror på att slangen utvidgas av trycket.

I instruktionerna för provtryckning som gällde när vi installerade golvvärme så ingick att man skulle fylla ett viss tryck, vänta en timme, se att trycket hade sjunkit. Sedan minska trycket till hälften, och se att trycket efter en timme hade ökat (när slangen drar ihop sig).

Att slangen skulle läcka olika mycket vid olika tider. tror jag inte på.

När ni provtryckte, jag förutsätter att det inte var något expansionskärl med i tryckningen? Det är viktigt att det verkligen bara finns vätska och inget annat i trycksystemet.
 
R RoBo skrev:
Är inte 2,2 bar väldigt farligt att trycka med luft ? OBS bara en fråga inte ett påstående.
Om man inte vet vad man gör eller hur man gör det så är det det.
 
X xLnT skrev:
Det ska ju inte läcka något.
5,5bar är väl lite högt att provtrycka även om slangen tål det. Trycker ni enbart med vätska eller?
Som en jämförelse så tryckte vi i 2,2bar luft i vår slinga och den höll sig över 2bar i 24h.
Så nånstans läcker det om ni tappar 2bars tryck på 20h.
jo enbart med vätska.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Ok har hört att man bara skall ha 0,8 bar, Men det kanske gäller golvvärme ?
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
K kribb79 skrev:
sjunkit från 5.5 bar till 3.5 bar.
Att trycket sjunker är inget ovanligt, är det tryckt med bara vätska och inget exsp-kärl så behöver det bara gå ut 0,1 liter för att det ska sjunka radikalt, vätska/vatten går inte att komprimera, så det är säkert slangarna som utvidgat sig.. Hur är det, går slangarna hela direkt utifrån och utan skarvar/svetsade in i källaren, då kan det inte vara läck i marken. Vad jag förstår så luktar det inte sprit i källaren, som är normalt vid en läcka inomhus och allting fungerar som det ska förutom det med påfyllning
 
  • Gilla
R00bban
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att trycket sjunker är inget ovanligt, är det tryckt med bara vätska och inget exsp-kärl så behöver det bara gå ut 0,1 liter för att det ska sjunka radikalt, vätska/vatten går inte att komprimera, så det är säkert slangarna som utvidgat sig.. Hur är det, går slangarna hela direkt utifrån och utan skarvar/svetsade in i källaren, då kan det inte vara läck i marken. Vad jag förstår så luktar det inte sprit i källaren, som är normalt vid en läcka inomhus och allting fungerar som det ska förutom det med påfyllning
var ju inte med och byggde huset men som jag förstår så kommer slangarna in hela och sen upp genom golvet, allt fixades då man byggde grunden. Jo det luktar ingenting i huset men vi har som sagt fått fylla på över 200 liter, det är två slingor på 250m per slinga.
 
Det finns anvisningar från tillverkaren av slangen hur den skall provtryckas. Ta reda på anvisningarna.
 
J jonaserik skrev:
Hur är det, går slangarna hela direkt utifrån och utan skarvar/svetsade in i källaren, då kan det inte vara läck i marken.
Klart det kan vara läckage ute i backen nånstans, varför skulle det inte kunna vara det?
 
R RoBo skrev:
Ok har hört att man bara skall ha 0,8 bar, Men det kanske gäller golvvärme ?
Normalt för golvvärmeslingor är ~8,5bar i 30min, sen ska trycket sänkas fort till ~4,5bar och det ska hålla sig i minst 90min.
 
X xLnT skrev:
Normalt för golvvärmeslingor är ~8,5bar i 30min, sen ska trycket sänkas fort till ~4,5bar och det ska hålla sig i minst 90min.
Med luft ?
 
R RoBo skrev:
Med luft ?
Nej, med vätska.
Täthetsprovning med luft eller annan gas (över 3bar) ska utföras enligt krav i AFS 2006:8.
 
K kribb79 skrev:
sagt fått fylla på över 200 liter, det är två slingor på 250m per slinga.
Kan du stänga en slinga i taget inne, brukar gå, då trycker du upp till ca 2 bar väntar och ser om det sjunker. Sjunker trycket så tryck upp till 2 bar, fortsätt tills det står kvar, då stänger ventilerna, väntar något dygn och öppnat en slinga, kolla stäng och öppna den andra, då kommer trycket att sjunka på den som kan vara läck, syns att manometern dyker snabbt ner om det ska synas beror helt på vilken sida manometern sitt om ventilerna
 
J jonaserik skrev:
Kan du stänga en slinga i taget inne, brukar gå, då trycker du upp till ca 2 bar väntar och ser om det sjunker. Sjunker trycket så tryck upp till 2 bar, fortsätt tills det står kvar, då stänger ventilerna, väntar något dygn och öppnat en slinga, kolla stäng och öppna den andra, då kommer trycket att sjunka på den som kan vara läck, syns att manometern dyker snabbt ner om det ska synas beror helt på vilken sida manometern sitt om ventilerna
tack för tips.

Tryckte upp igår igen med 3.5 bar. 12 timmar senare har det sjunkit till 3.43 bar på den slingan jag misstänker. hade önskat tydligare resultat för att kunna vara säker, kanske får prova ditt tips.
 
Att den sjunker lite är som sagt normalt. slangen expanderar av trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.