Sannolikt är man intresserad men vill inte /kan inte betala mer för det. Det är inget fel med att bjuda det man är beredd att betala även om det är mindre än säljaren vill ha. Men nu var det väl utgångspriset som bjöds.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Ursäkta att jag startade tråden, men har ingen förståelse för varför man budar på ett hus man själv inte bryr sig om eller tror att någon annan vill ha. Jag har själv bara lagt bud på hus som jag själv tyckt har varit så attraktivt att jag varit flexibel med tillträde, skippat städning etc för att säljaren ska välja mig. Varför slösa pengar på att köpa ett hus du kan vara utan?
Jag tror nog att budgivaren är intresserad av ditt hus då det är det enda budet du fått. Övriga drygt 10 miljoner personer i Sverige är just nu mindre intresserade än budgivaren. Det är helt ok om du inte vill sälja till den personen (precis som det var fritt för dom att lägga bud) om det är irriterande med dolt bud eller budet är för lågt.

Du har fått svar på din ursprungliga fråga från flera personer, men är fortfarande arg på din budgivare trots att det finns fullt naturliga orsaker till att man vill lägga dolda bud. Ville du ha svar på din fråga eller vill du bara markera att du är arg?

• Gilla
HenrikLinder och 14 till
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Jag tror nog att budgivaren är intresserad av ditt hus då det är det enda budet du fått. Övriga drygt 10 miljoner personer i Sverige är just nu mindre intresserade än budgivaren. Det är helt ok om du inte vill sälja till den personen (precis som det var fritt för dom att lägga bud) om det är irriterande med dolt bud eller budet är för lågt.

Du har fått svar på din ursprungliga fråga från flera personer, men är fortfarande arg på din budgivare trots att det finns fullt naturliga orsaker till att man vill lägga dolda bud. Ville du ha svar på din fråga eller vill du bara markera att du är arg?

Det är andra dagen huset ligger ute och detta va ett dolt förhandsbud. Riktiga visningen är om 1 vecka....

Redigerat:
M MoveMe skrev:
Du har rätt, men jag hoppas jag kan sälja huset till nån som uppskattar huset mer, och som inte använder
hemska taktiker.
Helt OK(y)

Lycka till med försäljningen, bra marknad att sälja. Mäklaren kan nog ge dig råd om vilken nivå ni kan landa på. En bra budgivning är det bästa som säljare.

Men ingen köpare vill betala onödigt mycket och ett dolt bud kan ibland vara det bästa man som säljare får (som i vårt eget fall).

Men i ert fall skulle jag inte heller tacka ja.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Om jag kan tjäna, säg 100.000 på att trixa lite (utan att för den saken göra något olagligt) så är det ju lätt värt det. Det är ju en halv månadslön som man inte behövde jobba så hårt för, utan det räckte med att lägga ett dolt bud.

Sen skulle jag inte som säljare tycka om det då det känns som att man riskerar att inte få huset sålt till den som är villig att betala mest. Men så är ju livet och det är troligen den dyraste affären i livet så värt att förska tjäna några kronor!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Hade det varit ett högt bud kan man väl bli rädd att budet dras tillbaks men i mitt fall så undrade jag också vad vitsen var
Men då var ju personen antagligen inte seriöst intresserad från början. Varför skulle en spekulants intresse påverkas av huruvida dennes bud är känt eller inte?

M
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men då var ju personen antagligen inte seriöst intresserad från början. Varför skulle en spekulants intresse påverkas av huruvida dennes bud är känt eller inte?
Människan är ett flockdjur? Finns det inget bud på huset så är det nog inget bra hus. Jag kan tycka att hade visningarna varit och ingen visat intresse så kan detta vara en gångbar taktik, men som ett dolt förhandsbud innan visningarna så är det fel tidpunkt och fel taktik.

• Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Människan är ett flockdjur? Finns det inget bud på huset så är det nog inget bra hus. Jag kan tycka att hade visningarna varit och ingen visat intresse så kan detta vara en gångbar taktik, men som ett dolt förhandsbud innan visningarna så är det fel tidpunkt och fel taktik.
Nu tror jag inte att det fungerar. Men säg att du har rätt, då har man ännu större anledning att aldrig ta emot dolda bud.

M
Nu tror jag inte att det fungerar. Men säg att du har rätt, då har man ännu större anledning att aldrig ta emot dolda bud.
Du har en poäng i det, därför hade jag trott fram tills idag att ett dolt bud borde ligga så högt att man inte kan motstå att mista det och därför säga ja till kravet att det ska vara dolt.

Men det man måste inse att det dolda budet kan vara det bästa budet man får, eller till och med det enda. Men jag skulle inte heller tacka ja i den situationen som @MoveMe är då huset precis annonserats ut. Jag hade bara blivit glad att jag fått ett bud direkt, det är faktiskt på utgångspriset och inget skambud. Förhoppningsvis kommer det bättre bud (vilket jag tror).

Men om man blir förvånad över dolda bud så har man en hel del kvar att lära sig om fastighetsaffärer.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Men det lär man väl som säljare skita högaktningsfullt i och bara säga "alla bud som förmedlas till mig kommer jag kommunicera vidare, men det står dig såklart fritt att dra tillbaka till bud. Den rätten är inte annorlunda här". Eller tänker jag fel? Säljaren har ju alla incitament att få igång en budgivning och budgivaren är ju uppenbarligen intresserad av huset till det priset.
Du tänker fel. Då har du ju inget bud och det kan bli svårt att få igång budgivningen

• Gilla
teachingbirds
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Du har en poäng i det, därför hade jag trott fram tills idag att ett dolt bud borde ligga så högt att man inte kan motstå att mista det och därför säga ja till kravet att det ska vara dolt.
Budgivaren har ju ingen aning om hur du tänker. Du kanske sitter extremt illa till och är rädd att inte få sålt eller du har panikbråttom. Ett sånt bud kan ju mycket väl gå hem. Förstår inte varför det är viktigt för dig att budet är öppet.

• Gilla
teachingbirds
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tänker fel. Då har du ju inget bud och det kan bli svårt att få igång budgivningen
Det stämmer ju om man accepterar det dolda budet också, eller?

Vad blir nästa steg i budgivningen ifall en annan spekulant lägger ett bud på samma belopp som det dolda budet?

• Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men det man måste inse att det dolda budet kan vara det bästa budet man får, eller till och med det enda. Men jag skulle inte heller tacka ja i den situationen som @MoveMe är då huset precis annonserats ut. Jag hade bara blivit glad att jag fått ett bud direkt, det är faktiskt på utgångspriset och inget skambud. Förhoppningsvis kommer det bättre bud (vilket jag tror).

Men om man blir förvånad över dolda bud så har man en hel del kvar att lära sig om fastighetsaffärer.
Min erfarenhet är att en köpares intresse inte svalnar nämnvärt när dess intentioner blir kända.

Jag har under 3 försäljningar och 4 köp av bostäder aldrig sprungit på detta, men det är rätt vanligt i bolagsförvärv. Och min erfarenhet där är att om det dolda budet blir offentligt så förändrar det väldigt lite i sak. Då lägger man å andra sidan bara dolda bud om det inte pågår en öppen budgivning. Jag ser det faktiskt som rätt oseriöst. Jag skulle inte ha några problem att sälja till någon som lagt ett dolt bud om det var det högsta budet, men jag skulle undra vad det är lirare...

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.