harry73
Som säljare är det nog bättre att inte börja se bud som problem oavsett om de är dolda eller ej.

• Gilla
80-talshus och 22 till
  • Laddar…
M
D Dr Jumping Jack skrev:
Köparen kanske vinner på det. Vad spelar det för roll vilken nivå det är på?
Det är som att be att få bli särbehandlad när alla andra är villiga att buda, men inte du och du vill heller inte betala extra för det. Som säljare hamnar du iallafall längst ned på min lista. Vissa strategier lönar sig dåligt när säljaren är den som bestämmer om hen vill sälja eller ej.

• Gilla
7891Frasse och 6 till
  • Laddar…
harry73
Lägg budet i en online budgivningslista och skriv att budgivningen började

• Gilla
jimih och 4 till
  • Laddar…
Det beror ju på lite hur situationen ser ut. Om du kan vara relativt säker på att fler vill köpa. Så skulle jag ignorera budgivarens önskemål om att budet skall vara dolt. Lägg ut så övriga budgivare får klart för sig att de måste lägga bud om de skall få köpa huset. Om det däremot är risk att du kommer att bli tvungen att sälja till den budgivaren, så får man agera försiktigare.

• Gilla
khg och 3 till
  • Laddar…
Som säljare är det ju bara att helt strunta i det dolda budet om man inte tycker om det.

• Gilla
Hasse C och 8 till
  • Laddar…
Varför lägger ut huset till försäljning till ett pris du inte är intresserad av att sälja för?

• Gilla
Nyfniken och 34 till
  • Laddar…
M
A arkTecko skrev:
Varför lägger ut huset till försäljning till ett pris du inte är intresserad av att sälja för?
Inte till ett dolt bud. Punkt

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Dolt bud är inte problemet, men dolt bud på utgångspriset.
Vi har själv lagt dolt bud (på utgångspriset) på en stuga och med tidsbegränsning till 3 dagar före andra visning. Fick ingen respons från säljaren i tid och mäklaren la upp det som "budgivning pågår". Vi förklarade "snällt" att vårt bud inte gällde längre och att det skulle varit dolt.

Stugan blev såld ett par veckor senare under utgångspris och vi fyndade en stuga i närheten en månad senare :cool:

PS. Sätt inte ett utgångspriset som ni blir irriterade över.

• Gilla
shtob och 23 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Det är som att be att få bli särbehandlad när alla andra är villiga att buda, men inte du och du vill heller inte betala extra för det. Som säljare hamnar du iallafall längst ned på min lista. Vissa strategier lönar sig dåligt när säljaren är den som bestämmer om hen vill sälja eller ej.
Tycker det låter som du är den krångliga. Vad är problemet. Du har fått ett bud, lägg ut det ( utan att nämna summan) sen är budgivningen igång. Du vill ju ha budgivningen. Vill du slippa så lägg ut huset till fast pris

• Gilla
  • Haha
ajonss32 och 9 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Vi har själv lagt dolt bud (på utgångspriset) på en stuga och med tidsbegränsning till 3 dagar före andra visning. Fick ingen respons från säljaren i tid och mäklaren la upp det som "budgivning pågår". Vi förklarade "snällt" att vårt bud inte gällde längre och att det skulle varit dolt.

Stugan blev såld ett par veckor senare under utgångspris och vi fyndade en stuga i närheten en månad senare :cool:

Hörde mäklaren av sig innan säljaren sålde till under ditt bud?

• Gilla
Kentagent70
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Hörde mäklaren av sig innan säljaren sålde till under ditt bud?
Japp, men då tackade vi nej. Budet gällde bara i 3 dagar vilket vi var tydliga med redan från början.

M
A Autodidak1 skrev:

Verkar som att folk som gillar att lägga dolda bud tycker problemet är mitt utgångspris, men problemet är att kräva att det är dolt. Det stämmer nog att jag förväntar mig extra betalt för att förse en budgivare denna service.

Hade det varit i Norge hade det inte varit ett problem, för så går deras husförsäljningar till, men i Sverige är det öppen budgivning.

• Gilla
Chentin och 5 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Verkar som att folk som gillar att lägga dolda bud tycker problemet är mitt utgångspris, men problemet är att kräva att det är dolt. Det stämmer nog att jag förväntar mig extra betalt för att förse en budgivare denna service.

Hade det varit i Norge hade det inte varit ett problem, för så går deras husförsäljningar till, men i Sverige är det öppen budgivning.
Som köpare kan jag villkora mitt bud precis som det passar mig, jag kan sätta vilka krav jag vill.

• Gilla
guggen och 12 till
  • Laddar…
M
D Dr Jumping Jack skrev:
Som köpare kan jag villkora mitt bud precis som det passar mig, jag kan sätta vilka krav jag vill.
Samma här, som säljare behöver jag inte sälja till högsta budet även om det skulle vara det dolda utgångspriset.

• Gilla
Chentin och 8 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Samma här, som säljare behöver jag inte sälja till högsta budet även om det skulle vara det dolda utgångspriset.
Helt rätt, du måste inte sälja till någon med dolt bud (eller vilket bud som helst). Och om jag som köpare villkorat budet som dolt så är det också min fulla rätt.

Om du vill slippa irritera dig över detta så meddelar du din mäklare att du inte vill ha dolda bud så kommer mäklaren inte meddela dom till dig.

• Gilla
ajonss32 och 14 till
  • Laddar…
Vem försöker tvinga dig att sälja? Sälj till vem du vill, till vilket pris du vill. Eller behåll. Det är ju ditt hus?

• Gilla
jimih och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.