202 261 läst ·
1 524 svar
202k läst
1,5k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Antennerna slutar i små bollar,vilket betyder att du fångat på bild, en tös. Således är du en flickfotograf. Gratulerar!B Bästerortarn skrev:
Redigerat:
Tvärt om, det är en hane. ”Antennerna” är ett par utskott som tillhör mundelarna och kallas för pedipalper. Hos hanarna är dessa ombildade till parningsorgan och ser lite ut som boxhandskar.Intet skrev:
Även detta är en vargspindel. För att bestämma till art behöver man studera nämnda parningsorgan under lupp.
Ett vid tillfället av fotograferingen levande blötdjur på väg upp för att börja äta upp den enda solrosen i planteringen intill altanen. Det där med att de avskräcks av kaffesump är uppenbart struntprat. Eller så behövs det ett flera cm tjockt kager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att rhododendron hör till deras favoritmat men det kanske är ett bra ställe för dem att morfa på. Men erkänn att jag inte är särskilt bra på gräshoppors vanor. Jag vet att de inte går direkt från larv till färdig insekt utan kan hålla på att ömsa skinn i flera omgångar.
Det är en annan insektsordning, en halvvinge. Dit till exempel skinnbaggar och stritar hör. Detta är en nymf (unge) av en strit. Eftersom den är nyömsad så är den helt blek, och det går inte att se vilken art det är. De flesta lever av växtsaft från växter, men ingen är allvarlig skadegörare i Sverige. Det finns faktiskt en art som lever enbart på rhododendron, Graphocephala fennah, som är väldigt snygg som vuxen.
Du har alldeles rätt! Nu kan vi se den vuxna formen och det är rhododendronstrit.S Smed242 skrev:Det är en annan insektsordning, en halvvinge. Dit till exempel skinnbaggar och stritar hör. Detta är en nymf (unge) av en strit. Eftersom den är nyömsad så är den helt blek, och det går inte att se vilken art det är. De flesta lever av växtsaft från växter, men ingen är allvarlig skadegörare i Sverige. Det finns faktiskt en art som lever enbart på rhododendron, Graphocephala fennah, som är väldigt snygg som vuxen.
Denna vackra flygare satte sig först på min arm och flög sedan vidare till altangolvet. Verkade mycket trött. Googlade och fann att den normalt bara flyger på natten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vet att jag oxå har lagt upp bilder på denna skönhet och fick då veta vad den heter och är, men minnet sviker. Har för mig att den är en brun björnspinnare men är inte säker.HasseTeknik skrev: