805 läst ·
3 svar
805 läst
3 svar
Dold anslutning i tak
Ska sätta upp ett större skensystem För spotlights. Frågan är hur man bäst ansluter det elektriskt för att få det helt dolt, och följer regelverket. För att få det helt dolt, vilket är det önskvärda, så måste anslutningen komma rakt ut från taket från VP-rör/motsv. Har man en kopplingsdosa eller annat täcks den ej av skenan.
Ja har tillgång till kallvinden ovanför för detta ändamål, men är det OK att använda skensystemets anslutningsplint som ”kopplingsdosa”? Jag antar att svaret är ja, eftersom man ju gör exakt så om man ska ha upp en vägglampa på fasaden? Men har aldrig tänkt på det tidigare förrän jag stod här och funderade hur skenorna ska få ström.
Ja har tillgång till kallvinden ovanför för detta ändamål, men är det OK att använda skensystemets anslutningsplint som ”kopplingsdosa”? Jag antar att svaret är ja, eftersom man ju gör exakt så om man ska ha upp en vägglampa på fasaden? Men har aldrig tänkt på det tidigare förrän jag stod här och funderade hur skenorna ska få ström.
Ska det vara flera skenor på samma tändning och som så att säga inte sitter ihop? Jag skulle generellt säga att de flesta skenor inte är gjorde för vidarematning från samma anslutning. Då hade jag hellre satt kopplingsdosor på kallvinden och borrat ner på fler ställen. Glöm isåfall inte att ta upp kondenseringshål i dosorna.
Def är flera skenor som kommer sitta fysiskt ihop och matas från en punkt, helt vanligt ”track light”-system. Har ej bestämt om det blir 1-fas eller 3-fasskena, men matning kommer oavsett komma från samma ställe och endast till en punkt på skenan. Alla skenor jag sett på fungerar så, med färdiga kopplingsdelar för att förlänga och sammanbinda skenorna.J Johan456 skrev:Ska det vara flera skenor på samma tändning och som så att säga inte sitter ihop? Jag skulle generellt säga att de flesta skenor inte är gjorde för vidarematning från samma anslutning. Då hade jag hellre satt kopplingsdosor på kallvinden och borrat ner på fler ställen. Glöm isåfall inte att ta upp kondenseringshål i dosorna.
Men frågan är hur denna matning till skenorna ska se ut? Ett VP-rör som går från kopplingsdosa på annan plats och genom vinden, ner i isoleringen och sedan ut genom taket för att direkt kopplas in i skenans kopplingsplint? Är det OK?
Ja det är så man gör, någonstans måste man ju få ansluta sin skena.
sen om det kommer ett dolt rör från taket eller en utvändig kabel spelar mindre roll. Men du skrev att du skulle ha det som ett kopplingsutrymme, jag trodde därför att du ville mata vidare från samma anslutning.
Klicka här för att svara