20 943 läst ·
177 svar
21k läst
177 svar
Dolda fel hysteri!
Därför väljer iaf jag att bygga nytt, då behöver jag inte kompromissa utan kan göra precis som jag vill och inte som någon annan ville för 40år sedan, och samtidigt så får jag huset billigare och snabbare än om jag köpt motsvarande renoveringsobjekt här i stan.
Den största missen jag gjort när jag kollade på hus var att tro att man fick ett avsevärt mycket bättre hus om man kollade på dyrare objekt, men helt klart så har jag upplevt att prisskillnaden inte möter upp mot vad man får för nått.
Att det skulle bero på att folk saknar eget ansvar är jag tveksam till, personligen skulle jag nog bli rätt uppgiven med om jag betalat miljonsummor för att upptäcka omfattande skodor på det jag köpt.
Det är ju dock lätt att sitta på ett internetforum och biljera över de hela.
Den största missen jag gjort när jag kollade på hus var att tro att man fick ett avsevärt mycket bättre hus om man kollade på dyrare objekt, men helt klart så har jag upplevt att prisskillnaden inte möter upp mot vad man får för nått.
Att det skulle bero på att folk saknar eget ansvar är jag tveksam till, personligen skulle jag nog bli rätt uppgiven med om jag betalat miljonsummor för att upptäcka omfattande skodor på det jag köpt.
Det är ju dock lätt att sitta på ett internetforum och biljera över de hela.
Om jag går över på övergångsstället och blir påkörd så är det bilistens fel.
En blandning av allt. Och att det är enklare att ställa frågan öppet idag, forum, och spekulera sig fram till om det är ett dolt fel eller inte.
Jag upplever inte att generationen över mig hade så mycket bättre att säga om min än vad jag har att säga om det under mig.
Lokaltidningen körde ca 30 år gamla repriser av insändare och tistlar i tidningen, föga förvånande så var de 'samma' som finns att läsa idag.
(Om jag blir invalid så är det klen tröst att 'det är bilistens fel')
En blandning av allt. Och att det är enklare att ställa frågan öppet idag, forum, och spekulera sig fram till om det är ett dolt fel eller inte.
Jag upplever inte att generationen över mig hade så mycket bättre att säga om min än vad jag har att säga om det under mig.
Lokaltidningen körde ca 30 år gamla repriser av insändare och tistlar i tidningen, föga förvånande så var de 'samma' som finns att läsa idag.
(Om jag blir invalid så är det klen tröst att 'det är bilistens fel')
Förhoppningsvis har jag gjort lite vettigt idag och det kanske blir en del "köpa hus info" i snar framtid, dvs under hösten....
Är bara det att det är så himla mycket som skall stämma och när en del samtal tar 1,5 timmar så går en dag snart åt...
Nåväl, både jag, banker och försäkringsbolag verkar intresserade av att få till mer info ut till köpare, enda frågan är hur och vem som skall betala. Så får se vad som sker...
Dödstrött japp men förhoppningsvis kan det funka.
Ingen tjänar liksom på att folk köper fel hus.
/Kent
Är bara det att det är så himla mycket som skall stämma och när en del samtal tar 1,5 timmar så går en dag snart åt...
Nåväl, både jag, banker och försäkringsbolag verkar intresserade av att få till mer info ut till köpare, enda frågan är hur och vem som skall betala. Så får se vad som sker...
Dödstrött japp men förhoppningsvis kan det funka.
Ingen tjänar liksom på att folk köper fel hus.
/Kent
Vad för fel kan man hitta efter tio år som är så pass allvarliga att de måste åtgärdas?
Även om man hittar något som inte är gjort efter konstens alla regler så har det bevisligen fungerat.
De har ju bott där utan ' lidande' så länge.
(Själv har jag gjort saker mot bättre vetande, de har fungerat, det har funnits bättre sätt. Men ibland så 'spelar det någon roll egentligen'. Ja, det kanske är som det låter småsaker.)
Även om man hittar något som inte är gjort efter konstens alla regler så har det bevisligen fungerat.
De har ju bott där utan ' lidande' så länge.
(Själv har jag gjort saker mot bättre vetande, de har fungerat, det har funnits bättre sätt. Men ibland så 'spelar det någon roll egentligen'. Ja, det kanske är som det låter småsaker.)
Redigerat:
Ja, jag sitter och småskrattar lite när jag läser denna tråd. Dolda fel, vem hittar ett hus från t.ex. 50-talet som är i nyskick. Sen detta jävla nojjande med fukt och vattenskador. Är taket mer än 20 år gammalt så måste det bytas även om det är helt tätt och har det kommit en liten mögelprick någonstans på fasaden så är den rötskadad.
Lite som att en bil har fått ett stenskott och då måste man ju lacka om hela bilen...
Lite som att en bil har fått ett stenskott och då måste man ju lacka om hela bilen...
Man kan väl se det som en samhällstjänst. Vid det här laget finns det väl knappast nåt ämne obehandlat som inte dyker upp via en enkel googlesökning. På så sätt kan svenska nyblivna husägare på ett lätt sätt få svar på om deras huvudbryn är dolda fel eller inte. "tappad nyckel, dolt fel?!" 
Nädå jag vet om ett tiotal fall senaste åren som ersätts som säljaransvar efter process. Däröver finns ett större antal sådana ärenden som ersatts utan process (av säljaren eller försäkringsbolag)LäsLus skrev:
Om vi nu tar detta som ett exempel. Vad hade hänt om det funnits 2 kanske 3 tidigare ägare. Är det alltid den senaste ägarens ansvar för dolda fel eller kan man hänvisa till den första ägaren då det är ett byggfel från början som kanske mellanägarna inte känner till?Noseone skrev: