3 541 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dölja högtalarkabel i tak
Jag bor i ett nyproducerat hus, 2 våningar, ingen vind.
På nedervåningen vill jag dölja högtalarkablarna till bakre högtalarna, som ska sitta i taket. Alla väggar är gips, samt taket är gipsplattor. Frågan är, kan man dölja en ganska tunn högtalarkabel i taket genom att fräsa en kanal? Vet ju inte om det finns något spelrum mellan gips och reglar i taket. Huset är ett av flera likadana, producerade av JM, så inget modulhus.eller ska man göra det enkelt och billigt genom att sätta en självhäftande kabelkanal? Vid ett ställe går inte väggen upp till taket, en öppning på 1,5 meter ca.
På nedervåningen vill jag dölja högtalarkablarna till bakre högtalarna, som ska sitta i taket. Alla väggar är gips, samt taket är gipsplattor. Frågan är, kan man dölja en ganska tunn högtalarkabel i taket genom att fräsa en kanal? Vet ju inte om det finns något spelrum mellan gips och reglar i taket. Huset är ett av flera likadana, producerade av JM, så inget modulhus.eller ska man göra det enkelt och billigt genom att sätta en självhäftande kabelkanal? Vid ett ställe går inte väggen upp till taket, en öppning på 1,5 meter ca.
Har du provat att knacka dig fram i taket? Taket bör rimligtvis vara reglat för att få plats med kablar och dylikt. Har du någon takdosa du kan spana i?Jodan78 skrev:Jag bor i ett nyproducerat hus, 2 våningar, ingen vind.
Det finns platta kablar som man kan måla eller tapetsera över. Beroende på ytskikt kan en kabelkanal som målas bli väldigt diskret.
Om det är taklister och det är en standardmodell som du kan köpa reservlister till så kan du kanske gömma kabel bakom listerna? Alternativt kan det kanske gå med golvlister.
Annars finns det väl i värsta fall trådlös överföring till bakhögtalare.
I allra värsta fall kan kanske funktion få gå före form och kablarna spikas synligt?
Annars finns det väl i värsta fall trådlös överföring till bakhögtalare.
I allra värsta fall kan kanske funktion få gå före form och kablarna spikas synligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 976 inlägg
Att fräsa i gipstaket tror jag är en dålig ide. Det blir svårt att få det snyggt igen
Jag har fräst in mina i golvlisterna bakifrån. Helt osynligt förutom biten där kabel går upp från listen till högtalaren. Kabel har dock likartad färg som tapeten och är spänd så den ligger kloss med väggen. Jag ser knappt kabeln och störs inte av den.
Klicka här för att svara