13 911 läst ·
24 svar
14k läst
24 svar
Dolt fel: gräsmattans dränering otillräcklig
Det är väl så att ett helt nytt hus, så har byggarna kört omkring med tunga maskiner o packat marken, så att den är som cement och har ingen förmåga att kunna dränera vatten eller suga upp vatten. Är marken av lera, så förvärras saken. Även om dräneringarna är utförd så kan jag tänka mig att den inte räcker till. Hur det ska lösas är jag osäker på.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Prata med säljaren som har beställt dräneringen så får säljaren gå vidare till företaget som har gjort dräneringen. Företaget måste få en chans att rätta till felet, säger de att det löser sig på sikt, se då till att få det skriftligt alt. Inspelat samtal.J Jimpalimpa83 skrev:Skulle tro att mitt problem inte räknas som dolt fel men vill ändå lyfta frågan.
Köpte ett 1 år gammalt hus förra året där säljaren tog in firma för att ordna med dränering på tomten. Tyvärr räcker dräneringen inte till eller är felaktigt gjord och jag behöver ta in firma för att åtgärda problemet. Det står mycket vatten på tomten så behöver åtgärdas på något sätt.
räknas felaktig dränering av tomten som dolt fel eller gäller det enbart vid husdränering?
Försök få fram info hur nuvarande dränering är gjord vart den ligger och vart den leder vattnet.. kan ju vara en välinvesterad slant att filma dessa rör/slangar om det är nåt fel på fall eller utförande så man får en uppfattning vad som kan göras för att förbättra funktionen. om det är platser utan dränering som blir blöta eller om det funkar bra bitvis eller om det är helt ur funktion , eller om det kommer 5 ggr mer vatten än nån tänkte sig och dräneringen inte räcker till.
Man behöver få mer klart för sig än blöt gräsmatta för att kunna fundera ut vad som är felet och i förlängningen varför det blivit det felet och om nån ev har ansvaret för det som blivit fel
Man behöver få mer klart för sig än blöt gräsmatta för att kunna fundera ut vad som är felet och i förlängningen varför det blivit det felet och om nån ev har ansvaret för det som blivit fel
En granne (som inte helt verkar förstå varför vattnet åker ut när man vänder på ett glas vatten) hade ungefär samma problem. Efter dränering så var fortfarande hele tomten blöt. Det var helt omöjligt att få människan att förstå att det spelar ingen roll hur många fler dräneringsrör som petas ner i marken, grundvattennivån ändras inte för det. Ungefär lika svårt var det att få förståelse för att vatten rinner neråt, inte uppåt.
Ibland är förutsättningarna för dränering helt enkelt dåliga.
Ibland är förutsättningarna för dränering helt enkelt dåliga.
Något som gör att det inte finns någon naturlig väg för vattnet? Har själv upplevt en vattensjuk trädgård vid husköp. Ett helt område som byggdes samtidigt där man gjort grovplaneringen med lerjord. Flertalet köpare kunde konstatera djupa pölar på våren. Och vi var först inte alls nöjda med svaret "maskarna måste få göra sitt jobb först" vi fått från entreprenören. Men det var sant! Och det tog ett par säsongeryonna skrev:
Förutom dränering så bör all mark ha en viss lutning ifrån huset och gärna ut mot gräns utan svackor. Då klarar man även tjäle när det regnar där ingen dränering hjälper.J Jimpalimpa83 skrev:Tack för alla svar. Som sagt var det som jag trodde att det blir svårt att driva ”kompensation” för vattensjuk gräsmatta mot säljaren. Min lärdom är att innan köp antingen förhandla ned pris eller lägga till klausul i kontraktet att ev åtgärd betalas av säljare - oavsett om sådant går igenom så har det i alla fall förhandlats och både parter har en överenskommelse.
blåleran i karlskoga är inte att leka medClaes Sörmland skrev:
De här omständigheterna gör att det är förväntat skulle jag gissa. En nyschaktad tomt är ofta lerig och blöt de första åren före jorden granuleras och struktureras av växtlighet. Och du kunde ju konstatera att den var just det vid undersökning av fastigheten.
Frågan är väl mer om det är något tekniskt fel på dräneringen i trädgården som via säljaren kan reklameras till entreprenören.
Klicka här för att svara