Och hur vanligt är det...? Det är klart att om utgångspriset är ett fantasipris men det vanliga med dolda bud är väl att det ligger över utgångspriset och tvingar säljaren att "gambla" med en eventuell kommande budgivning.M MoveMe skrev:
Eftersom mäklare idag gärna sätter utgångspriset 10-25% under marknadspris (=förväntat slutpris) så kan ett högt dolt bud se extremt förmånligt ut för säljaren...
Men om du säljer något och inte vill acceptera ett dolt bud så är det ju bara att tacka nej. Inga problem någonstans...
Jag vet inte om alla säljare MÅSTE förstå varför en köpare lägger bud, skälen kan ju vara lika många som det finns köpare.M MoveMe skrev:Ursäkta att jag startade tråden, men har ingen förståelse för varför man budar på ett hus man själv inte bryr sig om eller tror att någon annan vill ha. Jag har själv bara lagt bud på hus som jag själv tyckt har varit så attraktivt att jag varit flexibel med tillträde, skippat städning etc för att säljaren ska välja mig. Varför slösa pengar på att köpa ett hus du kan vara utan?
Yup.M MoveMe skrev:
Tomt ute för 375k, vilket vi budar. Kommer en annan budgivare, mäklarn säger försten som säger 450k får den, vi säger det efter lite om å men och med klasulen att då vill vi inte ha mer fram å tillbaka trams (var en hel del sånt..), självklart självklart säger mäklaren jag fixar papper till imorgon så skriver vi på. Dagen efter hör mäklaren av sig och säger att personen vill ha 780k nu. WHAT. Hell no.
Går en månad, tomten försvinner. Vi är ju fortfarande intresserad men inte dubbla taxeringsvärde (långt ut på vischan). Mäklaren ska höra av sig. Hör av sig dagen efter om motbud, vi budar 580k, då svarar han att det blir nog svårt att få igenom vårat 580k bud, för hon vill nu ha 990k.
Dra åt helvete.
Min mäklare fick in ett dolt???? Bud innan annonsen ens kommit upp, samma dag lades annonsen in. Budet var belagt med visning/budgivning får ej ske! Mäklaren hävdade att hen kunde nu inte starta budgivning/visning och sa att jag skulle acceptera budet. Allt förarbete och tänkt budning blev plötsligt såld till första budet. Utan att denne ens ville se objektet?!
Jag blev väldigt förvånad att en budgivare kunde låsa processen. Vilket mäklaren menade att deras ed juridisk band dem.....jag blev ursinnig då jag visste att priset mäklaren satt var för lågt. Och jag ville ha budgivning.
Så då ringdes det runt till alla de som anmält sig till visningen, hen visade var o en som då lade bud utan att säga något till den dolde. Jag tyckte det hela var super mysko. Och vinnande budet blev som jag visste nästan dubbelt upp.
Hur en dold budgivare som vill gå före i kön med ni får vad ni begär, vet väl alla att utgångsbud heter så av en anledning. Annars heter det fastpris. Men låsa för alla andra tvingar ju säljaren att ta detta bud OM man inte tror man får motsvarande. Genom avsäga visning är inte ok. Doldisen kunde ju bara lagt budet utan krav. Men här styrde plötsligt budgivaren allt även mäklaren. Jag tyckte bara det var larvigt och man blåstes lite på upplevelsen kanske barnsligt men ändå......
Jag blev väldigt förvånad att en budgivare kunde låsa processen. Vilket mäklaren menade att deras ed juridisk band dem.....jag blev ursinnig då jag visste att priset mäklaren satt var för lågt. Och jag ville ha budgivning.
Så då ringdes det runt till alla de som anmält sig till visningen, hen visade var o en som då lade bud utan att säga något till den dolde. Jag tyckte det hela var super mysko. Och vinnande budet blev som jag visste nästan dubbelt upp.
Hur en dold budgivare som vill gå före i kön med ni får vad ni begär, vet väl alla att utgångsbud heter så av en anledning. Annars heter det fastpris. Men låsa för alla andra tvingar ju säljaren att ta detta bud OM man inte tror man får motsvarande. Genom avsäga visning är inte ok. Doldisen kunde ju bara lagt budet utan krav. Men här styrde plötsligt budgivaren allt även mäklaren. Jag tyckte bara det var larvigt och man blåstes lite på upplevelsen kanske barnsligt men ändå......
Problemet med ett krångel-köpare är ju att bud är icke bindande och man vet ju aldrig om h*n ångrar sig när visningen väl är inställd.
Så kanske försäljningprocessen måste igång igen med nya datum.
Då ser det dåligt ut om folk känner igen bostaden som dyker upp igen. "Undra vilka dolda fel som dök upp, eller varför köparen drog sig ur?" tänker andra spekulanter.
Det är onödigt mycket psykologi i bostadsaffärer som det är, utan att börja trixa med hemliga bud och sånt trams.
Men givetvis får man vara krånglig om man vill, och vissa gör det ju nästan till sin personlighet....
Då ser det dåligt ut om folk känner igen bostaden som dyker upp igen. "Undra vilka dolda fel som dök upp, eller varför köparen drog sig ur?" tänker andra spekulanter.
Det är onödigt mycket psykologi i bostadsaffärer som det är, utan att börja trixa med hemliga bud och sånt trams.
Men givetvis får man vara krånglig om man vill, och vissa gör det ju nästan till sin personlighet....
Jag köpte mitt nuvarande hus på dolt bud, jag hade tidigare förlorat ett hus på just ett dolt bud innan första visningen.
Då mitt nuvarande lades ut så lade jag ett dolt bud efter första visningen, kravet var att få svar på mitt bud innan andra visningen.
Utgångspriset var 1,4 miljoner, jag lade bud på 1,9 som inte var förhandlingsbart, jag var ganska säker på att vid budgivning hade det gått för över 2 miljoner och då hade jag inte haft råd att hänga med.
Kvällen innan andra visningen så godtog säljaren mitt bud och nu är huset mitt.
Både jag och säljaren kände oss nöjda med affären.
Då mitt nuvarande lades ut så lade jag ett dolt bud efter första visningen, kravet var att få svar på mitt bud innan andra visningen.
Utgångspriset var 1,4 miljoner, jag lade bud på 1,9 som inte var förhandlingsbart, jag var ganska säker på att vid budgivning hade det gått för över 2 miljoner och då hade jag inte haft råd att hänga med.
Kvällen innan andra visningen så godtog säljaren mitt bud och nu är huset mitt.
Både jag och säljaren kände oss nöjda med affären.
Dolda fel som dyker upp måste ju informeras om.....Unikt namn skrev:
Problemet med ett krångel-köpare är ju att bud är icke bindande och man vet ju aldrig om h*n ångrar sig när visningen väl är inställd.
Jag hänger inte med i dina riktlinjer för att delta i en budgivning. Hade det varit ok med ett dolt bud efter visning? Eller om det dolda budet varit högre än utgångspris? Det jag syftar till är att du har en subjektiv bedömning kring rätt och fel budgivningsbeteende.M MoveMe skrev:
Om man har tydliga riktlinjer för bud så är det bara att meddela mäklaren detta i förväg.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Självklart man kan ändra sig så, har man villkorat budet så har man.M MoveMe skrev:
Vi gjorde likadant då vi gav dolt bud på stugan vi inte köpte med skillnaden att vi tackade nej till att köpa den trots lägre pris än vårt dolda bud. Vårt bud gällde bara i 3 dagar vilket vi var tydliga med
Vid förhandsförsäljning ska ju budgivaren köpa sig förbi hela kön av möjliga spekulanter. Det är en viktig skillnad kontra dolt bud vid slutet av en öppen budgivning som gått i stå tycker jag.M MoveMe skrev:
Vad priset för att köpa bort marknaden ska vara kan bara du själv svara på, och det finns inget vattentätt svar. Men självklart ska budet vara så starkt att ni bedömer att det går över eller matchar hur övriga marknaden värderar ert objekt. Det blir lite pokerspel. Hur angelägen är budgivaren, hur het är övriga marknaden, hur hett är ert objekt, ligger utgångspriset rätt.
Som flera säger, trots är det är en stor affär, försök lägga bort känslorna och se nyktert och affärsmässigt på det. Vilka pengar skulle ni bli nöjda med, är det mycket värt att testa marknaden vid visning, eller är det skönare med säkra pengar och snabb affär, etc. Ni kan också låta budgivaren buda mot er...
Vi fick också ett dolt förhandsbud innan budgivningen kom igång på vår förra försäljning. Vi valde att ignorera det och inte lägga vare sig tanke eller kraft på det, men visste att vi åtminstone hade det budet att falla tillbaka på om budgivningen skulle gå åt helvete, vilket den inte gjorde - huset såldes för betydligt mer än utgångspris.M MoveMe skrev:
Vill man inte "chansa" med en budgivning och eventuell besiktning osv så kan man ju - om man vill - sälja till det dolda budet. Själv hade jag tackat för visat intresse och bett budgivaren återkomma i den riktiga budgivningen, varken mer eller mindre.
Jag har inte sagt vad mina riktlinjer till mäklaren är i husförsäljningen. Jag bara undrade vad köparen tjänar på att lägga ett dolt bud på utgångspriset så tidigt, eftersom i min värld är ett dolt bud ett bud som är så bra att jag behöver acceptera hens krav för att inte förlora budet.F Fredrik7865 skrev:Jag hänger inte med i dina riktlinjer för att delta i en budgivning. Hade det varit ok med ett dolt bud efter visning? Eller om det dolda budet varit högre än utgångspris? Det jag syftar till är att du har en subjektiv bedömning kring rätt och fel budgivningsbeteende.
Om man har tydliga riktlinjer för bud så är det bara att meddela mäklaren detta i förväg.