Ser ju kanon ut:)

Skruvade 28*145 med camo förra året, ser bra ut nylagt men jäklar vad virket vrider och kupar sig, verkar som att skruven inte håller ned ordentligt och vissa skruv har även gått av.
Dessutom tar det nog 3 gånger så lång tid att skruva jämfört med traditionell skruvning.

Jag har Camo-verktyget och en halv låda skruv om någon är sugen på ett fynd?

• Gilla
Gatan
  • Laddar…
M Marive skrev:
Skruvade 28*145 med camo förra året, ser bra ut nylagt men jäklar vad virket vrider och kupar sig, verkar som att skruven inte håller ned ordentligt och vissa skruv har även gått av.
Dessutom tar det nog 3 gånger så lång tid att skruva jämfört med traditionell skruvning.

Jag har Camo-verktyget och en halv låda skruv om någon är sugen på ett fynd?
Hade varit intressant att veta varför det inte fungerade för din del.

Min lokala brädgård brukar vara mycket noga med sitt virke, kanske det som gör skillnaden. Jag har även en liten del som stått två år och även där tycker jag det ser fint ut. Vilken av Camoskruven köpte du, A eller C?

La ni glad eller sur gubbe?

• Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
La ni glad eller sur gubbe?
Då jag har valt rillat är det lagt som det kom från brädgården.

Närgranskat ändsnitt av en rillad träbräda som hålls upp mot bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett rillat brädstycke med synliga sågtänder och ändträ.
Skapa konto

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Då jag har valt rillat är det lagt som det kom från brädgården.

[bild] [bild]
Inte helt enkelt att försöka utröna glad eller sur gubbe när de tagit kärnved. :)

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
De har väl knappast ögnat igenom hela högen så man får väl anta att det är 50/50 då.

R Robert-san01 skrev:
Inte helt enkelt att försöka utröna glad eller sur gubbe när de tagit kärnved. :)
Jag brukar vara nöjd med dem,
Nyfniken Nyfniken skrev:
De har väl knappast ögnat igenom hela högen så man får väl anta att det är 50/50 då.
Tre till plankor.
Hand som håller i en bräda med rundad sida och spår, med fler brädor i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller upp en träplanka med synlig ådring och kärna, med oskarpa plankor i bakgrunden.
Skapa konto
Hand håller en träplanka nära kameran med suddig bakgrund av ett byggarbetsområde.
Skapa konto

Verkar vara lite blandat annars glad sur gubbe, men nästan alla verkar vara nära kärnan.

• Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
A Andreas_jti skrev:
Hade varit intressant att veta varför det inte fungerade för din del.

Min lokala brädgård brukar vara mycket noga med sitt virke, kanske det som gör skillnaden. Jag har även en liten del som stått två år och även där tycker jag det ser fint ut. Vilken av Camoskruven köpte du, A eller C?
Camo Protech, C4. Visst kan det till viss del bero på virket, det är inte kvistfri kärnfura vi pratar om,145 är ganska brett och jag inbillar mig det blir inte samma kraft som håller brädan pressad mot regeln som vid traditionell skruvning. Dock så byggde jag trapp med samma virke och traditionell skruvning ovanifrån med rostfri skruv (heco) som fortfarande ser bra ut.

M Marive skrev:
Camo Protech, C4. Visst kan det till viss del bero på virket, det är inte kvistfri kärnfura vi pratar om,145 är ganska brett och jag inbillar mig det blir inte samma kraft som håller brädan pressad mot regeln som vid traditionell skruvning. Dock så byggde jag trapp med samma virke och traditionell skruvning ovanifrån med rostfri skruv (heco) som fortfarande ser bra ut.
Jag lär ju märka om det håller, jag håller mina tummar för att det fungerar. Är inte sugen på att göra om det.

A Andreas_jti skrev:
Jag lär ju märka om det håller, jag håller mina tummar för att det fungerar. Är inte sugen på att göra om det.
Ja tiden får utvisa, Är dom 145 eller 128? Du har ju dessutom rillad? Tror dom håller formen bättre än slät, rillorna bryter spänningarna. Har några såna som legat i bra o ha högen hemma och dom är spikraka trots flera år av förvaring som inte är optimal.

M Marive skrev:
Ja tiden får utvisa, Är dom 145 eller 128? Du har ju dessutom rillad? Tror dom håller formen bättre än slät, rillorna bryter spänningarna. Har några såna som legat i bra o ha högen hemma och dom är spikraka trots flera år av förvaring som inte är optimal.
Det är 120 mm x 28 mm, ja vi får se. Om jag kommer ihåg kan jag skicka en uppdatering i tråden nästa år.

K
A Andreas_jti skrev:
Det är 120 mm x 28 mm, ja vi får se. Om jag kommer ihåg kan jag skicka en uppdatering i tråden nästa år.
Pling plong! :D
Kanske är lite tidigt att kolla men går själv i funderingen på vad jag skall välja.
Är som sagt en rätt så stor prisskillnad mellan de olika sorterna.
Räknade det till 9500 kr exkl verktyget. Kör jag "vanlig" trallskruv från Essve kostar det mig 1500 kr.

För utom att det är billigare så går det larvigt fort att sätta vanliga skruv om du kör med automat. Jag drog 2000skruv på knappt två timmar men då satt brädorna redan fast i ändarna.

K Kirderf85 skrev:
Räknade det till 9500 kr exkl verktyget. Kör jag "vanlig" trallskruv från Essve kostar det mig 1500 kr.
Så där stor skillnad var det ej för oss när vi valde mellan dold skruvning och vanlig. Det var helt klart skillnad men ej så extrem. Tror jag betalade ca 3500-4000 för all dold skruv till ca 100m2 trädäck inkl verktyget. Kvaliteten var den enklaste/billigaste från Camo dvs ej rostfri.

Har du verkligen räknat på samma kvalitet på den "vanliga" skruven och den dolda ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.