45 534 läst ·
215 svar
46k läst
215 svar
Dolda rör, men synliga fula kopplingar till tvättställ. Och dum placering av avlopp?
Jag formulerar om: Att dölja anslutningsrör bakom toalettstol eller under handfat är inget som ingår i dold rördragning.jimih skrev:
Jag menar inte rör som GÅR där, utan jag menar att dölja dem genom att PLACERA dem där.
Nej, därför att placeringen av anslutningarna på väggen ingår i byggnormer. (Nu påstås det visserligen att dina rör inte uppfyller det, men nu diskuterar vi ju definitonerna.) Om rören fram till anslutningspunkterna (som är placerade enligt byggnorm) är dolda så är det dold rördragning. Att anslutningsrören till handfatets blandare sen inte skyms av handfatet beror inte på att anslutningarna sitter på fel ställe, det beror på att handfatet inte är byggt för att dölja anslutningsrören.Generellt ingår det inte i vad som kallas dold rördragning, nej. Men det finns alltid en gräns när det kan anses som att orimligt stor del av ledningarna är synliga, och att det av den anledningen inte längre kan kallas för dold rördragning. Om du verkligen inte håller med mig om det, ja då vill jag verkligen veta om du tycker att flera meter utanpåliggande ledningar fortfarande kan vara OK i ett badrum där överenskommelsen var dold rördragning. För om du inte tycker det, ja då är du helt enkelt inkonsekvent i dina definitioner.
Det må så vara, men det har inte med begreppet "dold rördragning" att göra. Tyvärr.
Jag tror inte vi kommer komma speciellt mycket längre när vi har så olika syn på saker och ting. Jag har letat efter en teknisk definition av "dold rördragning", men inte hittat någon. Ingen här (inkl dig) har heller nämnt något om att byggnorm "si och så" definierar detta begrepp, så jag har helt enkelt utgått ifrån att det inte finns någon exakt definition. Och med det som utgångspunkt har jag här argumenterat för att det inte går att kategoriskt gömma sig bakom det tekniska perspektivet, utan även tänka utifrån beställare, som i fallet med badrum väldigt ofta är en privatperson som har det estetiska som stark drivkraft när han tar beslut.Nerre skrev:
Men om du har någon bra länk till någon känd byggstandard eller motsvarande, där begreppet dold rördragning definieras, så dela gärna med dig av den här. Jag säger inte att du har fel, men för att övertyga mig så behöver du visa något mer konkret.
Huruvida handfatet i fråga designades med tanken att det skulle dölja vattenanslutningarna kan nog varken du eller jag uttala sig om. Det går att dölja vattenanslutningarna mha detta handfat, så man skulle kunna hävda att det var designat med den avsikten, men det skulle även kunna vara så att det bara råkade bli så utan någon avsiktlig tanke bakom.
För övrigt hävdar jag fortfarande med bestämdhet att vattenanslutningarna sitter fel. För att kunna uppnå "högsta kvalité" menar jag att det är i princip ett måste att byggfirman/rörmokaren anpassar dessa saker efter utvalt handfat, alternativt aktivt frågar mig som kund om jag vill ha det på något speciellt sätt. Inget av detta gjordes, och vad jag kan se har dom inte heller följt någon standard-praxis. Då kan jag inte dra någon annan slutsats än att sakerna sitter fel.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Skit i vad Nerre säger, de sitter fel, punkt. Frågan är nu bara vad som ska göras åt det. Om du vill vara hård kan du kräva att de lägger om rören då detta funkar med PEX utan att bryta reglerna.
Något nytt i kommunikationerna med entreprenören?
Något nytt i kommunikationerna med entreprenören?
Eftersom det är branschen som har hittat på benämningen så får man helt enkelt titta historiskt. Hur såg det ut förut, och hur blev det när branschen började med nyheten "dold rördragning"?jimih skrev:
Sen att en del kunder idag skulle vilja ha "ännu mer dolda rör" är en annan femma.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Nej, bakom kommoden har han en fördelare, sedan går det upp rör till blandarna. Jag är rätt säker på att man kan lossa blandaren för reparation men det får RB svara på.
Dock går detta inte att jämföra med TS då han har ett tvättställ utan kommod, då krävs det mer finnes vid rördragningen som uppenbarligen var för svårt för TS röris
Dock går detta inte att jämföra med TS då han har ett tvättställ utan kommod, då krävs det mer finnes vid rördragningen som uppenbarligen var för svårt för TS röris
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Gör man en grej av det är det helt okej med synliga rör enligt mig 
http://www.byggahus.se/bloggar/madelene+s/3392-industriella-badrum.html
http://www.byggahus.se/bloggar/madelene+s/3392-industriella-badrum.html
Exakt. Själva ventilen byter man genom hålet där reglaget sitter. Börjar det läcka i någon av anslutningarna får man ta ner väggen. (Jag har extra kakel för minst 2 byten liggande.) Vi ansåg att det var värt den risken.Nerre skrev:
Fördelaren sitter i en "teknikvägg" bakom toaletten. Där fördelas vatten till toaletten, de två blandarna och duschen.AndersMalmgren skrev:Nej, bakom kommoden har han en fördelare, sedan går det upp rör till blandarna. Jag är rätt säker på att man kan lossa blandaren för reparation men det får RB svara på.
Om du inte kan visa på att det finns en tydlig definition som visar på att det du kallar "ännu mer dolda rör" inte alls hör till definitionen av dold rördragning så ser jag inte riktigt hur du kan vara så säker på din sak. Självklart får du tro vad du vill, men det räcker dessvärre inte för att övertyga mig.Nerre skrev:
Jag har inte hört något mer från rörmokaren i fråga, men fick svar byggfirman för några dagar sen, och dom är måna om att få nöjda kunder, och verkar kompromissvilliga. I dagsläget verkar dom luta åt underskåpslösningen, vilket jag tror mycket väl skulle kunna bli bra, bara man verkligen får till det snyggt.-RB- skrev: