Kom hem efter några veckor på semester och insåg att frysen varit avstängd i ett par veckor pga att jordfelsbrytaren utlösts förmodligen i samband med åskväder. Maten hade tinat och det kröp mask lite här och där. Stanken från gammal torsk, räkor och köttbullar var outhärdlig. Nu har jag sanerat i fem timmar - skurat med klorin och luftat kylen. Det blev snabbt bättre, men kommer all stank försvinna med tiden? Finns det något ämne som tar bort stanken bättre än klorin? Vad kan man göra?

Försäkringsbolaget säger att de ersätter för ny kyl/frys om stanken inte försvinner, men jag vill helst slippa byta. Vill lösa problemet ändå om det går...
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
aldrig testat själv men en skål ättika nåt dygn med stängd dörr ska tydligen fungera
 
Been there, done that... (Fy f..!)
 
Finns spray som bilrekondare använder för att ta bort röklukt. Är oerhört effektivt. Vet tyvärr ej vart man får tag i det.
 
Kör på ättikan. Brukar kunna fungera bra.
 
Ok, då prövar jag det först
Tack
 
Är du säker på att all mask har försvunnit? Någon kanske har krupit ur frysen och ligger och lurpassar under och kryper fram när du minst anar det? ;) Kände mig tvungen att skriva detta med tanke på överdrivna nojjigheter i en annan tråd jag precis läste...
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Bryr mig inte om maskarna. De dör ut så småningom. Vill bara ha bort doften.

Och jag har dragit bort frysen och svabbat även under och på undersidan.
 
Korvgubbe
Ättika fungerar väldigt bra. Ozon är väl det som används när man sanerarar bilar och bostäder, säljs ibland under namnet "aktivt syre" men börja med ättika du så blir det nog bra.
 
Har ställt in fem plastbägare med ättika på varsin hylla i frysen nu, och stängt dörren.
Hur länge ska kampen mellan de vidriga dofterna pågå?
 
P
Kolla dörr listen oxså, går den att ta bort?
Mycket gegg fastnar i denna
 
Jag brukar använda en sprayflaska med ättika och vatten samt lite Yes, när jag gör rent i kylen. Funkar även bra mot kattkiss runt kattlådorna.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
bonnier skrev:
Är du säker på att all mask har försvunnit? Någon kanske har krupit ur frysen och ligger och lurpassar under och kryper fram när du minst anar det? ;) Kände mig tvungen att skriva detta med tanke på överdrivna nojjigheter i en annan tråd jag precis läste...
Kan det varit asbest tråden tro... :D
 
Nu har ättikan stått över natten.
Räcker det tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.