zingo skrev:
Nu har ättikan stått över natten.
Räcker det tro?
Är nog svårt för oss att veta säkert. ;) Stoppa in näsan och bedöm själv är mitt förslag. :) Sen gissar jag att det mest kommer att lukta ättika, så det är nog klokt att "vädra" några timmar innan du försöker bedöma resultatet.

Förstår det. Det var därför jag frågade.
Allt stinker ju ättika nu och frågan handlade om ni tror att ättikan hunnit göra jobbet.
Det dröjer ju innan doften av ättika försvinner och innan jag märker om den gjort nytta.

Och hur har det kunnat bli mask i en stängd frys. De ev maskar som fanns i tex fisk när den var färsk ofryst dör i frysen och det som oftast betecknas som mask i ruttet kött är ju fluglarver men förutsätter att det finns flugor som kommer åt maten och hur går detta till i en stängd frys.
Maskarna är nog helt klart nojjor och det är kanske samma sak med lukten, dvs det sitter mer mellan öronen och inte så mycket i frysen :):)

Redigerat:
Jag vet inte om maskar klarar temperaturen i en frys, men de (fluglarver) klarar sig åtminstone om det har varit minus 5.
Om flugorna hann lägga ägg innan köttet kom i frysen klarar nog äggen av kölden.

B
Flugor är väl ruggigt bra på att komma in på de mest omöjliga ställen, typ mellan fönster. Känner de lukten av mojsigt kött så tar de nog sig in i frysen.

Jag skulle ha fotograferat larverna. De kröp i sörjan längst ned i frysen och de kröp på väggarna längst upp. Jag gick inte igenom påsarna för att ta reda på varifrån de kom. Men jag såg minst fem långa (1 cm) vita larver…

Nu har jag kört frysen i några timmar. Ismaskinen har producerat is. Jag tog ut några kuber och lade i ett glas vatten. Tyvärr smakar iskuberna precis lika illa som det fortfarande luktar…

Om det inte blir bättre om några dagar, blir det byte av alltihop.

Ring försäkringsbolaget. Med lite tur går både ny frys och den förstörda maten på hemförsäkringen.

Jo jag ringde ju direkt. Och ja, de ersätter ni kyl/frys. Men vill ju inte kasta ut en så stor pryl till världen av sopor innan jag vet att loppet är kört. De tyckte också jag skulle vänta några dagar

zingo skrev:
Nu har jag kört frysen i några timmar. Ismaskinen har producerat is. Jag tog ut några kuber och lade i ett glas vatten. Tyvärr smakar iskuberna precis lika illa som det fortfarande luktar…
Jag skulle duscha allt, väggar, golv, tak, ismaskin osv, med koncentrerad Klorin. Psykologiskt skulle det i varje fall få mig att må bättre när jag provsmakar isen. Föredrar lukten av badhus framför bårhus... :eek:

Lägesrapport: lukten har faktiskt avtagit en hel del och man får nu sticka huvudet långt in för att få äckelmage. Ställde även in en tillbringare med juice över dagen och den smakar som den ska. Det kanske löser sig ändå... Men vilken läxa att lära sig på detta sätt. Blä

• Gilla
fubar
  • Laddar…
Gammal tråd men i brist på bättre... Var gjorde du av maten? står inför liknande utmaning och vill inte gärna att det skall ligga i soptunnan en vecka och stinka ner grannskapet.

E Edelman11 skrev:
Gammal tråd men i brist på bättre... Var gjorde du av maten? står inför liknande utmaning och vill inte gärna att det skall ligga i soptunnan en vecka och stinka ner grannskapet.
Det var så längesedan att jag inte minns exakt. Bor i sista huset på en grusväg och ingen annan än jag känner hur soptunnan luktar. Paketerade in det värsta (lax och räkor) i ett par lager plastpåsar och kan inte minnas att det blev några problem.

• Gilla
Edelman11
  • Laddar…
Uppskattar svaret! Dock, såhär 7 år senare får man inte slänga plast och mat tillsammans annars hade jag kört ett gäng svarta 140L runt alltihop..och varken sopbil eller soptipp verkar vara sugna på det..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.