Hej! På min pepparrot mumsar nu ett gäng larver för fullt.
Vad blir det av dessa jeppar?

Larv med svart och gul teckning och borst, krypande på ett grönt blad av pepparrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saiter
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Hej! På min pepparrot mumsar nu ett gäng larver för fullt.
Vad blir det av dessa jeppar?

[bild]
Kålfjärilar....

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Då hönsen inte vill hålla sams (andra höns jagar kycklingarna) fick jag slänga ihop ett litet nytt hus här lilla familjen Ett improviserat hönshus med kartong och fönster i en ladugård, omgiven av halm och träplankor.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K
Två hönor sitter på en sittpinne i ett hönshus, omgivna av lösa fjädrar på golvet nedanför.
Skapa konto

Nu blir det inga ägg på ett bra tag. Lillhönan ruggar
Äldre höna ligger och ruvar i ett rede av halm inuti en träbox.
Skapa konto

Och här ligger gammelhönan, för andra gången denna sommar/höst och hoppas på bebisar.. vilket det inte kommer att bli
Hon är 8 år gammal och ville aldrig ruva som unghöna men NU! 🤷‍♂️

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]
Nu blir det inga ägg på ett bra tag. Lillhönan ruggar
[bild]
Och här ligger gammelhönan, för andra gången denna sommar/höst och hoppas på bebisar.. vilket det inte kommer att bli
Hon är 8 år gammal och ville aldrig ruva som unghöna men NU! 🤷‍♂️
Tycker så synd om henne 🥰.

K
4774 4774 skrev:
Tycker så synd om henne 🥰.
Ja, det är jobbigt för dom. De är inte heller lika alerta under ruggperioden

K
En vinbärsfuks fjäril med karakteristiska orange och svarta mönster ses sitta på gröna blad i en trädgård.
Skapa konto

Fint besök i trädgården, Vinbärsfuks. Aldrig sett förut. På håll såg det ut som en fjäril med trasiga vingar

• Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Tjongade till i altandörren här om kvällen, kollade ut för att se vad det var.
När jag tänkte ta upp den, flaxade den iväg.
Aldrig sett en Steglits där jag bor nu, var nog 15 år senast jag såg ett par en vinter i rönnbärs trädet.
En steglits sitter vid en altandörr, uppflugen med sina färggranna fjädrar, nära en vitmålad träpanel på golvet.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Tjongade till i altandörren här om kvällen, kollade ut för att se vad det var.
När jag tänkte ta upp den, flaxade den iväg.
Aldrig sett en Steglits där jag bor nu, var nog 15 år senast jag såg ett par en vinter i rönnbärs trädet.
[bild]
Åh så fin

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Det springer ett mårddjur av okänd art här ute. Sjötomt i skärgården, Blekinge. Först sprang den bara längs vattenkanten, idag kom det upp 30 m och petade på växthuset och försvann sedan via granntomten. Svart eller mycket mörkbrun med vit hals och buk. Vad kan det vara? Jag har kollat bilder på mink, mårdhund och stenmård men fick ingen riktig träff.

4774
T Thomas_Blekinge skrev:
Det springer ett mårddjur av okänd art här ute. Sjötomt i skärgården, Blekinge. Först sprang den bara längs vattenkanten, idag kom det upp 30 m och petade på växthuset och försvann sedan via granntomten. Svart eller mycket mörkbrun med vit hals och buk. Vad kan det vara? Jag har kollat bilder på mink, mårdhund och stenmård men fick ingen riktig träff.
Iller?
De kan ha lite olika teckning. Hade en vän som hade en helgrå iller som husdjur, men den rymde så klart.
Vet dock inte hur illrar klarar sig just med tanke på konkurrensen av de mårddjur som du listat upp.
Iller med brun och svart päls står på gräs och tittar framåt.
Skapa konto

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Iller.

T
Varg😱 tyvärr hann jag inte få någon bra bild för fick bråttom ut och hämta hunden
Och barnen ska ut och vänta på bussen måndag morgon😫

4774
Är det bara jag som tycker att våra snälla spindlar har blivit något större detta år? Med större menar jag betydligt längre ben. En långbent spindel kryper på ett vitt och blått tyg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.