Schoo!

Jag jobbar med högspänd elkraft, också 3 faser, nolla och jord men vill bli bättre på lågsänning/installation. Var kan jag hitta dokumentation att ladda ner så jag har en bra referens och även något man kan läsa på kvällen när man gått o lagt sig...:o Till exempel hur man drar VP-rör bakom en gipsvägg. Hur man bygger trappkoppling. Installera jordfelsbrytare. Ljusrörsarmaturer. Kablar. Vilka färger på ledare som används till vad. Gul/Grön kan jag redan...Sedan krävs ju praktik, jag vet. Men det är ett annat problem. :)

Google!!!

Tack!

Det lutar åt Elinstallation Yrkesmannaskap.

nolla och jord på högspänning??? Är inte högspänningsnätet i sverige av IT-typ och saknar mittpunkt i matande trafo's? ingen jorpotential mao. det är vad jag hört från en linjearbetare iaf.
en jordtråd brukar det väl följa med på en del högsp. ledningar men det är väl för att det är en isolationsfelsövervakning i ställverken? ifall en isolator spricker.

De flesta fördelningsstationer för x kV -> 10 kV som sedan matar nätstationerna 10 -> 0.4 kV,
dit hushållen är anslutna till via TN system (TN-S eller TN-C) har sekundärsidan för 10 kV
utförd som Y koppling med nollpunkten spol och/eller resistansjordad.

Spoljordning för att kompensera kapacitiv jordslutningsström i nätet, resistansjordning för att
dels begränsa strömmen vid jordfel dels för att kunna använda riktade reläskydd så att bara
den felaktiga ledningen kopplas bort.

Det du tänker på är nog att nätstationernas transformatorer är D/Y-0 för 10/0.4 kV, här används
ingen "nolla" på 10 kV sidan som du sett på stolplinjer mm, medföljande jordlinan är endast
till för skyddsjordning, potentialutjämning i stationer etc för bortkoppling vid fel eller för att ha
en anslutning vid arbetsjordning osv.

Nu hamnade vi långt från hempulerierna här i forumet.:)

tack så mycket för beskrivningen! att nätstationerna var D/Y-trafos visste jag, men jag trodede att de större trafona (som stegar ner till 20eller 10kV i ställverken) var D/D. och att det därmed inte fanns jordpotential mellan en faslina och marken i en 10kv ledning.
man lär sig alltid nåt nytt!

En jordlina dras alltid i HSP-stråket. Ibland kallas den för blanknolla. Transformatorernas nollpkt används till att detektera jordfel, reservskydd för utgående kablar, NUS-skydd.

GK100 skrev:
Nu hamnade vi långt från hempulerierna här i forumet.:)
Säg inte det, det står en transformator utanför dörren och det kan ju vara bra att veta hur de funkar om man måste leta fel i dem. Stormar kan stälal till mycket på landet.

Förresten, var får man tag i en sådan där trekantnyckel? :cool:

Vadå? det heter EL inte 230V/16A forumet
Bara prata på :)

mats_o skrev:
Vadå? det heter EL inte 230V/16A forumet
Bara prata på :)
ja det är ju faktiskt roligt att lära sig även sånt man inte har "direkt" nytta av..

JLK72: eftersom du visste detta så undrar jag även vad NUS-skydd är, har hört det ordet förut och "fått för mig" att det är som en jordfelsbrytare i ställverken, fast jag trodde ju det var IT-system och att detta NUS skydd kände av så att alla 3 faserna hade ungefär samma resistans till jord (oändlig) och om t.ex. en isolator spricker eller om ett träd går emot en av faslinorna så skulle detta skydd upptäcka det då det blev en lägre resistans mellan den fasen och jord, men nu var det ju inte IT-system och jag är ju givetvis ute och cyklar i mina funderingar så jag vill hemskt gärna veta sanningen..
förrförra vintern sprack en isolator i 10kV:en i byn, då hörde jag ett brummande från den stolpen, och när det blev mörkt gick jag dit och kollade och såg att det glödde i stolpen där isolatorkroken var inskruvad, ringde då vattenfall och innan de hann komma efter en timme så hade stolpen fattat eld (pyrde) och isolatorn lossnade så att den linan slog ihop med den under, och det blev en herrejösses ljusbåge BZZZZ-bang.. sen blev det mörkt..
linjearbetaren berättade även för mig att det har skett ett dödsfall där en linjearbetare tog i en Hsp-stolpe som var strömförande pga sprucken isolator, tydligen så leder de äldre "gröna" arsenikstolparna ström ganska bra.. då blev jag lite kall en stund.. jag hade ju inte vart speciellt långt ifrån själv.. fast denna stolpen stod ju i sankmark så den var väl bra jordad så troligtvis är det väl farligare om de står på berg.

förresten så kommer jag att tänka på att denna blanknolla som du nämnde inte går hela vägen heller, där det var sankmark fanns den inte, bara 3 faser, men längre bort på samma ledning där stolparna går över ett berg så är det 4 trådar, varav den nedersta hänger i små typ lågspänningsisolatorer, sen slutar den bara på en stolpe som står vid vägen, och där är den ansluten till en triangelformad "ram" som sitter runt stolpen, den är väl till för att hålla kvar trådarna om de skulle trilla ur isolatorerna där ledningen går över en väg, för det är alltid intill vägar jag sett dessa "ramar"

ja, långt blev det.. men som sagt, kul att lära sig!!

NUS betyder nollpunktspänningsskydd och är precis som du hört en del i en stations
jordfelsskydd. Som nämndes ovan är fördelningsstationerna oftast spoljordade, spolen
i dessa fall är naturligt nog en induktans kopplad mellan nollpunkt och jord.
Om du vill leta vidare så sök på Petersenspole, efter en tysk professor på AEG runt förra sekelskiftet.

Som en enkel beskrivning är utgående linjer skyddade via riktade eller oriktade reläer,
dessa känner jordfelströmmar snarlikt en vanlig JFB, de riktade kan avgöra på vilken
sida om mätstället felet ligger så att rätt brytare löser ut för att isolera felstället.
Dessutom används mättransformatorer för spänning kopplade i så kallad öppen delta,
denna koppling mäter nollföljdsspänning som även är en indikator på jordfel.
Denna spänning används som ett ytterligare villkor så att inte falska utlösningar sker
endast på grund av strömmätningen.

Skulle inte dessa skydd av någon anledning lösa ut träder NUS in med en viss
tidsfördröjning. NUS är kopplad på en extra lindning på spolen och är bara ett annat
sätt att mäta nollföljdsspänningen, ett spänningskännande relä i denna krets ger från-
impuls till överliggande brytare och löser ut hela eller delar av stationen så att ett större
avsnitt drabbas av backupfunktionen, det är trots allt en viktig säkerhetsfunktion.

Ett fall när dessa träder i funktion skulle kunna vara om en lina träffar en "fångarm"
som du sett vid vägövergångar, helt riktigt ett starkare skydd där folk befinner sig
mer frekvent.

Nu är vi om möjligt ännu längre bortom horisonten.;)

Bor man på landet så är det faktiskt inte helt fel att intressera sig lite för 10 kV distributionsnätet under sina söndagspromenader.

Jag har fått Gotlands Energi att rycka ut tre gånger för att snabbreparera/uppgradera/skydda nätet här. Bättre att förebygga än att stå strömlös på julafton.

Sedan har jag varit inblandad i en demolering av en av deras prylar (det blev en fjärde utryckning som dom brukar muttra om), men det kan vi ju bortse från.. :D

GK100 skrev:
NUS betyder nollpunktspänningsskydd och är precis som du hört en del i en stations
jordfelsskydd. Som nämndes ovan är fördelningsstationerna oftast spoljordade, spolen
i dessa fall är naturligt nog en induktans kopplad mellan nollpunkt och jord.
Om du vill leta vidare så sök på Petersenspole, efter en tysk professor på AEG runt förra sekelskiftet.

Som en enkel beskrivning är utgående linjer skyddade via riktade eller oriktade reläer,
dessa känner jordfelströmmar snarlikt en vanlig JFB, de riktade kan avgöra på vilken
sida om mätstället felet ligger så att rätt brytare löser ut för att isolera felstället.
Dessutom används mättransformatorer för spänning kopplade i så kallad öppen delta,
denna koppling mäter nollföljdsspänning som även är en indikator på jordfel.
Denna spänning används som ett ytterligare villkor så att inte falska utlösningar sker
endast på grund av strömmätningen.

Skulle inte dessa skydd av någon anledning lösa ut träder NUS in med en viss
tidsfördröjning. NUS är kopplad på en extra lindning på spolen och är bara ett annat
sätt att mäta nollföljdsspänningen, ett spänningskännande relä i denna krets ger från-
impuls till överliggande brytare och löser ut hela eller delar av stationen så att ett större
avsnitt drabbas av backupfunktionen, det är trots allt en viktig säkerhetsfunktion.

Ett fall när dessa träder i funktion skulle kunna vara om en lina träffar en "fångarm"
som du sett vid vägövergångar, helt riktigt ett starkare skydd där folk befinner sig
mer frekvent.

Nu är vi om möjligt ännu längre bortom horisonten.;)
sökte på petersenspole och hittade detta: http://www.iea.lth.se/publications/MS-Theses/Full document/5205_full_document.pdf
har nu läst igenom i stora drag så nu har man ju lite mer kött på benen om HSP-nätet...

en sak jag lagt märke till när jag tittat på Youtube på filmer där kraftledningar faller till marken är att inget av de skydden du nämner lär finnas i Usa.. här i sverige blir det väl inget sevärt om en lina skulle falla till marken då det ju flyter mycket ström genom petersenspolen och linjen stängs av...
stolpbranden som jag såg var väl inte tillräcklig för att lösa ut jordfelsskyddet, men sen när isolatorn lossnade och 2 faser slog ihop så blev det ju mörkt, då gick antagligen säkringarna..
i Usa skulle det nog bara bränna av kablarna så båda föll till marken å så skulle det nog fortsätta... de slutsatser jag drar tyder ju på att de har direktjordade HSP-nät om sånt ens är möjligt... visst det ger ju en högre driftsäkerhet då strömmen inte löser ut för småsaker som grenar på ledningarna.. men ändå..

När faserna slår ihop löser linjen för överström istället för jordfel. Fråga mig inte om hur det fungerar, men det är inga fysiska säkringar utan en massa reläskydd å sånt jox istället...
I Sverige finns oftast återinkopplingsautomatik på linjer med luftledning som fixar små fel som t.ex. grenar utan att montörer behöver åka ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.