1 358 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Doft i badrum + missfärgning i plastmatta
Tjena,
Tittar villa och senaste objektet är närmast perfekt. Däremot luktar det lite unket, typ svettigt omklädningsrum, blöta underställ, svettig gubbe i ett badrum med plastmatta.
Säljarna hävdar detta varit sedan inflytt (2023) och är lokaliserat till mattorna på golv eller vägg. Gissningsvis limmet. Låter rimligt?
Vidare är det bruna fläckar på mattan i duschen, det påstås komma från för mycket järninnehåll i brunnen som numera är löst med ett filter. Är det bara att riva mattan och göra om för att det ska bli bra eller kan man tvätta/skrubba/behandla?
Är det relaterat eller två olika problem?
Varken jag eller fru kände någon mögeltyngd utan det var bara en lite tråkig doft i badrummet. Ingen huvudvärk.
Hus och badrum är från 2018.
Tittar villa och senaste objektet är närmast perfekt. Däremot luktar det lite unket, typ svettigt omklädningsrum, blöta underställ, svettig gubbe i ett badrum med plastmatta.
Säljarna hävdar detta varit sedan inflytt (2023) och är lokaliserat till mattorna på golv eller vägg. Gissningsvis limmet. Låter rimligt?
Vidare är det bruna fläckar på mattan i duschen, det påstås komma från för mycket järninnehåll i brunnen som numera är löst med ett filter. Är det bara att riva mattan och göra om för att det ska bli bra eller kan man tvätta/skrubba/behandla?
Är det relaterat eller två olika problem?
Varken jag eller fru kände någon mögeltyngd utan det var bara en lite tråkig doft i badrummet. Ingen huvudvärk.
Hus och badrum är från 2018.
Tja, ialla fall inte orimligt.D Dkvist skrev:
Låter rimligt.D Dkvist skrev:
Testa att tvätta först. t.ex citronsyra löser rost. Men om det blir bra nog bestämmer ni själva. Detta verkar vara ett rent estetiskt problem.D Dkvist skrev:
Det är två olika. Rost luktar inte så som ni beskriver.D Dkvist skrev:
När ni börjar använda huset och det kommer användas diverse parfymerade produkter och det vädras kan mycket väl detta försvinna helt.D Dkvist skrev:
Tack för svar!O skrev:
Tja, ialla fall inte orimligt.
Låter rimligt.
Testa att tvätta först. t.ex citronsyra löser rost. Men om det blir bra nog bestämmer ni själva. Detta verkar vara ett rent estetiskt problem.
Det är två olika. Rost luktar inte så som ni beskriver.
När ni börjar använda huset och det kommer användas diverse parfymerade produkter och det vädras kan mycket väl detta försvinna helt.
Då låter jag magkänslan styra vidare här.
Jag tänkte inledningsvis att vi går på med lämplig syra för att lösa rost om det går. En förbättring är en förbättring.
För doft hade jag tanke att kolla alla avlopp en omgång och köra kolfilter-luftrenare ett tag för att se om det bättras eller är oförändrat.
Ja blir att byta t kakel i framtiden.
lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
Min tanke var att tvätta bort rostfläckarna med något surt och sedan gå på med bikarbonat eller annan basisk tvätt. Målartvätt låter smidigt, tackar för tipset!T Talskog skrev:lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
Vi har lokaliserat den intensiva lukten till en våtrumstapet som sitter i badrummet, dock ej matta som inte luktar. Vi ska testa att gå på med målartvätt och återkomma hur det går! Luktar inte så illa men väldigt intensivt.T Talskog skrev:lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
Klicka här för att svara