1 752 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Död(?) L1 vid byte från 16 till 25A
Hej,
Fritidshuset ska uppdateras från 16 till 25A.
Elinstallatör har anmält uppgradering med bekräftat inkopplingsdatum från nätägaren.
Elektrikern har varit här (byte av passdel och nya 3x25A) men hade inte tid o stanna eftersom det uppstod fel som inte riktigt var med i tidsberäkningen. Har återställt så allt funkar som tidigare.
Kortfattat: Fasadskåpet har 400V mellan faserna (mätt på botten). Med gamla 16A smältsäkringarna på plats har vi även 400 mellan alla faser i normcentralen inomhus. Allt bra.
När han bytte till nya 25A smältsäkring i huvudskåpet fick normcentralen 230V mellan L1 och L2, 400V mellan L2 ocv L3. Passdelen i L1 i huvudskåpet brände även till.
Halva huvudskåpet var plomberat och elektrikern hade annat inbokat, så vi kom inte längre.
Vad ger detta för signaler för vidare felsökning? Kabelbrott? Fel på elstolpen längre bort?
Enligt honom skulle inte datumet för inkopplingen spela någon roll.
Använde standard Ifö 25A trög ”gG”.
All el i huset är ny, 2015-2020. Hager-central, 25A JFB och vippsäkringar.
Fritidshuset ska uppdateras från 16 till 25A.
Elinstallatör har anmält uppgradering med bekräftat inkopplingsdatum från nätägaren.
Elektrikern har varit här (byte av passdel och nya 3x25A) men hade inte tid o stanna eftersom det uppstod fel som inte riktigt var med i tidsberäkningen. Har återställt så allt funkar som tidigare.
Kortfattat: Fasadskåpet har 400V mellan faserna (mätt på botten). Med gamla 16A smältsäkringarna på plats har vi även 400 mellan alla faser i normcentralen inomhus. Allt bra.
När han bytte till nya 25A smältsäkring i huvudskåpet fick normcentralen 230V mellan L1 och L2, 400V mellan L2 ocv L3. Passdelen i L1 i huvudskåpet brände även till.
Halva huvudskåpet var plomberat och elektrikern hade annat inbokat, så vi kom inte längre.
Vad ger detta för signaler för vidare felsökning? Kabelbrott? Fel på elstolpen längre bort?
Enligt honom skulle inte datumet för inkopplingen spela någon roll.
Använde standard Ifö 25A trög ”gG”.
All el i huset är ny, 2015-2020. Hager-central, 25A JFB och vippsäkringar.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Dåligt iskruvad säkring låter det som om det är bränt på L1 s passdel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Hade du en elektriker hemma eller en behörig och utbildad elinstallatör?
Hur kom ni fram till att 16 A "fungerar" men inte 25 A?
Det låter som en tillfällig kortslutning som fick 25 A-säkringen för L1 att lösa när han skruvade i den.
Vad fanns tillkopplat i stugan då?
Men ingen elektriker kan bli förvirrad över en trasig säkring så jag vet inte vad som hände här.
Så de signaler jag får av detta är att du behöver söka en ny elektriker.
Hur kom ni fram till att 16 A "fungerar" men inte 25 A?
Det låter som en tillfällig kortslutning som fick 25 A-säkringen för L1 att lösa när han skruvade i den.
Vad fanns tillkopplat i stugan då?
Men ingen elektriker kan bli förvirrad över en trasig säkring så jag vet inte vad som hände här.
Så de signaler jag får av detta är att du behöver söka en ny elektriker.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Då är det ju bara en 25a som är trasig byt den och skruva i en ny passdel som om den andra är skadad
Kan vara bra att man ser till att slå av alla större förbrukare innan
Kan vara bra att man ser till att slå av alla större förbrukare innan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Fullständigt obegripligt, det funkar med en 16 A säkring men inte med en 25 ????
Protte
Protte
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hur som helst bör detta inte vara ett problem för någon som kan/bör använda ett mätinstrument så ring efter en riktig elektriker som har tid att avsluta det man påbörjat ger lite dåliga vibbar om man lämnar anläggningen för att man är stressad
Mätte på ingående faser på huvudbrytaren.
Inget inkopplat, huvudbrytaren avstängd. Bytte och testade fram och åter mellan faserna i huvudskåpet med 25A.
Vettifasiken. Kanske dags o ringa någon annan som du säger...
Inget inkopplat, huvudbrytaren avstängd. Bytte och testade fram och åter mellan faserna i huvudskåpet med 25A.
Vettifasiken. Kanske dags o ringa någon annan som du säger...
Bo.Siltberg skrev:
Hade du en elektriker hemma eller en behörig och utbildad elinstallatör?
Hur kom ni fram till att 16 A "fungerar" men inte 25 A?
Det låter som en tillfällig kortslutning som fick 25 A-säkringen för L1 att lösa när han skruvade i den.
Vad fanns tillkopplat i stugan då?
Men ingen elektriker kan bli förvirrad över en trasig säkring så jag vet inte vad som hände här.
Så de signaler jag får av detta är att du behöver söka en ny elektriker.
Trasig 25A-säkring.
Det finns även en lite långsökt förklaring, det är någon liten porslinskant i botten på 25-passdelen så att en 25-ampersplugg inte går ner ordentligt, men en 16 fungerar. Feltillverkad passdel alltså. Långsökt, men inte omöjligt. Kika efter i hålet, lys med ficklampa. Se upp så du inte får en pärla, det är inte trevligt.
Det finns även en lite långsökt förklaring, det är någon liten porslinskant i botten på 25-passdelen så att en 25-ampersplugg inte går ner ordentligt, men en 16 fungerar. Feltillverkad passdel alltså. Långsökt, men inte omöjligt. Kika efter i hålet, lys med ficklampa. Se upp så du inte får en pärla, det är inte trevligt.
Sägas ska väl att jag går som el-lärling på en bra firma i en annan del av landet (har ok koll tycker jag) men släktingen ringde in en firma som inte varit i huset tidigare och bad samtidigt mig att åka dit och ”öppna o hålla koll”.
Jag sade inte så mkt - litade på att han skulle göra det som var beställt.
Gick väl sissodär
Vi tar nya tag i ärendet med annan 
Ska ta en titt på passdelen o jmf med de andra två.
Jag sade inte så mkt - litade på att han skulle göra det som var beställt.
Gick väl sissodär
Ska ta en titt på passdelen o jmf med de andra två.
Nästan (säkringen åtskruvad ordentligt)Andreas_kalmar skrev:
Sådär, en återkoppling. Tog själv tag i vidare felsökning förra helgen. Visade sig vara en av passdelarna som glappade mot diazed-säkringen. Ny passdel monterad o allt funkar.
Den där ”elektrikern” som var här kommer inte hit igen...
/J
Tidigare montage. Skruvblecket bakom passdelen var intryckt för långt bakåt + passdel superhårt skruvad med liiiitet mellanrum som följd. Lite justering och ny passdel så var saken biff. Monterade även nya huvar.
Klicka här för att svara
