S sommarglass skrev:
Hypotetiskt:

Tre köpare lägger samtliga ett dolt bud om utgångspriset 4,0 msek.

Mäklaren kan inte berätta för någon av spekulanterna att det finns två andra matchande dolda bud (och därmed trigga en budgivning).

Köpare 1 hade varit villig att bjuda till 4,5.
Köpare 2 hade kunnat gå upp till 4,7 msek.
Köpare 3 hade inte lånelöfte om mer än 4 msek.

På grund av att buden var dolda så får säljaren acceptera utgångsbudet på 4,0 msek från någon av de tre köparna, vänta och försöka med nya visningar eller dra tillbaka objektet från marknaden.
Samma hypotetiska fall, säljaren får inga bud och måste skänka bort huset?

Säljaren väljer själv, finns det 3 intressenter så säger man bara att välkommen på visning och dold budgivning accepteras inte. Om en köpare är beredd att betala 4,7 så lär priser gå upp i budgivningen.

Jag förstår fortfarande inte problemet, gillar man inte budet så säger man nej tack. Alla bud är bra, som säljare har man faktiskt full valfrihet.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
C
S sommarglass skrev:
Mäklaren kan inte berätta för någon av spekulanterna att det finns två andra matchande dolda bud
Kan kan man ju alltid göra, med risken att de bud som avslöjats dras tillbaka.
Det är ju inte så att det är förbjudet att avslöja ett dolt bud.
Men i princip är effekten att ett dolt bud inte driver budgivningen framåt på samma sätt som ett öppet, ja.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
D
M MoveMe skrev:
Är det bara siffran som inte får avslöjas?
Som jag förstår det så får säljaren om man vill redovisa ett dolt bud öppet, men det finns ju då en överhängande risk att budgivaren drar tillbaka budet och går vidare. Om budet dras tillbaka så måste det tas bort från hemsida m.m. och sedan kommer det även finnas kvar på budgivningslistan som annullerat.

Redigerat:
M MoveMe skrev:
Är det bara siffran som inte får avslöjas?
"Ett dolt bud är ett bud med villkoret att vara hemligt för övriga spekulanter och budgivare. Det är upp till säljaren om hen vill acceptera budet och om hen vill hålla det dolt för resten av budgivarna, med risk för att budgivaren inte längre står fast vid sitt dolda bud."

Så visst kan man säga "tyvärr ditt bud är inte högst, men eftersom de bud du tävlar mot OCKSÅ är dolda, vill/kan/bör jag inte avslöja dem". Då håller man ju fortfarande buden dolda! ;)

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
M
B b8q skrev:
"Ett dolt bud är ett bud med villkoret att vara hemligt för övriga spekulanter och budgivare. Det är upp till säljaren om hen vill acceptera budet och om hen vill hålla det dolt för resten av budgivarna, med risk för att budgivaren inte längre står fast vid sitt dolda bud."

Så visst kan man säga "tyvärr ditt bud är inte högst, men eftersom de bud du tävlar mot OCKSÅ är dolda, vill/kan/bör jag inte avslöja dem". Då håller man ju fortfarande buden dolda! ;)
Allt hemlighetsmakeri gör ju att man misstror mäklaren och sen också skyller på hen när man förlorar. Den som vinner får ju budlistan, men andra kan bara spekulera om alla buden va falska eller ej.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Allt hemlighetsmakeri gör ju att man misstror mäklaren och sen också skyller på hen när man förlorar. Den som vinner får ju budlistan, men andra kan bara spekulera om alla buden va falska eller ej.
Säljaren får också budlistan...

Och samma gäller alla försäljningar.

M MoveMe skrev:
Undrar om någon kan förklarar för mig varför det kan finnas spekulanter som lägger dolt bud på utgångspriset? Jag ser ingen vits med det som säljare. Varför ska jag acceptera det?
-
-
Det kan vara till nackdel för säljaren. Om budet är dolt, och kanske även tidsbegränsat, kan det även betyda att köparen inte kan betala mer. Vilket kanske det ger vid en öppen budgivning.
Vi drabbades av detta, innan vi vi fick chansen att få en visning, så blev säljaren nervöst och sålde fast vi var beredda att bjuda mer. Vilket vi berättade för mäklaren.

T Tamazin skrev:
Förutsatt att det fanns andra budgivare. Finns det inga andra budgivare så är köparen kvar i samma tankebanor.
Med andra ord, det har inget att göra med om budet är dolt eller ej, utan om det fanns andra budgivare eller ej.

Jag har likt andra full förståelse för varför man kan lägga dolda bud och/eller sätta tidsbegränsning på bud. Sedan får man tycka vad man vill om det, finns både rövhattar till köpare som säljare. T.ex. säljaren på vår senaste tomtbud, utgångspris -> acceptpris något högre som vi gåt med på, men då ångrar sig å dubblar priset, å efter att höjt bud än mer TRIPPLAR priset. Då sa vi dra åt fanders.
"Det har inget att göra med om budet är dolt eller ej, utan om det fanns andra budgivare eller ej." Finns det bara en budgivare så har det givetvis ingen betydelse, det tror jag de flesta förstår, men det räcker med att det finns 2 för att det givetvis ska vara budgivning.

K Klyktattarn skrev:
...vi var beredda att bjuda mer. Vilket vi berättade för mäklaren.
Oj. Jag skulle aldrig, aldrig, A-L-D-R-I-G (Bamses farmors berättarröst) yppa för mäklaren hur stor plånbok jag har. Det har hen inte ett dugg med att göra.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Undrar om någon kan förklarar för mig varför det kan finnas spekulanter som lägger dolt bud på utgångspriset? Jag ser ingen vits med det som säljare. Varför ska jag acceptera det?
Har varit i en liknande sits..
Vårt hus låg ute till försäljning, det var en spekulant som gärna ville ha en förhandsvisning och vi lät mäklaren ha det. Kort därefter kommer ett dolt bud på utgångspriset ifrån samma spekulant.
Vi valde att inte acceptera det dolda budet.
Senare samma dag lägger samma spekulant ett öppet bud på utgångspriset.
Vitsen är förmodligen att köparen försökte få till en snabb affär innan den öppna visningen.
Inget ovanligt förfarande i dessa hårda tider på bostadsmarknaden.
Du behöver såklart inte acceptera budet om du inte vill och hälsa köparen att de får lägga ett öppet bud om de är intresserade.
Var glad att någon är intresserad redan innan ordinarie visning.

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
D Dallejr skrev:
Vänligen förklara varför dolda bud är till för att dölja falska bud?
De behöver inte redovisas för dig som köpare om du vinner. Ofta kallas de inte just "bud" för att undvika kravet. Det kan till exempel heta att en annan spekulant är "beredd" att betala en viss summa eller liknande. I dessa lägen har jag rekommenderat bekanta att tvinga spekulanten att ge ett riktigt bud eller hota med att dra sig ur budgivningen. Det har hittills funkat varje gång;)

S sommarglass skrev:
Hypotetiskt:

Mäklaren kan inte berätta för någon av spekulanterna att det finns två andra matchande dolda bud (och därmed trigga en budgivning).

På grund av att buden var dolda så får säljaren acceptera utgångsbudet på 4,0 msek från någon av de tre köparna, vänta och försöka med nya visningar eller dra tillbaka objektet från marknaden.
Inte alls. Det är bara att meddela spekulanterna att dom inte har högst bud och fråga om dom vill lägga ett nytt, då hamnar ju budet till slut på just över 4.5

• Gilla
Fredrik7865
  • Laddar…
S sommarglass skrev:
Hypotetiskt:

Det är säljaren som bestämmer villkoren i budgivningen. Om säljaren önskar att mäklaren framför ett dolt bud till annan spekulant så ska mäklaren göra det. I detta fallet skulle det ju bli resultatet med största sannolikhet och så får de tre dolda budgivarna buda på ”vanligt” sätt.

M MoveMe skrev:
Jag har inte sagt vad mina riktlinjer till mäklaren är i husförsäljningen. Jag bara undrade vad köparen tjänar på att lägga ett dolt bud på utgångspriset så tidigt, eftersom i min värld är ett dolt bud ett bud som är så bra att jag behöver acceptera hens krav för att inte förlora budet.
Din värld är inte allas värld. Det väl uppenbart, köparen chansar på att du skall ta budet, du slipper visning och budgivningen och med lite tur kanske du säljer. Kanske inte budgivaren kan hänga med i budgivning och detta är enda chansen.

A Autodidak1 skrev:
Vi gjorde likadant då vi gav dolt bud på stugan vi inte köpte med skillnaden att vi tackade nej till att köpa den trots lägre pris än vårt dolda bud. Vårt bud gällde bara i 3 dagar vilket vi var tydliga med
Tackade ni nej eftersom er situation hade ändrats, så ni inte längre var intresserade av stugan ens till det lägre priset? Eller var det bara av principskäl ni tackade nej? Om det var det sistnämda, då vet jag inte riktigt vad jag ska säga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.