Hej!
Jag sålde mitt hus för ca. 1 år sedan. Idag ringde köparen och frågade om jag tagit någon dåldafel försäkring, vilket jag inte gjort.
Han hade nu hittat mögel i källartaket. Det som skall tilläggas är att denna källare bara är ca 15 kvadrat under huset och har jordgolv.
Köparen använde sig inte av någon besiktningsman när han kollade på huset, och jag såg eller viste inte att det var mögel när jag sålde., Jag visste att det var en speciell lukt där nere. Att det luktar lite konstigt är ju inte så konstigt med tanke på att det är jordgolv.

Nu till frågan. Kan jag bli ersättningsskyldig på något sätt ?

Knappast, eftersom köparen vid en noggrann besiktning borde upptäckt möglet.

Ja lite så har jag också tänkt. Visst är det så att undersökningsplikten är rätt så stor i sånna här fall.

Visst, det är den alltid.

Om möglet är klart och tydlig synlig och källaren är nåbar utan att man måste bryta sig in så är det inte ett DOLT fel...

En besiktningsman hade alla gånger sett detta - och även köparen skall titta in i tex en källare om det finns inspektionsluckor eller liknande för att fullgöra sin undersökningsplikt !

Om möglet däremot är dolt under tex panel eller takbekländad och ingen dålig lukt eller annat som kan indikera möglet hade funnits då hade det kunnat vara ett dolt fel

/K

Det är ett källarutrymme som man går ner i. Vi var där nere tillsammans vid visningen.

En besiktningsman hade riskat den källaren och skrivit att en noggrannare undersökning hade krävts. Det är tråkigt för köparen, men en källare med jordgolv ger fukt och om man inte kan ta hand om den fukten så kommer de bli mögel.

Har väldigt svårt att se att köparen har något att komma med, om det dessutom är så att möglet är utanpå källartaket så har ju problemet uppstått efter husköpet och köparen kan då inte hävda dolda fel. Möjligtviss så skulle man kunna hävda att konstruktionen var dålig som har gett upphov till det dolda felet, men konstruktionen i en källare med jordgolv är knappast dold, så det faller lite där...

tack för bra svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.