Tjena,

Tittar villa och senaste objektet är närmast perfekt. Däremot luktar det lite unket, typ svettigt omklädningsrum, blöta underställ, svettig gubbe i ett badrum med plastmatta.

Säljarna hävdar detta varit sedan inflytt (2023) och är lokaliserat till mattorna på golv eller vägg. Gissningsvis limmet. Låter rimligt?

Vidare är det bruna fläckar på mattan i duschen, det påstås komma från för mycket järninnehåll i brunnen som numera är löst med ett filter. Är det bara att riva mattan och göra om för att det ska bli bra eller kan man tvätta/skrubba/behandla?

Är det relaterat eller två olika problem?
Varken jag eller fru kände någon mögeltyngd utan det var bara en lite tråkig doft i badrummet. Ingen huvudvärk.

Hus och badrum är från 2018.
 
D Dkvist skrev:
Däremot luktar det lite unket, typ svettigt omklädningsrum, blöta underställ, svettig gubbe i ett badrum med plastmatta. Säljarna hävdar detta varit sedan inflytt (2023) och är lokaliserat till mattorna på golv eller vägg. Gissningsvis limmet. Låter rimligt?
Tja, ialla fall inte orimligt.
D Dkvist skrev:
Vidare är det bruna fläckar på mattan i duschen, det påstås komma från för mycket järninnehåll i brunnen som numera är löst med ett filter.
Låter rimligt.
D Dkvist skrev:
Är det bara att riva mattan och göra om för att det ska bli bra eller kan man tvätta/skrubba/behandla?
Testa att tvätta först. t.ex citronsyra löser rost. Men om det blir bra nog bestämmer ni själva. Detta verkar vara ett rent estetiskt problem.
D Dkvist skrev:
Är det relaterat eller två olika problem?
Det är två olika. Rost luktar inte så som ni beskriver.
D Dkvist skrev:
Varken jag eller fru kände någon mögeltyngd utan det var bara en lite tråkig doft i badrummet. Ingen huvudvärk.
När ni börjar använda huset och det kommer användas diverse parfymerade produkter och det vädras kan mycket väl detta försvinna helt.
 
O O skrev:
Tja, ialla fall inte orimligt.

Låter rimligt.

Testa att tvätta först. t.ex citronsyra löser rost. Men om det blir bra nog bestämmer ni själva. Detta verkar vara ett rent estetiskt problem.

Det är två olika. Rost luktar inte så som ni beskriver.

När ni börjar använda huset och det kommer användas diverse parfymerade produkter och det vädras kan mycket väl detta försvinna helt.
Tack för svar!

Då låter jag magkänslan styra vidare här. :)

Jag tänkte inledningsvis att vi går på med lämplig syra för att lösa rost om det går. En förbättring är en förbättring.

För doft hade jag tanke att kolla alla avlopp en omgång och köra kolfilter-luftrenare ett tag för att se om det bättras eller är oförändrat.
 
Vi köpte huset och har tillträde i April, fortsättning följer gällande lukten i badrummet med andra ord.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D Dkvist skrev:
Vi köpte huset och har tillträde i April, fortsättning följer gällande lukten i badrummet med andra ord.
Vi har också bott i vårat hus ett halvår, Plastmatta som sattes för 5 år sen.
Luktar unket, ända som hjälpt är typ doftpinnar osv.
 
R Roobiiiiin skrev:
Vi har också bott i vårat hus ett halvår, Plastmatta som sattes för 5 år sen.
Luktar unket, ända som hjälpt är typ doftpinnar osv.
Usch då. Låter inget kul.
Att maskera doft är inte en lösning, bara symptomatisk behandling. 😢
 
Ja blir att byta t kakel i framtiden.
 
lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
 
T Talskog skrev:
lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
Min tanke var att tvätta bort rostfläckarna med något surt och sedan gå på med bikarbonat eller annan basisk tvätt. Målartvätt låter smidigt, tackar för tipset!
 
T Talskog skrev:
lite så luktade det i vårat badrum som också har plastmatta och tapeter. Tvättade i något tidigt skede samtliga väggar och tapeter med målartvätt som är ganska basiskt. Efter detta har vi inte märkt lukten längre, men vet inte om det bara var smuts och annat på ytskiktet eller om vi vant oss med lukten. Plast har ju en tendens att absorbera lukter men dessa försvinner över tid, så kan ju vara att föregående ägare orsakat denna odör, och sen sätter man till sin egna version, som inte stör en.
Vi har lokaliserat den intensiva lukten till en våtrumstapet som sitter i badrummet, dock ej matta som inte luktar. Vi ska testa att gå på med målartvätt och återkomma hur det går! Luktar inte så illa men väldigt intensivt.
 
  • Gilla
Talskog
  • Laddar…
Deltvättat en av fyra väggar i badrummet och mattan har nästan ingen lukt kvar. Påtaglig skillnad i badrummet. Ska bara hinna städa ur frånflyttat boende innan vi hinner gå på nya bostaden.
 
Riktigt bra om det bara var fast på lite smuts på väggarna, enkel åtgärd 😊👍. Man borde väl nästan tvätta samtliga väggar då man flyttar in i något nytt, golven tar väl de flesta åtminstone så.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.