Bönhas Bönhas skrev:
Av inlägg #1 framgår:
  • Det är inte frågan om särkullsbarn.
  • TS fick inte ut hela sitt arv.
Tvärtom.
  • TS är definitionsmässigt särkullbarn då hon var barn till den ena maken men inte den andra.
  • TS fick ut hela sin laglott, alltså halva fädernesarvet. Mer än så kan hon inte begära.
Vad gäller efterarvet som TS och hennes farbror ska få dela på kommer det inte ur den nu döda hustruns, utan mannens, testamente. Att det även står om det i hennes testamente är egentligen onödigt, även om det förenklar saker genom sin tydlighet.

Dödsbodelägare blir TS (och farbrodern) ändå, genom att de har intressen att bevaka i dödsboet. Detta följer av 18 kap. 1 § tredje stycket ärvdabalken: ”Den som har rätt att ta arv eller testamente först sedan en annan arvinge eller universell testamentstagare har avlidit är delägare i dennes bo men inte i arvlåtarens.”

Hade TS bara haft ett efterarv att hämta hade hon alltså inte varit delägare i sin pappas dödsbo, utan bara styvmoderns. Nu hade hon ju både direkt arv och efterarv, så då blev det först det ena, nu det andra. Farbrodern är däremot delägare först i det här boet.

Hur hon skulle slippa ifrån alla praktiska bestyr utan att avsäga sig arvsrätten vet jag inte. Att göra ett minimum eller försöka lämpa över ansvar på katthemmet djursjukhuset är väl svårt vilket som.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju egentligen bara två sätt att röja ett dödsbo. Antingen gör man som arvinge arbetet, eller så lägger man ut jobbet. Det finns firmor som gör sådant. Kostnaden hamnar på dödsboet, och därefter fördelas det som är kvar i enlighet med teatamente osv.

Men om ex. en arvinge vägrar medverka, och det drar på kostnader för dödsboet, så är det fortfarande dödsboets kostnader, man kan inte "straffa" den arvingen genom att dela ut mindre andel.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Hennes pappa gifte om sig innan han avled så visst handlar det om särkullbarn i arvsfrågan.
Du har rätt
 
  • Gilla
ChrissyA och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Har hon skänkt pengarna till Evidensia? Det är ju ägt av ett riskkapitalbolag....
 
  • Gilla
  • Ledsen
TessanDoo och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har hon skänkt pengarna till Evidensia? Det är ju ägt av ett riskkapitalbolag....
Ja det där låter lite tragiskt.
 
  • Gilla
TessanDoo och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har hon skänkt pengarna till Evidensia? Det är ju ägt av ett riskkapitalbolag....
Får vara glad att det inte var SEB som hon skänkt pengarna till även om evidensia inte ligger långt efter på helvetesstegen.
 
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har hon skänkt pengarna till Evidensia? Det är ju ägt av ett riskkapitalbolag....
Ett solklart fall av att inte vara vid sina fulla sinnens bruk.
 
  • Gilla
  • Haha
TessanDoo och 7 till
  • Laddar…
Jag gissar på att när testamentet skrevs var inte Evidensia ägare till djursjukhuset.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att när testamentet skrevs var inte Evidensia ägare till djursjukhuset.
Jag gissar på att hon inte har funderat speciellt mycket kring ägarskap utan upplever att hon fått en ovärderlig hjälp från djursjukhuset och därför vill stödja deras verksamhet. Jag försvarar absolut inte Evidensia på något sätt, men kan ändå förstå kvinnan.
 
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar på att hon inte har funderat speciellt mycket kring ägarskap utan upplever att hon fått en ovärderlig hjälp från djursjukhuset och därför vill stödja deras verksamhet. Jag försvarar absolut inte Evidensia på något sätt, men kan ändå förstå kvinnan.
Det känns ju iaf lite som man testamenterat bort kvarlåtenskapen när man varit där och ska betala..
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Min pappa gifte om sig för runt 15 år sedan, och gick sedan bort för 7 år sedan.
De hade ett inbördes testamente, där pappa lämnade en del till mig, och att resten av hans kvarlåtenskap skulle tillfalla hans fru med fri förfoganderätt, och sedan skulle hans andel delas mellan mig och min farbror när frun dog.
Hans fru valde att lämna sin del till ett lokalt djursjukhus.

Jag har inte haft någon kontakt med henne sedan pappa gick bort, men har nu fått ett samtal från kommunen att hon har gått bort utan anhöriga, men att jag är nämnd i hennes testamente, och de tvår sina händer på allt ansvar.

Vad har jag egentligen för ansvar för att ta hand om allt från begravning till rensa lägenhet, bouppteckning mm för en person jag varken är släkt med eller stått nära, bara för att jag inte fick ut hela min arvslott för 7 år sedan? Vilket ansvar har Evidensia (ägare till djursjukhuset), som ska ha den större delen av dödsboet?

Hon hade kusiner, men stod inte nära någon av dem, och ingen är intresserad av att ta över ansvaret.
Det är en tråkig och svår situation som du hamnat i. Några frågor som kan vara betydande är.
1. Finns det tillgångar i dödsboet eller har din pappas fru redan skänkt bort det mesta?
2. Hennes testamente är det samma testamente som var inbördes testamente när din far dog?
Troligen är det så att du gemensamt med din farbror är enda dödsbodelägare med ansvar för dödsboet. Om det finns tillgångar kan ni anlita en boutredningsman, men det blir rätt dyrt och tas ju från ert eventuella arv och om det inte finns tillgångar blir ni ansvariga för kostnaden.
Mitt förslag är att du anlitar en familjejurist för rådgivning angående era möjligheter att avstå från ansvaret. Man kan ibland få kort rådgivning till låg kostnad.
 
TRJBerg
Vore jag i den situationen skulle jag titta på hur mycket jag ev skulle kunna ärva jämfört med vad det kostar mig att ta hand om allt. Typ tid, bilkostnad, ledig från arbetet etc.
Om det inte är en substantiell nettovinst så skulle jag avsäga mig arvet (på ett legalt korrekt sätt), om det är aktuellt, och sedan strunta i allt vad gäller dödsboet mm.
Att ta hand om ett dödsbo är mycket arbete.
 
  • Gilla
Tradgardsfe och 2 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Av inlägg #1 framgår:
  • Det är inte frågan om särkullsbarn.
  • TS fick inte ut hela sitt arv.
Och även om det varit särkullbarn kan dessas rätt till direkt arv efter biologisk förälder tyvärr testamenteras bort.
 
Det gäller bara arvslotten inte laglotten.
 
M MikeOz skrev:
Det gäller bara arvslotten inte laglotten.
Ja, men det är inte så "bara". Särkullbarnet går då miste om halva sin arvslott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.