20 943 läst ·
177 svar
21k läst
177 svar
Dolda fel hysteri!
Därför att det skulle öppna för rena fuskrenoveringar för att höja priset på sitt hus utan att man tar nån risk att få ersätta för fusket.Nimajneb skrev:När man funderar på detta med dolt fel, är det inte lite absurt?
Varför ska jag som säljare gå oroa mig i 10år om jag sålt ett hus?
Vore det inte mer logiskt att lägga ansvaret helt på köparen och att han även skulle kunna köpa sig en garantiförsäkring för sådant han och försäkringsfallet inte hittar.
Det är ju samma princip som du kan göra för bilar och grunden samma sak,när säljare har en dolt fel försäkring.
Summan beror såklart av vad man bråkar om, den summan, hur dyr advokat man har, tiden för denne samt tid till avslut.Coolman skrev:
Fick du ersättning för sveda o värk? Intressant. Vi krävde inte detta då vi blev avrådda. Krävde inte ens ersättning för dubbelt boende o längre till jobbet under ett kvartal....som sagt, its case by case...
Byggis1976 skrev:Om man gör en fuskrenovering just innan man flyttar för att höja priset... Det lär nog kunna påvisas för ska man tjäna pengar på det så måste det fuskas rejält...typ badrum utan fall o tätskikt.Nimajneb skrev:
Det gick endast till tingsrätten. Köparen hade yrkat på ca 350.000 kr. De överklagade men fick avslag då det var ett solklart fall där de ansåg tingsrätten gjorde korrekt bedömning.
När min advokat frågade om jag ville ha någon ersättning tänkte jag det var bäst att ej kräva något så domarna ej tror jag är en girig en men advokaten tyckte summan 5.000 kr var en siffra som används och domarna brukar vara införstådda med det. Advokaten bodde 30 mil bort och jag hade tagit en semesterdag för att träffa advokaten samt 2 semesterdagar för både förberedelse i tingsrätt där man skulle försöka komma överens och andra var huvudhandlingen som pågick 09-16. Så summan 5.000 kr är ju rimligt...
När min advokat frågade om jag ville ha någon ersättning tänkte jag det var bäst att ej kräva något så domarna ej tror jag är en girig en men advokaten tyckte summan 5.000 kr var en siffra som används och domarna brukar vara införstådda med det. Advokaten bodde 30 mil bort och jag hade tagit en semesterdag för att träffa advokaten samt 2 semesterdagar för både förberedelse i tingsrätt där man skulle försöka komma överens och andra var huvudhandlingen som pågick 09-16. Så summan 5.000 kr är ju rimligt...
Jag har varit på en hel del husvisningar i stan där jag bor nu under våren och sommaren och har även sålt min lägenhet därför kan jag ju se att det faktiskt finns vissa anledningar till att det ropas mycket om dolda fel.
1: väldigt många billiga renoveringar har jag stött på, rustas billigaste laminatgolv från rea hörnan osv, bara för att driva upp priset..
2: Iaf här i stan så begär man väldiga summor för ruckel, ska jag lägga 1,5-2 miljoner på en villa så får den ju iaf vara i sånt skick att totalrenovering inte är första tanken som kommer upp när man går in.
Nu bygger jag helt nytt billigare än vad rucklet kostade utan renovering.
3: Hysterin med helt otroligt snabba budgivningar som säkerligen gör att många köper bara för att de "ska ha" och därmed letar efter saker i efterhand när de insett att det kanske inte var så bra som man trodde
4: Försköningen av objekt, jag vet själv hur många timmar jag fått lägga på att "anpassa" min lägenhet för att den sak se atraktiv ut på bilder och vid visningen, representerar inte för 5 öre hur vi bodde..
Har även upplevt vissa mäklare som är väldigt oseriösa vid visningarna, på ett hus vi var på var hälften av de 3-4 år gamla klinkerplattorna i badrumet spräckta, normalt slitage tyckte mäklaren, klinkergolvet i källaren såg ut som att någon svept en hel platta billig tysk fulöl innan de la det golvet, man slog i fötterna på plattor som stack upp osv, vilket även där tyckte mäklaren att det var normalt.
Jag tyckte att det enda rätta var att ta dit en grävmaskin och jämna skiten med backen var det närmsta man kunde beskriva huset, medans mäklaren sa att så här fint hus kan man inte få i stan.
Jag är dock 80-talist, men kan dock se flera orsaker till att det klagas mer, att skylla det på en viss generation tycker jag är fel, det finns en hela massa orsaker.
1: väldigt många billiga renoveringar har jag stött på, rustas billigaste laminatgolv från rea hörnan osv, bara för att driva upp priset..
2: Iaf här i stan så begär man väldiga summor för ruckel, ska jag lägga 1,5-2 miljoner på en villa så får den ju iaf vara i sånt skick att totalrenovering inte är första tanken som kommer upp när man går in.
3: Hysterin med helt otroligt snabba budgivningar som säkerligen gör att många köper bara för att de "ska ha" och därmed letar efter saker i efterhand när de insett att det kanske inte var så bra som man trodde
4: Försköningen av objekt, jag vet själv hur många timmar jag fått lägga på att "anpassa" min lägenhet för att den sak se atraktiv ut på bilder och vid visningen, representerar inte för 5 öre hur vi bodde..
Har även upplevt vissa mäklare som är väldigt oseriösa vid visningarna, på ett hus vi var på var hälften av de 3-4 år gamla klinkerplattorna i badrumet spräckta, normalt slitage tyckte mäklaren, klinkergolvet i källaren såg ut som att någon svept en hel platta billig tysk fulöl innan de la det golvet, man slog i fötterna på plattor som stack upp osv, vilket även där tyckte mäklaren att det var normalt.
Jag tyckte att det enda rätta var att ta dit en grävmaskin och jämna skiten med backen var det närmsta man kunde beskriva huset, medans mäklaren sa att så här fint hus kan man inte få i stan.
Jag är dock 80-talist, men kan dock se flera orsaker till att det klagas mer, att skylla det på en viss generation tycker jag är fel, det finns en hela massa orsaker.
Men ingenting av det du räknar upp har med dolda fel att göra. Billigt laminatgolv är inget fel. Priset avgörs av tillgång och efterfrågan. Att man betalar mycket för ett hus gör inte att eventuella fel försvinner. Homestyling inför en visning har absolut ingenting med dolda fel att göra.Pumba skrev:Jag har varit på en hel del husvisningar i stan där jag bor nu under våren och sommaren och har även sålt min lägenhet därför kan jag ju se att det faktiskt finns vissa anledningar till att det ropas mycket om dolda fel.
Mäklare vill sälja ja, det är nog de flesta medvetna om. De snackar en massa. Men om du ser att golvet är fult så blir det inte ett dolt fel för att mäklaren menar att det inte är fult.Pumba skrev:Har även upplevt vissa mäklare som är väldigt oseriösa vid visningarna, på ett hus vi var på var hälften av de 3-4 år gamla klinkerplattorna i badrumet spräckta, normalt slitage tyckte mäklaren, klinkergolvet i källaren såg ut som att någon svept en hel platta billig tysk fulöl innan de la det golvet, man slog i fötterna på plattor som stack upp osv, vilket även där tyckte mäklaren att det var normalt.
Nej jag ser inte det som fel men jag ser det som orsaker till att det blir som det blir.andersmc skrev:Men ingenting av det du räknar upp har med dolda fel att göra. Billigt laminatgolv är inget fel. Priset avgörs av tillgång och efterfrågan. Att man betalar mycket för ett hus gör inte att eventuella fel försvinner. Homestyling inför en visning har absolut ingenting med dolda fel att göra.
Mäklare vill sälja ja, det är nog de flesta medvetna om. De snackar en massa. Men om du ser att golvet är fult så blir det inte ett dolt fel för att mäklaren menar att det inte är fult.
Det byggs upp stora förväntningar på saker och folk helt enkelt känner sig besvikna eller till viss del lurade.
Och just där kommer mycket in att man helt enkelt börjar leta saker som kan vara fel.
Jag var otroligt besviken på de hus jag var och kollade på, men budgivningarna drog iväg i skyarna ändå på dessa objekt, flera av dessa objekt var sånna där man snyggat till med lite billigt laminatgolv och billiga tapeter, och personligen skulle jag nog vara rätt besviken om jag hade märkt det för sent.
Redigerat:
Vad är problemet?Pumba skrev:Nej jag ser inte det som fel men jag ser det som orsaker till att det blir som det blir.
Det byggs upp stora förväntningar på saker och folk helt enkelt känner sig besvikna eller till viss del lurade.
Och just där kommer mycket in att man helt enkelt börjar leta saker som kan vara fel.
Jag var otroligt besviken på de hus jag var och kollade på, men budgivningarna drog iväg i skyarna ändå på dessa objekt, flera av dessa objekt var sånna där man snyggat till med lite billigt laminatgolv och billiga tapeter, och personligen skulle jag nog vara rätt besviken om jag hade märkt det för sent.
Det är väl bra om huset inte ytmässigt är täckt med dyra saker som inte faller dig i smaken, nu slipper du ju betala för sådant du inte vill ha. Är det billiga golv tapeter... So what. I väldigt många länder så målar man tex alla väggar vita innan utflyttning så att den nye ägaren kan göra vad han vill.
Men ursäkta så mycket då att jag försökte ge en förklaring till det hela, om det framgick dåligt att doldafel klagandet är ett yttrande för besvikelse.Nimajneb skrev:Vad är problemet?
Det är väl bra om huset inte ytmässigt är täckt med dyra saker som inte faller dig i smaken, nu slipper du ju betala för sådant du inte vill ha. Är det billiga golv tapeter... So what. I väldigt många länder så målar man tex alla väggar vita innan utflyttning så att den nye ägaren kan göra vad han vill.
Jag tycker ju inte det är värt att betala 100K extra för att det ligger rusta laminat i hallen för 49kr kvadraten.
Det är ju just det att det är billigt renoverat och väldigt höga priser för detta, därav besvikelse, om det var enkelt gjort och man betalade där efter så är det väl bra, men billiga och enkla lösningar vill jag inte lägga flera 100 000kr extra i huspris för.
Redigerat:
Jag tycker att både du och andersmc har rätt. (eller att andersmc inte förstod vad du ville säja)Pumba skrev:
Klart att det inte är "dolda fel", men helt klart en stor möjlig anledning till att det hojtas om dolda fel i tid och otid.
Men hur vill du att säljarna ska gör då.... Lava in ett stampat jordgolv och slänga en massa kanyler i ett hörn inför visningen?Pumba skrev:Men ursäkta så mycket då att jag försökte ge en förklaring till det hela, om det framgick dåligt att doldafel klagandet är ett yttrande för besvikelse.
Jag tycker ju inte det är värt att betala 100K extra för att det ligger rusta laminat i hallen för 49kr kvadraten.
Det är ju just det att det är billigt renoverat och väldigt höga priser för detta, därav besvikelse, om det var enkelt gjort och man betalade där efter så är det väl bra, men billiga och enkla lösningar vill jag inte lägga flera 100 000kr extra i huspris för.
Men vad är det du inte förstår?Nimajneb skrev:
Jag försöker ge en förklaring till varför det är mycket klagande på dolda fel och då gissar jag på att en hel del beror på att man lappar upp och fixar till saker och folk helt enkelt blir besvikna på vad det är dom köpt och därför kommer det en massa "dolda fel" frågor.
Varför inte vara ärliga istället, visst ser jag att säljarna tjänar bra som fasen på det hela genom att för minimal summa fixa till nått som kan hjälpa upp försäljningspriset bra mycket mer är kostnaden, kan jag renovera hemma för 10 000kr och sälja för 150 000kr dyrare tack vare det så är det ju inte så konstigt att folk gör det, men det är inte heller då så konstigt att det finns folk som bjuder som bara denn på denna för att sedan komma på att det kanske inte var så lyckat.
Och det är det som jag tror skapar att folk letar möjligheter att klaga på saker och ting.
Skiljer säkert mellan olika delar av landet, men här i Värnamo så får man en blåbetongsvilla med stora renoveringsbehov för 1,5 miljoner, alternativt betala 2,5 miljoner och uppåt för nått renoverat, så det jag gissar på är utifrån de förutsättningar jag varit och kollat på hus.
Redigerat:
Tjaaa man sminkar väl en modell? Lägger upp mat fint på restaurang? Rekonditionerar bilen inför försäljning(främst handlare). Ställer upp varor i affärerna på ett tilltalande sätt?Pumba skrev:Men vad är det du inte förstår?
Jag försöker ge en förklaring till varför det är mycket klagande på dolda fel och då gissar jag på att en hel del beror på att man lappar upp och fixar till saker och folk helt enkelt blir besvikna på vad det är dom köpt och därför kommer det en massa "dolda fel" frågor.
Varför inte vara ärliga istället, visst ser jag att säljarna tjänar bra som fasen på det hela genom att för minimal summa fixa till nått som kan hjälpa upp försäljningspriset bra mycket mer är kostnaden, kan jag renovera hemma för 10 000kr och sälja för 150 000kr dyrare tack vare det så är det ju inte så konstigt att folk gör det, men det är inte heller då så konstigt att det finns folk som bjuder som bara denn på denna för att sedan komma på att det kanske inte var så lyckat.
Och det är det som jag tror skapar att folk letar möjligheter att klaga på saker och ting.
Så att vid en så stor affär som husförsäljning försöka framställa objektet som så fint som möjligt är naturligt.
Jag förstår vart du vill komma men för mig är det ändå andra orsaker som väger tyngre. Främst samhällets bild av det eventuella säljaransvaret i 10 år kontra kutymen med en undersökningsform som inte riktigt är förankrad i lagtext och praxis utan mer är besiktningsbranschens egna påhitt