Tjusigt.
Vilket märke på epoxy använder du.

Om man tex gör ett sandwich konstruktion med fylld honeycomb så blir både under sida och översida ihop bundna med plast/epoxy. Då blir det alltså en monocoque ? eller.


Pär
 
mono = en/ett
coque = skal

Monocoque borde alltså innebära att det bara är en "sida" (skal) i konstruktionen.

On topic... intressant cyklonprojekt. Följer det med spänning!
 
bygga_bo skrev:
mono = en/ett
coque = skal

Monocoque borde alltså innebära att det bara är en "sida" (skal) i konstruktionen.

On topic... intressant cyklonprojekt. Följer det med spänning!
Kul att du gillar bygget! Jag ser fram emot att köra igång anläggningen, planhyvlade lite igår - det tar längre tid att sopa upp spånet än att hyvla. Jag har lite funderingar på hur/om jag även ska modifiera mina maskiner - finns massor av intressant på nätet! Har rätt gamla prylar som alla skulle må bra av en modifiering (delta 14 bandsåg, scheppach HMS solo hyvel och en ejca/luna W49 cirkelsåg/fräs)

Åter till monocoque - som jag förstått gör den laterala bindningen mellan in och utsida (i detta fall via stripsen) att allt blir ett enda skal där laster överförs även lateralt. Om jag exempelvis byggt in ett skot(vägg) på insidan innan jag laminerat med väv skulle det bli ett brott i skalet, dvs fortfarande en sandwich men inte en monocoque. Hittar tyvärr inte länken som förklarade allt så bra just nu...

Epoxyn är NM275 men jag använder även kompositspik och skruv i siliconbrons (och till viss del även A4 rostfritt)
för bygget.


/Fredde
 
Googlade lite snabbt och hittade tex:

http://www.merriam-webster.com/dictionary/monocoque
a type of construction (as of a fuselage) in which the outer skin carries all or a major part of the stresses

http://www.thefreedictionary.com/monocoque
A metal structure, such as an aircraft, in which the skin absorbs all or most of the stresses to which the body is subjected

http://dictionary.reference.com/browse/monocoque
a type of boat, aircraft, or rocket construction in which the shell carries most of the stresses

http://en.wiktionary.org/wiki/monocoque
A structure design in which the frame and body are built as a single integrated structure

http://en.wikipedia.org/wiki/Monocoque
a construction technique that supports structural load by using an object's external skin, as opposed to using an internal frame or truss that is then covered with a non-load-bearing skin or coachwork


I generell mening verkar det alltså som att monocoque är en konstruktion där skalet står för huvuddelen av bärigheten. Sen kan man förstås fråga sig vad som egentligen menas med "skal". Det behöver kanske inte vara homogent i sig, utan kan tex vara en honeycomb eller liknande?
 
Vissa är ju helt klart bättre än andra (syftar på mig) på att leta info tack bygga_bo.

Trango jag misstänker att du är nöjd med att jobba med NM. Själv tycker jag den känns alldeles för mjuk på ytan i evigheter. Till skillnad mot tex west som blir hård mycket snabbare tycker jag.

Pär
 
Betr. ihopsugning av tunnan, tror jag att det var en dammsugare kopplad till sillatunnan. Med en sådan får man en tryckdifferens på maximalt ca 0,3 bar (=ca 30 kPa). Med en spånsug, vilket man nog kan jämföra den här konstruktionen med, ligger den maximala tryckdifferensen i storleksordningen en tiopotens lägre. Jag tror inte att det kommer att bli några problem med den här konstruktionen.
 
För övrigt:
En monocoque är inte detsamma som en sandwich minus fyllning. I en sandwich uppnår man styvhet genom att de båda skalen hålls isär och på plats av fyllningen. Huvuddelen av lasten tas upp av skalen. Utan fyllning fungerar det inte alls. Skalen i en sandwich mycket tunna. En monocoque måste ha skalen styva nog att själva stå emot buckling. I en sandwich får skalen hjälp av fyllningen.
 
mattiasp skrev:
Betr. ihopsugning av tunnan, tror jag att det var en dammsugare kopplad till sillatunnan. Med en sådan får man en tryckdifferens på maximalt ca 0,3 bar (=ca 30 kPa). Med en spånsug, vilket man nog kan jämföra den här konstruktionen med, ligger den maximala tryckdifferensen i storleksordningen en tiopotens lägre. Jag tror inte att det kommer att bli några problem med den här konstruktionen.
Du har en god poäng i det du skriver. Men bilden på sillatunnan är i varje fall lite kul att titta på. Vet dock inte om Masses håller med ;)
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
mattiasp skrev:
...En monocoque måste ha skalen styva nog att själva stå emot buckling...
Ursäkta om jag låter som petighetsministern, men skall det inte vara skalet? Med två skal borde det heta duocoque...
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Jag spelar Autocorrect-kortet. (men egentligen skrev jag fel)
 
  • Gilla
Mr Handyman
  • Laddar…
pär h skrev:
Vissa är ju helt klart bättre än andra (syftar på mig) på att leta info tack bygga_bo.

Trango jag misstänker att du är nöjd med att jobba med NM. Själv tycker jag den känns alldeles för mjuk på ytan i evigheter. Till skillnad mot tex west som blir hård mycket snabbare tycker jag.

Pär
Jo, NM är mjuk rätt länge - men för ett bygge som tar kanske 5 år att slutföra spelar det inte så stor roll. West gör mycket bra grejor (speciellt deras tegelsten till bok/manual) men jag föredrar att stötta "lokala" leverantörer...

Låt mig utveckla byggmetoden som jag använder för båten - epoxin används som sagt för att limma ihop hela skrovet - det är dock absolut inte en plastad träbåt. Skillnaden är att träet har så klena dimensioner (aldrig tjockare än 20 mm) att lamineringen, tillsammans med kantslagna kompositspikar effektivt förhindrar träets rörelser. Om man plastar en vanlig träbåt kommer träet att röra sig, epoxybarriären kommer att spricka och vatten tränger in vilket kommer att leda till ännu större rörelser hos träet osv.. Nyckel till framgång med epoxy/strip byggen är förstås att vatteninträngning förhindras vilket är den egentliga anledningen till att skrovet plastas. För skrovets styrka är väv/epoxy "skalet" relativt ointressant. Kika lite på kölens eller förstockens dimensioner - skulle inte skämma för sig på en fyra gånger så tung båt.

Så när allt kommer omkring är den kanske varken en monocoque eller en sandwich konstruktion, men en komposit är den i alla fall :-)

/Fredde
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Fjelie 17 och 1 till
  • Laddar…
Larsa skrev:
För stockholmare kan jag tipsa om Pondus snickeri på Kungsholmen. Det har det mesta gällande trä och epoxi. Fick en hel del hjälp av dem då jag renoverade en Fjordling....

Om ngn är intresserad av en plastbåtrenovering [länk]

:-)
Snyggt jobbat med renoveringen! Fjollor är fina båtar - högt upp på listan över båtar jag skulle kunna tänka mig att äga!

/Fredde
 
  • Gilla
Jolan
  • Laddar…
trango skrev:
Snyggt jobbat med renoveringen! Fjollor är fina båtar - högt upp på listan över båtar jag skulle kunna tänka mig att äga!

/Fredde
Tackar. Det var ett riktigt hästjobb, men blev väldigt bra. Epoxi är ett kul material att jobba med. Två plywoodskivor och lite epoxi så kan det bli en sån här ImageUploadedByByggahus.se1357313879.830602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fjelie 17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.