65 894 läst ·
292 svar
66k läst
292 svar
Dolt fel eller ej?
Nej, det går inte!A Aunty skrev:
Om säljaren vägrar sätta på toaletten för att den läcker då kan man inte hälla vatten i den för att se om det läcker. Ponera att säljaren var sanningsenlig och den läcker ut vatten som förstör något då blir den tilltänkta köparen skyldig att åtgärda felet eller betala för det. Sådan risk behöver man inte utsätta sig för under en undersökningsplikt. Köparen har i denna specifika fråga gjort allt vad man rimligen kan begära.
Det har skrivits om relining och att det bedömdes inte vara ett alternativ pga.att det fanns risk för att det skulle glida isär mer, eller hur det nu var.Helena S skrev:
men du kan ju inte hitta på själv, toaletten har aldrig läckt?K Kalbygge skrev:Nej, det går inte!
Om säljaren vägrar sätta på toaletten för att den läcker då kan man inte hälla vatten i den för att se om det läcker. Ponera att säljaren var sanningsenlig och den läcker ut vatten som förstör något då blir den tilltänkta köparen skyldig att åtgärda felet eller betala för det. Sådan risk behöver man inte utsätta sig för under en undersökningsplikt. Köparen har i denna specifika fråga gjort allt vad man rimligen kan begära.
Problemet var enligt TS att den rinner, det är ett vanligt problem men absolut ingen fara.
och verkligen ingen fara att använda en toalett bara för den rinner.
så det hade inte varit något som helst problem att testa den.
H hempularen skrev:Det här tycker jag låtert som ett fullt möjligt case att driva. Men det är absolut inte solklart.
Detta att säljaren har ljugit, är jag tveksam till. Det är fullt möjligt att felet har uppstått efter att man stängde av toan däruppe. Rören som inte sitter ihop ordentligt nu, måste ju rimligen ha suttit ihop från början, men kanske är felaktigt monterade så att de glidit isär. Dvs. troligen har säljaren ljugit, men du kommer troligen inte att kunna bevisa att han var medveten om felet med rören.
Flera har varit inne på att eftersom det fanns ett känt fel med toan på övervåningne, så kunde du inte förvänta dig att det skulle fungera. Det tror jag är det starkaste argumentet mot att detta skulle vara ett dolt fel. Man kan hävda att du iom. det kända felet, borde ha gjort en fördjupad undersökning (då ingår solklart ex. filmning av avloppet). Men med de omständigheter som finns här med utalande från säljaren, så är det inte solklart att du borde gjort en fördjupad uindersökning.
Flera har varit inne på att uppskattningen 4 - 500 000 är för hög. Det låter i mina öron som aldeles för dyrt. Ett någorlunda normalt badrum kostar inte 4 - 500 000 att renovera. Observera att du kan inte kräva ersättning för nya prylar som toa, dusch handfat etc. Allt som går att återanvända. Det är inte otänkbart att det skulle kunna gå att reparera röret i slitsen med ett begränsat ingrepp och återställande av tätskiktet osv. Du får räkna med att även om det inte är möjligt, så är det något sådant som säljaren kommer att hävda. Bevisbördan ligger på dig.
Sedan är absolut frågan om åldersavdrag (på sätt o vis) relevant. Grundprincipen är att du får inte "tjäna" på en skada. Så om huset efter åtgärderna är värt mer än innan (felet oräknat) så får du inte full ersättning. Vanligen räknar man då åldersavdrag ungefär som försäkringsbolagen.
Dolda fels försäkringen gäller troligen inte här. Det brukar finnas en explicit friskrivning för fel
i VVS systemet i försäkringsvillkoren. Så detta blir en fråga mellan köpare och säljare.
Sedan lite som ett råd till andra som läser en sådan här tråd. När någon (säljare/mäklare) ger en förklaring av den här typen. Fundera! Hur rimligt är påståendet. Om jag skall sälja ett hus för X miljoner, och det finns ett fel på en toastol. Varför i herrans namn ser man inte till att fixa det före en visning? Inga stora pengar, men det är ett fel som skrämmer bort en del spekulanter. Var misstänksam!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!Snigla skrev:
Som jag förstod det av TS fråga (första inlägget) så är det ett badrum (inte där den trasiga toaletten är) utan på hm "mellanvåningen" där de renoverat och misslyckats koppla ihop rören uppåt till den toalett som finns på övervåningen.. (som var avstängd). Sedan vet jag inte om de har dusch/bad i källaren nånstans också.. men den är nog inte berörd av detta "fel" oavsett.
MEN..fortfarande.. ett 15 år gammalt badrum har inte så mycket värde i sig själv, man bara hoppas det håller tätt ett tag till.. (speciellt om det är det enda badrummet som finns).. toaletten uppe skulle ju inte behöva beröras alls.. så kopplingen av rören inte verkade vara där utan nere mot det andra riktiga badrummet.. hade de bara lyckats koppla ihop det rätt.. hade det ju inte varit nått problem för nått av rummen.. (dock förändrar det inte att badrummet ändå var 15 år.. så det behövde man lägga undan till ändå)
Som sagt.. jag tycker det fortfarande kan vara värt att nysta lite i vad som hänt och söka reda på företaget som gjort jobbet (om det finns kvar) och ev gå vidare.. mot säljarna.. men FÖR MIG hade jag också vägt in allt runt om, för att processera.. hålla på (bet iaf i början) med advokater.. rättegångar.. tjafsande.. ringa runt.. åka på möten osv.. vara borta från familjen.. sova dåligt .. ja hela livet skulle läggas på is för mig/oss..
.. så jag måste få en jävla massa pengar om det ska vara värt det!
Detta står i dolda fel försäkringen
Det spelar ingen roll, får man inte sätta på toaletten kan man inte göra något annat heller. Ägaren har sagt nej till en enkel åtgärd då förväntar man sig att det blir nej på resten också. Ägaren har lagt ribban!A Aunty skrev:
Oavsett det visar historien om huset att de stängt av toaletten för att det läckt efter ett företag som slarvat med sitt arbete. Ägaren har till och med vägrat betala räkningen. Ägaren visste alltså om problemet men säger att det är toaletten som står och droppar. Det är en ren lögn alltså. Ägaren har en skyldighet att upplysa om något han vet är fel. Om han inte gör det har köparen alla ess i rockärmen.
För säkerhets skull borde köparen rådgöra med en jurist.
Det var svaret jag fick av relining firman, Risken är att rören glider isär än mer och att det bara blir pannkaka av allt. Den nya strumpan/röret måste ju ha något att byggas emot.R roke skrev:
A Aunty skrev:
E EttAnvändarnamn skrev:
Är inte badrummet det är fel på och det kan användas. Är toa/handfat på våning 3 som inte går att använda.
Är 3 våningar + källare på huset. På våning 1 + 2 finns dusch/bad toa på bägge. Våning 3 endast handfat och toalett. I källaren finns toa + handfat.
Allt kan användas förutom toa + handfat på våning 3 då avloppet glidit isär 1 meter upp i slitsen på våning 2.
varför kan du inte bara öppna upp slitsen och laga avloppet då, borde ju inte kosta 500 tusen snarare 50 tusen maxP Peter Petterson skrev:Är inte badrummet det är fel på och det kan användas. Är toa/handfat på våning 3 som inte går att använda.
Är 3 våningar + källare på huset. På våning 1 + 2 finns dusch/bad toa på bägge. Våning 3 endast handfat och toalett. I källaren finns toa + handfat.
Allt kan användas förutom toa + handfat på våning 3 då avloppet glidit isär 1 meter upp i slitsen på våning 2.
Det är riktigt att det inte är ett dolt fel, MEN(!) när säljaren har lämnat en förklaring på en specifik fråga (vilket detta är) är det en s.k. enuntiation, d.v.s. att ni efter förklaring har fog att tro att det inte är ett fel. En enuntiation får därmed samma effekt och följdverkning som en garanti och säljaren får därför stå för uppgiften att det inte föreligger ett fel på samma sätt som om säljaren garanterat att det inte är ett fel. M.a.o. faller undersökningsplikten bort p.g.a. säljarens lugnande påstående och förklaring.A Aunty skrev:
Vad som står i dolda felförsäkringen är de fel som säljaren är skyddad mot. Det begränsar inte på något sätt din rätt.
Jag skulle säga att sitt största problem är att jag får för mig att du själv inte her besiktigat huset. Däremot borde säljarens utfästelser om att det inte vara ett fel ta bort undersökningsplikten i denna del, men du verkar inte noggrant ha undersökt huset. Eller?P Peter Petterson skrev:Är inte badrummet det är fel på och det kan användas. Är toa/handfat på våning 3 som inte går att använda.
A Aunty skrev:
Kan du skicka mig en kontakt på den firma som öppnar upp slitsen vid duschen på plan 2. Fixar avloppet sätter igen och får till ett godkänt tätskit samt kaklar om så det går ihop med resten av badutrymmet för 50K så skall du personligen få 10 K av mig.
Det har absolut noll påverkan om TS tog dit en besiktningsman eller inte.r0bertwh skrev: