Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Dom som säljer till ett dolt bud lär sälja till det högsta budet eller hur?Okarlsson skrev:
Min erfarenhet är att en köpares intresse inte svalnar nämnvärt när dess intentioner blir kända.
Jag har under 3 försäljningar och 4 köp av bostäder aldrig sprungit på detta, men det är rätt vanligt i bolagsförvärv. Och min erfarenhet där är att om det dolda budet blir offentligt så förändrar det väldigt lite i sak. Då lägger man å andra sidan bara dolda bud om det inte pågår en öppen budgivning. Jag ser det faktiskt som rätt oseriöst. Jag skulle inte ha några problem att sälja till någon som lagt ett dolt bud om det var det högsta budet, men jag skulle undra vad det är lirare...
Varför skulle det vara konstigt med dold budgivning? Ditt normala är inte allas normala. Dom flesta försäljningar som sker innan visning är dold budgivning och det är ca 10-20% av alla försäljningar. Långt ifrån alla försäljningar innan visning sker till högre pris än utgångspris (men vanligt). Det innebär också att dolda bud används oftast då budgivning inte startat, men som köpare så kan man villkora ett bud också om att det ska vara dolt.
Jag har både lyckats köpa och misslyckats köpa med dolda bud. Fördelen för säljare är att få en snabb och okrånglig affär till ett pris man tycker är OK. Fördelen för mig som köpare är i princip samma samt att det tar bort risken för budgivning och att det drar ut på tiden
samma anledning varför köparen vill ha ett dolt bud kanske? Tycker dock att man inte bör lägga mer än ett dolt bud. Dvs om hen jagar priset när budgivningen kommit igång med dolda bud. Som en spekulant som inte trixar så skulle jag tycka att både mäklaren och säljaren fifflar med budgivningen annars.D Dr Jumping Jack skrev:
Redigerat:
När någon lägger ett dolt bud kan man inte då som säljare t.ex. på Hemnet uppdatera som budgivning pågår utan att speca vilket belopp budet är på? Borde vara kanon för säljaren. Jag sällar mig till skaran som tycker dolt budet är lite avigt - inga bud är ju bindande. Så att säga att mitt bud är inte gällande om någon annan får reda på det känns lite krystat.
Jag har nyligen sålt vårt fritidshus och har full förståelse för hur köparen agerar. Syftet med att sätta tidspress (tidsbegränsade bud) och dolda bud är för att stressa säljaren att utvärdera om budet är tillräckligt bra för att sälja vs. att gå miste om. Det viktigaste budet är ju det första budet, nästan oavsett budnivå.
Det verkar ju dessutom som att budgivaren lyckades alldeles utomordentligt med sitt bud eftersom du uppenbarligen blev så irriterad över avsaknaden av andra bud på denna nivå så att du skapade en tråd på forumet
Det verkar ju dessutom som att budgivaren lyckades alldeles utomordentligt med sitt bud eftersom du uppenbarligen blev så irriterad över avsaknaden av andra bud på denna nivå så att du skapade en tråd på forumet
Du orkade inte läsa hela tråden? Detta var ett förhandsbud. Huset har legat ute i 3 dagar, visning har inte varit.F Fredrik7865 skrev:Jag har nyligen sålt vårt fritidshus och har full förståelse för hur köparen agerar. Syftet med att sätta tidspress (tidsbegränsade bud) och dolda bud är för att stressa säljaren att utvärdera om budet är tillräckligt bra för att sälja vs. att gå miste om. Det viktigaste budet är ju det första budet, nästan oavsett budnivå.
Det verkar ju dessutom som att budgivaren lyckades alldeles utomordentligt med sitt bud eftersom du uppenbarligen blev så irriterad över avsaknaden av andra bud på denna nivå så att du skapade en tråd på forumet![]()
Jo, det stämmer att det irriterade mig att ett dolt bud på utgångspriset lades så tidigt i försäljningen.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Dold budgivning är helt odugligt. Risken är jättestor att köparen drabbas av bondånger och tror att han har betalt mycket mer än han hade behövt, vilket ofta leder till stora problem, med klagomål till säljaren etc. När det är öppen budgivning, så vet köparen att det fanns andra som var beredda att betala nästan lika mycket.BirgitS skrev:
Det kan absolut också hända, och sen måste man ta om budgivningar och kanske visningar, flera spekulanter hoppar av och budgivningen känns oseriös etc. Det krävs mycket för att ett dolt bud är värt att acceptera.J Johnsson 56 skrev:Dold budgivning är helt odugligt. Risken är jättestor att köparen drabbas av bondånger och tror att han har betalt mycket mer än han hade behövt, vilket ofta leder till stora problem, med klagomål till säljaren etc. När det är öppen budgivning, så vet köparen att det fanns andra som var beredda att betala nästan lika mycket.
Förutsatt att det fanns andra budgivare. Finns det inga andra budgivare så är köparen kvar i samma tankebanor.J Johnsson 56 skrev:Dold budgivning är helt odugligt. Risken är jättestor att köparen drabbas av bondånger och tror att han har betalt mycket mer än han hade behövt, vilket ofta leder till stora problem, med klagomål till säljaren etc. När det är öppen budgivning, så vet köparen att det fanns andra som var beredda att betala nästan lika mycket.
Med andra ord, det har inget att göra med om budet är dolt eller ej, utan om det fanns andra budgivare eller ej.
Jag har likt andra full förståelse för varför man kan lägga dolda bud och/eller sätta tidsbegränsning på bud. Sedan får man tycka vad man vill om det, finns både rövhattar till köpare som säljare. T.ex. säljaren på vår senaste tomtbud, utgångspris -> acceptpris något högre som vi gåt med på, men då ångrar sig å dubblar priset, å efter att höjt bud än mer TRIPPLAR priset. Då sa vi dra åt fanders.
När jag köpte mitt hus så var jag på förhandsvisning. Jag la sedan ett bud på 100.000 över utgångspris, som löpte ut dagen innan ordinarie visning. Säljaren tackade nej. Visningen kom och gick. Mäklaren hörde av sig till mig och frågade om jag fortfarande var intresserad. Jag förstod att ingen på visningen var intresserade. Jag la nytt bud på 100.000 lägre än utgångspriset. Säljaren förlorade 200.000 pga sin egen arrogans.
Gick säljaren genom mäklare? Har aldrig vart med om att man kan ändra sig så.T Tamazin skrev:Förutsatt att det fanns andra budgivare. Finns det inga andra budgivare så är köparen kvar i samma tankebanor.
Med andra ord, det har inget att göra med om budet är dolt eller ej, utan om det fanns andra budgivare eller ej.
Jag har likt andra full förståelse för varför man kan lägga dolda bud och/eller sätta tidsbegränsning på bud. Sedan får man tycka vad man vill om det, finns både rövhattar till köpare som säljare. T.ex. säljaren på vår senaste tomtbud, utgångspris -> acceptpris något högre som vi gåt med på, men då ångrar sig å dubblar priset, å efter att höjt bud än mer TRIPPLAR priset. Då sa vi dra åt fanders.
Eller säljaren räddade dig att lägga 200k extra på en bostad som var övervärderad?M Micke7700 skrev:När jag köpte mitt hus så var jag på förhandsvisning. Jag la sedan ett bud på 100.000 över utgångspris, som löpte ut dagen innan ordinarie visning. Säljaren tackade nej. Visningen kom och gick. Mäklaren hörde av sig till mig och frågade om jag fortfarande var intresserad. Jag förstod att ingen på visningen var intresserade. Jag la nytt bud på 100.000 lägre än utgångspriset. Säljaren förlorade 200.000 pga sin egen arrogans.
Som säljare har du ju fri prövningsrätt så du behöver inte sälja till någon oavsett budvillkor eller budnivå, men på samma sätt så får man ju lägga bud hur man vill som köpare, dvs med eller utan villkor, högt eller lågt pris. En kort sammanfattning av marknadsekonomins villkor.D Daniel 109 skrev: