Hemmakatten skrev:
Jag tar faktiskt illa vid mig, ännu mer med tanke på att flera av de områden du räknar upp är min profession.
Gubbar kommer alltid vara gubbar.

Hemmakatten skrev:
@swetrot. Nu får du nog illa kvickt ta tillbaka det där med "manlig inriktning" och sedan räkna upp en massa saker alltifrån avlopp till juridik som då skulle vara en del av den "manliga kursen". Snacka om fördomar. Jag tar faktiskt illa vid mig, ännu mer med tanke på att flera av de områden du räknar upp är min profession.
Jag tolkade den manliga inriktningen mer på kvällsövningen där jag såg framför mig att dom grillade en hel gris, drack pilsner o snackade lumparhistorier.

Ska man däremot gör en sådan övning riktigt affärsmässigt attraktiv så ser jag hellre samma agenda men med par inriktning och kanske skippa lumparsnacket.

Inga kvinnor i lumpen? ;)
Hehehe

Nimajneb skrev:
Jag tolkade den manliga inriktningen mer på kvällsövningen där jag såg framför mig att dom grillade en hel gris, drack pilsner o snackade lumparhistorier.

Ska man däremot gör en sådan övning riktigt affärsmässigt attraktiv så ser jag hellre samma agenda men med par inriktning och kanske skippa lumparsnacket.
Jag tror också det mer ska attrahera båda könen och med en aningens inriktning mot par då det är där huvudklientelen bör vara.

Det bör innehålla en lagom blandning av ekonomi/juridik och teknisk kunskap i form av undersökning inför köp och då i samband med det även tips om underhåll och utförande av detta när man väl köpt sin fastighet. Plus självklart handfasta tips i verktyg, redskap och andra nödvändigheter i fastighetsägande.

Tyvärr misstänker jag ändå att många kan tycka att det låter intressant men alltför få verkligen avsätta tid och pengar för en "introduktion" till husägare. Alltför många har övertro på sin egen kunskap och än värre en enorm övertro på mäklare och besiktningsmän så egen kunskap är föga värd för dessa individer.

Men jag är också en bitter och fördomsfull besserwisser ;)

En sak att tänka på är kanske att det inte blir en ren skrämselkurs som bara gror oro och osäkerhet, utan att man lika gärna slår hål på myter som att asbest per definition är farligt och skillnaden mellan spindelnät och mögel......

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
@swetrot. Nu får du nog illa kvickt ta tillbaka det där med "manlig inriktning" och sedan räkna upp en massa saker alltifrån avlopp till juridik som då skulle vara en del av den "manliga kursen". Snacka om fördomar. Jag tar faktiskt illa vid mig, ännu mer med tanke på att flera av de områden du räknar upp är min profession.
Tänkte också på det. Men byt ut "manlig" mot "för män" låter det bättre.

Hemmakatten
Det är ungefär som på slutet av 80-talet/början på 90-talet då jag var lärare i navigation i en kvällskurs för förarbevis som ett av studieförbundet höll i. Jag var den första kvinnliga läraren (i alla fall i sthlms-trakten) och fick alltid börja varje kurs med lite allmänt prat om ekolod och radar och varför och hur man luftar en dieselmotor med flera liknande s.k. "manliga ämnen". Sedan brukade det gå bra. Det som slog mig var att det var antingen bara män som deltog (de hade haft båt i massor av år men nu krävde båtklubben/försäkringsbolaget att de kunde visa upp ett förarbevis) eller unga par som just köpt sin första båt. Inga ensamma kvinnor. Förhoppningsvis har tiderna förändras.

För att återgå till ämnet håller jag med om att det, åtminstone här på forumet, blivit en stor anhopning av dolda fel-frågor. Huruvida det är en "hysteri" bland andra (de som inte läser byggahus) köpare vet jag inte. Finns det någon sorts statistik?

Vad vi däremot vet är att det är konsumenten/köparen som är i underläge i så gott som alla affärer/upphandlingar/köp och att det därför lagstiftats till stöd för konsumenten/köparen.

Jag tycker dock att det är lite märkligt att man som säljare av hus skall vara ansvarig i 10 år. Vi såldes vårt förra hus (byggt 1964) för 8 år sedan och det känns som en evighet sen.

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Förhoppningsvis har tiderna förändras.
Jag skulle säga nej. De har de inte i någon avgörande mening. Varför är en intressant fråga, och fö del av *min* profession, som ansvarig för ett civ.ing. program. Jag har mycket glad iom att jag hade hela 4 kvinnliga studerande på förra intaget. Det blir ju mer än 10%! (OBS ironi. Ja det är "bra" och nej det skulle helst inte vara det.)

Varför är en intressant fråga, som jag tänker lämna därhän. Jag tycker ett större problem i debatten idag är att den har vridit så långt "åt andra hållet" att man knappt ens får konstatera tingens ordning. Induktiv logik är sällan (vågar jag säga aldrig?) farlig, och observationen är helt klart att de ämnen som räknades upp ovan är "manliga". Om man med det bara observerar att den övervägande delen av de som utövar och kan något om dem är män. Och det är ingen liten övervikt, utan minst 90/10. (Som min fru sa; "Vi har kommit så långt att det går att ha barn och vara jämställd, men köpa hus då gick det inte längre.")

En spännande observation jag själv gör som en av dessa "nya" män som är uppfostrade när kvinnofrigörelsen fått fäste, är att paradoxalt nog så har det ökat *min* kunskap om traditionellt "kvinnliga" sysslor mycket mer än motsatsen. *Jag* kan byta blöjjor, snyta ungar, laga mat, tvätta, städa, diska och har tom sytt lite grand. Dvs jag "kan allt min fru kan". Hon har dock långt kvar när det gäller det traditionellt manliga ämnena, med undantag för grillning då (något jag själv är kass på)... :) När jag ser på par i min omgivning så ser jag i stort sett samma sak, dvs männen har knappat in på försprånget i köket osv. (speciellt jämfört med sina fäder och farfäder), medan kvinnorna fortfarande står på ungefär samma nivå som sina mödrar och mormödrar vad gäller "teknik".

För att försöka (jag vet att det är futilt) avvärja de värsta anklagelserna om sexism så vill jag återigen understryka att jag inte tror och tycker att det här behöver vara tingens ordning, och lokala avvikelser förekommer, träffade t ex en ensam kvinnlig båtägare på uppläggningsplatsen i vintras, men jag ger mig ändå inte på punkten att som *beskrivning* av sakernas tillstånd så är det på det hela taget korrekt.

(P.S. Och vad det gäller hysterin om att vi har för få kvinnliga börsbolags-VDar så säger jag själv, "Vad med seriemördarna då? Där har vi ett ännu större kvinnligt underskott..." Min egen observation från industrin är inte att bristen på kvinnliga chefer nödvändigtvis är alls så uppseendeväckande som bristen på kvinnliga *nördar*, dvs tekniska experter. Jag har under alla mina år i industrin bara träffat en. Men jag har haft en drös med kvinnliga chefer.)

Redigerat:
I min värld är det bara intresset som styr kunskapen......

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Med risken att jag får på tafsen rejält men idag finns det väl bara ett legitimt rent kvinnogöra och det är att föda barn o amma men jag skulle kunna rabbla upp massor med saker som benämns mansjobb utan att någon skulle reagera negativt.

• Gilla
Granngubben och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
...men jag skulle kunna rabbla upp massor med saker som benämns mansjobb utan att någon skulle reagera negativt.
Försök.

Nyfniken skrev:
Försök.
Tja... Ta allt som har med omhändertagande av bil, garage, källare och alla reparationer där grovmotoriken är viktigare än finmotoriken. Fortsätt sedan med notan på resturangen, initiativet på dansgolvet och grilla. :)

Den man som inte tar sig an detta mansgöra blir sedd som en toffel.

Men är vi inte väldigt långt ifrån ämnet nu:)

Hemmakatten skrev:
Förlåt, jag menar inte att förnärma någon, men konstaterar samtidigt krasst att världen är uppdelad i genus, Min marknadsföringshjärna inte såg särskilt många kvinnor eller par vara intresserade av det här, det behövs nog 15-20 personer för att få en kurs att gå runt med rimlig kostnad.

En extra koll med husbesiktaren här i stan gav att vid mer än 80% av besiktningarna han gör så är det bara mannen som är med, och vid resten är bägge med. Som människa kan jag tycka att det är tråkigt att världen fortfarande är så könsuppdelad, som affärsman får jag lov att anpassa mig. Har du däremot tips på hur man utformar kursprogram som intresserar kvinnor, så lyssnar jag gärna.

Pensionatet på Gräsö kanske?

I vår familj är det jag (kvinna) som tar hand om byggprojekt, tvättar bilen o letar tätskikt..... och min man hämtar på dagis och tvättar.....intressen. Dock överlämnar jag ibland kommunikaiton med hantverkare till min make då jag har lärt mig att de tar honom på större allvar, fast jag levererar vad som skall påpekas/sägas. Sjukt!

Sen har en taxichaffis kallat mig för en "rejäöl kvinna" vid ett tillfälle för att jag klarade att öppna bilens bagagelucka medans maken betalade. Han fick ingen driks!

:)

• Gilla
Samsam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.