Hej!

Vi har flyttat vår dörröppning och den har hamnat närmare än 50cm, vilket är vad regler vi hittar säger

https://www.schiedel.com/se/service/inspiration/oppen-spis-regler-a4391446

Golvet & golvlisten också närmare än 50cm? Tolkar jag reglerna fel?

Boverket menar att det ska 1 meter från längst in i eldstaden till brännbart material, vilket det inte är, det är 75cm till golvet.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../brandskydd/uppkomst-brand/eldstader-kanaler/

Vad säger ni - är detta OK enligt reglerna? Hur ska jag tänka? Behöver snickaren flytta tillbaka dörröppningen 7cm?

Tack för er hjälp!

• Dörröppning nära hörnspis; 43 cm från spisen till dörrkarmen. Golvet och sockeln är 75 cm från eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När man läser det du länkade till så står även följande: För murade spisar mäts avståndet från eldstadens innervägg.

För spisar som inte är murade så sätter man ju ofta cementbaserad skiva bakom och/eller har ett hyfsat mellanrum mellan spis och vägg. men här har du ju tegel

• Gilla
Fredrik23
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
När man läser det du länkade till så står även följande: För murade spisar mäts avståndet från eldstadens innervägg.

För spisar som inte är murade så sätter man ju ofta cementbaserad skiva bakom och/eller har ett hyfsat mellanrum mellan spis och vägg. men här har du ju tegel
Tusen tack för svaret!

Jo precis, men räknar man ifrån längst "in" på innerväggen dvs i hörnet eller där jag har marketat på bilden?

Redigerat:
självklart från insidan på motstående vägg, annars fyller det ju ingen funktion att uppge "insidan"

• Gilla
Fredrik23
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
självklart från insidan på motstående vägg, annars fyller det ju ingen funktion att uppge "insidan"
Tack, igen!

Jag har tolkat det som att innreväg specifieras för att det syftar på sådana här eldstäder som har en inner och en yttervägg, och att man ska mäta ifrån den röda markering

OBS exempelbild från internet

• Öppen spis i vardagsrum med eld, röda och gröna markeringar på spishärden för att visa mätpunkter mellan inner- och yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du krånglar till det helt i onödan. Det kan inte vara några problem att ha en dörr 43cm från ytterkanten på din öppna spis.

• Gilla
Fredrik23
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.