Byggahus.se

Dolt bud

1. M
    Inredare · halland · 187 inlägg

MoveMe

Inredare
    Men säljaren höjde priset på objektet gång på gång...ju...

2. U
    Medlem · 253 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Poängen är att det ser dåligt ut ju fler visningstillfällen ett hus har.

Jag kikade ganska länge på hus och såg flera hus som dök upp "igen". De ratades pga just det.
    Som köpare orkar inte jag leta upp vad som gick fel med just det köpet.
    Om det var köparen bara ångrade sig, eller en bråkig granne, eller vattenläcka, eller knarkare som skogsrejvar i närheten, eller vad som helst. Det finns alltid andra objekt som inte har ratats.

Andra kanske resonerar tvärt om och vill ha utmaningen, lever för konflikt eller bara ser möjligheten till ett klipp... Jag är inte en av dom.

3. C
    Medlem · 9 696 inlägg
    Om enda villkoret är att budet skall vara dolt är det ju inget man som säljare behöver ta särskild ställning till.
    Annorlunda med ett "riktigt" förhandsbud, med villkoret att försäljningsprocessen skall avbrytas.

Som andra varit inne på tror jag i detta fall att det helt enkelt handlar om att spekulanten inte vill skylta med att "hen" är beredd att bjuda X kr. Och hoppas på att ev. konkurrerande spekulanter skall bjuda under. Hade varit mer logiskt att avvakta med bud tills budgivningen kommit igång, men vem vet vad som rör sig i spekulanternas huvuden...

• Laddar…
  4. H
    Medlem · 2 inlägg

Honoja

Medlem
    Vi valde förra våren att lägga ett dolt bud med en tidsfrist på 24h samt utan förbehåll, dvs ingen extra besiktning och vi inte behövde sälja lägenheten innan vi fått godkänt lån. Vi la oss 175 000:- över de då senaste lagda budet ( och ca 450 000 över utgång)
    Vi hade kollat på hus i över 3 år och detta huset gillade vi och låg för oss väldigt bra.
    En av anledningarna till det dolda budet var att vi ville ha en snabb affär och kunde flytta in tidigt. Samt att det var trögt med alla 5000 kr bud hela tiden. (Varför 5000 kr hit och dit på ett flera miljonershus?) Vi var beredda att lägga oss än lite högre ifall säljaren ville diskutera priset men mäklaren återkom efter 10 minuter och berättade att säljaren accepterat. Morgonen dagen efter skrev vi papper och 6 veckor efter det hade vi flyttat in. Supersmidigt för samtliga parter!
    Men för att vara helt uppriktig så kanske vi kunde fått huset för 50 000 - 70 000 kr billigare än vad vi gav men det var det för oss värt.

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Stockholm · 189 inlägg

chokonanana

Medlem
    Var glad att det finns folk som vill köpa ditt hus! Vi har varit i en sits där vi inte ens fått något bud huvudtaget. Hade vi fått ett dolt bud på utgångspris hade vi tagit det direkt. Men sådant vet man ju självklart inte förrän efter visningen. Så det finns ingen anledning till att bli irriterad. Vi köpte själv vår befintliga bostad via dolt bud. Sedan visade det sig att det var flera fel på fastigheten :surprised: Så säljaren var väl bara glad att de kunde sälja snabbt.

6. Okarlsson
    Husägare · Värmdö · 958 inlägg

Okarlsson

Husägare
    Håller helt med om att folk i de allra flesta fall säljer till det högsta budet. Men att tro att man som köpare får ett bättre pris genom att ändra budgivningsform är naivt. Och det är väl det de som gör så tror?

7. H
    Medlem · 304 inlägg

Huruvida

Medlem
    Ge ett motbud till budgivaren på en summa du skulle sälja för. Givetvis med förbehållet att det är dolt och han inte får yppa något om det till någon och att det endast gäller om spekulanten slutar gå på andra visningar, slutar surfa på hemnet och drar tillbaka andra eventuella bud på andra objekt. Självklart också tidsbegränsat. Finns ju alltid en summa som man skulle sälja för innan visning.

• Laddar…
  8. M
    Renoverare · Norrköping · 450 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Köpte nuvarande hus med bud innan visning. Öppet iofs, men iom att det var 2v till visning så la jag mig 200k över utgångsbud. Det ville inte säljaren, och kom med ett motbud på 700k över utgångspris.
    Uppade till 400k över utgångspris och sa "Sista budet. Ta det eller skippa ökar inte mer"
    Då tog säljaren det.
    Men iom att det var innan visning så startade mäklaren inte nån öppen budgining. Rätt el fel? Ingen aning.
    I min synvinkel så ska man köpa innan visning (öppet eller dolt) så är det beroende på vad man tror bostaden är värd vilket bud man lägger. Oftast (om man verkligen vill ha bostaden) så tar man och lägger på lite över utgångpris.

Allt är ju en förhandling då det gäller bostäder.

Dock tror att att TS köpare drog en fuling. De är si-sådär intresserade av huset och tänkte att
    "vi lägger ett dolt bud innan visning till utgångspris , får vi det trevligt, annars väntar vi på ett som vi verkligen vill ha"

• Laddar…
  9. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (men hjärtat är kvar i Blekinge) · 417 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Säljarna till vårt hus fick ett dolt bud som var 250k högre än slutpriset. Men de tog det inte. Där är anledningen till varför säljarna (ibland) ska acceptera det...

• Laddar…
  10. Karlia
    Medlem · 2 044 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag förstår att du tycker att det är störande, det skulle nog jag också tycka. Men som flera redan sagt- köparen vill komma undan så billigt som möjligt, säljaren vill ha så mycket som möjligt. Båda tar till de knep de kan för att nå sitt mål.

Som ung skulle jag hyra ut min lägenhet en gång, lärde mig att sådant ska tas via brev eller mail. 05:00 ringde första spekulanten, när han hörde att han väckte mig skrek han - Haha, jag ringde först! Det blev inte han som fick hyra..

11. M
    Medlem · 1 inlägg

malmbergt

Medlem
    Vi köpte nyligen vårt första hus och då la vi ett dolt bud på utropspriset så fort vi såg att annonsen kom ut. Tanken från vår sida var att försöka få bort huset från marknaden innan visningen i och med den senaste tidens galna bostadsmarknad. Innan vi hittade detta huset hade vi budat på några andra men de stack i väg ibland 30-35% över utropspriset.

Säljarna (som sålde för ett dödsbos räkning) svarade inte på det första dolda budet, så efter några dagar ringde vi upp mäklaren och höjde mot oss själva och gav en tidsfrist på 24 timmar. Då blev det accepterat. Det hade tydligen kommit ett annat bud på samma nivå fick vi veta senare, men eftersom vi var flexibla med inflyttning valde de oss. Svårt att säga om vi kunde fått det billigare, men nu såhär i efterhand känns det otroligt skönt att slippa eventuell budgivning och att vi kunde avsluta affären så pass snabbt.

Tror att de som budade på TS hus försökte komma undan billigt. Det är ju alltid en chansning och i detta fallet blev ju TS bara irriterad istället. Men det känns som att man som köpare får ta till de knep som finns, speciellt om budgeten är begränsad. Vet att det finns en mäklare som alltid avslutar sina annonser med "Någon förhandsvisning kommer inte att äga rum och ej heller försäljning före utsatt visningsdag.
    Säljaren undanber sig jämväl sk. dolda bud." så det går ju alltid att speca sånt för sin mäklare om man inte gillar dolda bud och andra knep.

12. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 867 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Utgångspris kan vara lågt för att locka fler till visn mm...

• Laddar…
  13. Matthiazw
    Medlem · 1 inlägg

Matthiazw

Medlem
    Sålde ett hus förra sommaren och hade förhandsvisning med många intressenter. Slutade med 4 olika dolda bud direkt efter förhandsvisning och alla hade olika krav på hur länge buden gällde och andra saker. Va inte alls kul som säljare, hade varit bättre om dom 4 kunde bjudit öppet mot varandra.
    Slutade med att vi kunde spela ut budgivarna lite mot varandra. Men blev väldigt krångligt för oss/mäklaren för att budgivarna inte skulle förstå att vi gjorde det.
    Slutade med att en blev sur för vi inte tog deras bud, en annan blev sur för dom förstog nog att vi pratade med andra budgivare trots att dom hade som krav att vi inte fick prata med andra om deras bud.
    Sålde tillslut till den som krånglat minst och höjde sitt bud lite iallafall....

14. M

MoveMe

Inredare
    Jag visste inte heller att jag skulle ta illa vid, men man vet inte förens man stöter på det. Jag har också funderat på att ge förhandsbud när jag varit spekulant, men då har jag undrat hur många % extra jag borde ge för att slippa budgivning och inte ens drömt om att kunna köpa ett hus med ett villkorat dolt utgångspris.

• Laddar…
  15. M

MoveMe

Inredare
    Det blir väl så tillslut, man vill ha den köparen som är minst krånglig. Och jag kan tänka mig att de som budar dolt kan bli lika sura när de förlorar mot annan med samma taktik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.