4774 4774 skrev:
Är det bara jag som tycker att våra snälla spindlar har blivit något större detta år? Med större menar jag betydligt längre ben.[bild]
Det är ju en Pappa långben. De har alltid haft långa ben😀

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Intet Intet skrev:
Det är ju en Pappa långben. De har alltid haft långa ben😀
Hahaha jag vet det men den här och hans gelikar har blivit som någon broilervariant av pappa långben. Jag älskar spindlar och är väldigt van vid att dela dusch med dem av oklar anledning. De gillar kanske känslan av att åka fram och tillbaka på duschdraperiet.

Den här är dubbelt så stor som en normal Långben med större kropp och mycket längre ben. Den skulle tugga i sig en vanlig i ett navs.

Vilket förövrigt är det äckligaste jag har sett och hört.

En jaktspindel som flög på min stora husspindel och åt upp honom 😱

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
K
En spindel sitter i takhörnet av ett rum, nära takets listerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här spindeln satt i taket över sängen i natt...hm inte så kul. Jag ogillar inte spindlar men vill helst inte ha nån sittandes över mig.. Den förpassades till golvet med hjälp av sopeborsten..
Och i vardagsrummet sprang det en elr kanske två spindlar över golvet tidigare på kvällen, vet inte om det var samma.
Man ser nåt som rör sig i ögonvrån

4774
Var
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Den här spindeln satt i taket över sängen i natt...hm inte så kul. Jag ogillar inte spindlar men vill helst inte ha nån sittandes över mig.. Den förpassades till golvet med hjälp av sopeborsten..
Och i vardagsrummet sprang det en elr kanske två spindlar över golvet tidigare på kvällen, vet inte om det var samma.
Varje kväll när vi sitter i soffan och myser så nästa exakt klockan tjugo över tio så vet vi att det är till att lyfta fötterna för då kommer den mest sällskapssjuka husspindeln gåendes någonstans under soffan och alltid där jag har fötterna och har jag inte lyft upp dem så kryper den upp för benen och sätter sig i mitt knä 😂.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Inte i trädgården men bara några hundra meter därifrån. Inte skygg men det brukar inte ungar vara. Knappt 3 meter avstånd.
Häger i grönt gräs, fotograferad på nära håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maria T
4774 4774 skrev:
Är det bara jag som tycker att våra snälla spindlar har blivit något större detta år? Med större menar jag betydligt längre ben.[bild]
Det är ju en Stor lockespindel som du funnit, och den har längre ben än vanlig locke, och betydligt längre ben än de husspindlar (Större och vanlig - inga roliga namn här inte) som vanligen frekventerar våra hus under hösten, då det är parningstid.

Stämmer bra med att spindlar av vissa arter inte har något emot att dinera på någon av annan art, så en husspindel kan definitivt mumsa i sig en mindre.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Maria T
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Husspindlarna observeras främst under hösten, resten av året lever de (inomhus, ja) lite undangömt, äter nån smula här och nån insekt där och håller sig undan men så kommer hösten och det är parningstid. Hanarna ger sig ut på strövtåg för att finna lämplig hona och det är därför vi ser dem mer ofta.

OT: jag tar alla kvällar i veckan en spindel i taket över sängen, än en cikada eller en geckoödla (= garanterat ingen sömn), men det behöver vi inte oroa oss för här hemma...än så länge.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
K
4774 4774 skrev:
Var

Varje kväll när vi sitter i soffan och myser så nästa exakt klockan tjugo över tio så vet vi att det är till att lyfta fötterna för då kommer den mest sällskapssjuka husspindeln gåendes någonstans under soffan och alltid där jag har fötterna och har jag inte lyft upp dem så kryper den upp för benen och sätter sig i mitt knä 😂.
Hm, njä skulle nog inte vilja ha en spindeln i knät! Men annars får de gärna var här 😉

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Hm, njä skulle nog inte vilja ha en spindeln i knät! Men annars får de gärna var här 😉
Precis, har försökt förklara det här med personligt område 😂. De håller sig på sitt håll och jag på mitt 😄. Tyvärr verkar det vara svårt att få dem att förstå

• Haha
Kakelugnen566
  • Laddar…
4774
Någon som vet vad det är för fågel som har detta läte. Kommer alltid när det är för mörkt för att kunna se den

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Någon som vet vad det är för fågel som har detta läte. Kommer alltid när det är för mörkt för att kunna se den
[video]
Kattuggla

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Oj, vilka sällskapliga husspindlar ni verkar ha. Mina är framme nu men de verkar hålla sig så långt borta från människor och katter som det bara går. Vi människor i familjen brukar låta dem vara i fred men katten, så gammal han är, kan få för sig att leka med dem. Det slutar nog inte alltid lyckligt för spindeln.

• Gilla
4774
  • Laddar…
K
4774 4774 skrev:
[video]
Ingen aning! Men det finns appar som identifierar fågelläten

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Precis, har försökt förklara det här med personligt område 😂. De håller sig på sitt håll och jag på mitt 😄. Tyvärr verkar det vara svårt att få dem att förstå
Du kanske får fixa en egen uppsättning öl och chips eller popcorn till den...😂😂

• Haha
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Ingen aning! Men det finns appar som identifierar fågelläten
Hittar ingen bra tyvärr.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.