2 759 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Dolt elmontage - plankväggar
Byter ytskikt in till plankväggen i ett hus byggt 1909. Ett alternativ är att regla upp 45 mm extra isolering och passa på att låta dra elen där.
Men nu är det inte säkert att vi kommer tilläggsisolera något. Hur gör jag enklast för att dra elen dolt? Plankan närmast rummet är 1" tjock. Kan jag fräsa ur brädorna och dra vp-rör? Hur djupt måste jag fräsa?
Skall naturligtvis ta hjälp av en elektriker men skulle önska lite mer kött på benen.
Tack på förhand!
Men nu är det inte säkert att vi kommer tilläggsisolera något. Hur gör jag enklast för att dra elen dolt? Plankan närmast rummet är 1" tjock. Kan jag fräsa ur brädorna och dra vp-rör? Hur djupt måste jag fräsa?
Skall naturligtvis ta hjälp av en elektriker men skulle önska lite mer kött på benen.
Tack på förhand!
Vi reglade upp väggarna med 28x70-virke. Har för mej att det finns 22 mm tjock också. Det funkar prima tycker vi.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/december/2003-12-08/web/IMG_2250.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/december/2003-12-08/web/IMG_2259.jpg
edit:
Ytterligare en anledning till att vi reglade upp var att få raka väggar (mycket masonite och kilar bakom reglarna) så köksskåpsmontaget blev bra.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/december/2003-12-08/web/IMG_2250.jpg
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/december/2003-12-08/web/IMG_2259.jpg
edit:
Ytterligare en anledning till att vi reglade upp var att få raka väggar (mycket masonite och kilar bakom reglarna) så köksskåpsmontaget blev bra.
Äsch, jag svarar ändå, så ingen sitter där ovetandes och nyfiken på svaret.
-Nej, ingen isolering på de 28 millimetrarna. Däremot lade vi på 5 cm isolering på utsidan när vi putsade om huset.
-Nej, ingen isolering på de 28 millimetrarna. Däremot lade vi på 5 cm isolering på utsidan när vi putsade om huset.
Jo, trots sparsam isolering (70mm spån samt totalt fyra 1" brädor i ytterväggarna) lutar det åt att skippa tilläggsisolering. På vissa plankor finns redan en viss missfärgning, så det känns dumt att öka chansen till fukt i väggen mer 
Kör nog efter tipsat med 28 mm reglar, tack för det!
Kör nog efter tipsat med 28 mm reglar, tack för det!
Inget som har det minsta med el att göra men är där diffspärr? Det kan kanske vara lite smådumt på ett hus med den isoleringen.
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara