7 907 läst ·
138 svar
8k läst
138 svar
Diverse frågor om mäklare
Visste provision .Bönhas skrev:
Anledningen till att mäklaren erbjuder en "säljarförsäkring" är att det ger en provision eller kick-back.
Inte att ni behöver någon.
Dessutom brukar försäkringsbolaget kräva att ni gör en besiktning för att ni skall få teckna försäkringen.
Detta är också något som kan ge mäklaren en provision eller kick-back.
Nej, har man koll och vet att huset man skall sälja är i bra skick och är ärlig när man informerar om skicket är nog behovet minimalt. I slutändan är det en avvägning mellan nytta och risk.
❤️🙏
Kan du hjälpa förklara ifall jag tex
enl tel samtal hört att man kan själv
besiktiga överlåtelsebesiktn och sedan
plussa på näran tecknar köpeavtal till
att komma upp i säljarförsäkring med
tex Anticimex Detta ifall mäklaren har tex Garbo paketlösning, som ARN reagerat på avs otydliga försökt villkor deras kundservice svarar ej i telefon av princip.
Fråga-
Om jag ej väljer paketlösn via mäklare säljarföesäkring , förlorar mäklaren provision då? Förutom den typ 800 kr provision de får?
Om jag av nåt skäl inte säljer ,så har jag ej lagt ut 26000kr på förhand utan bara10 000 kr på överlåtelsebesiktn Anticimex. Dess köparen har då 750K om besiktigar en ev missar nåt etc som de kan nyttja.
Du förstår mitt barnspråk hoppas jag,kollat ganska noga. Har ej risk konstruktion enl experter .
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Det senaste inlägget är fullkomligt obegripligt. Du får nog bena ut vad du menar.
Jag skrev exakt detta- förlorar mäklaren nån annan provision än den ca 800 kr jag hörde annan mäklare sade de får för typ Varudeklareras säljarförsäkring om jag privat tex bara görH hempularen skrev:
1 0000överlåtelsebesiktn via Anticimex?
Har pratat med olika franchise mäklare
En mäklare låt så besviken , fattade hen ville åt provisionen för paketlösning säljare försäkring
Om jag inte säljer till slut, har jag ej lagt utA555 skrev:
Jag skrev exakt detta- förlorar mäklaren nån annan provision än den ca 800 kr jag hörde annan mäklare sade de får för typ Varudeklareras säljarförsäkring om jag privat tex bara gör
1 0000överlåtelsebesiktn via Anticimex?
Har pratat med olika franchise mäklare
En mäklare låt så besviken , fattade hen ville åt provisionen för paketlösning säljare försäkring
26000 kr i onödan på säljarförsäkring i paktetlösn hos franchisetagare.. göra bara
10000kr överlåtelsebesiktn som kan byggas på om jag hittar säljare till att bli säljarfösäkring r för typ 10 000 kr till
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Nej, när det gäller mäklarkedjor brukar inte ens provisionen gå till mäklaren utan till mäklarföretaget centralt.A555 skrev:
Men huset kan bli svårare att sälja utan besiktning och dolda fel-försäkring. Vilket ju förstås är negativt för mäklaren.
Resten av dina inlägg i den här tråden förstår jag inte och kan därför inte svara något mer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Om vi antar att en försäljning ger ett mäklararvode på 75000 kr, är det någon som på riktigt tror att mäklaren blir upprörd för att de eventuellt inte får 800 kr i provision på en besiktning?
Jag skulle titta på om övriga hus som säljs i området normalt har säljarbesiktning eller inte.
Till skillnad från Bönhas så tror jag inte mäklarens huvudsyfte med att föreslå en säljarbesiktning är för provisionen utan för att huset blir mer lättsålt och ge ett högre slutpris. När vi skulle köpa hus för cirka 10 år sen så var i stort sett alla hus i området säljarbesiktigade. Ett av husen vi tittade på var det inte så jag räknade lite annorlunda innan vi la bud. Jag räknade med att allt var fel och vårt bud blev avsevärt lägre än det hade blivit med ett säljarbesiktning. Sen vill jag ändå genomföra en egen besiktning som köpare, men man har ändå lite bättre koll på det man bjuder på.
Jag skulle titta på om övriga hus som säljs i området normalt har säljarbesiktning eller inte.
Till skillnad från Bönhas så tror jag inte mäklarens huvudsyfte med att föreslå en säljarbesiktning är för provisionen utan för att huset blir mer lättsålt och ge ett högre slutpris. När vi skulle köpa hus för cirka 10 år sen så var i stort sett alla hus i området säljarbesiktigade. Ett av husen vi tittade på var det inte så jag räknade lite annorlunda innan vi la bud. Jag räknade med att allt var fel och vårt bud blev avsevärt lägre än det hade blivit med ett säljarbesiktning. Sen vill jag ändå genomföra en egen besiktning som köpare, men man har ändå lite bättre koll på det man bjuder på.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt, jag skulle bli lite förvånad om provisionen för en såld besiktning/försäkring skulle vara så låg som 800 kr, möjligen menar han netto efter skatt, egenavgifter osv.
Men för dig som säljare så är det intressanta huruvida de flesta försäljningar i området sker med utförd besiktning, det varierar mellan orter. Om köparna förväntar sig en säljarbesitkning, så tror jag att det är negativt för försäljningen om det inte finns.
Men för dig som säljare så är det intressanta huruvida de flesta försäljningar i området sker med utförd besiktning, det varierar mellan orter. Om köparna förväntar sig en säljarbesitkning, så tror jag att det är negativt för försäljningen om det inte finns.
Hej.
Fick reda på lite luddigt framfört
högsäljande mäklare bostad brukar
visningavärdinna.
Hon sa att om hon inte kan
visa huset, är det ej mäklare,
utan visningavärdinna som visar
huset, tex snack om servitut byggrätt mm
En för mig okänd person som ej
synlig med namn på hemsidan....
Känns sisådär....
Fick reda på lite luddigt framfört
högsäljande mäklare bostad brukar
visningavärdinna.
Hon sa att om hon inte kan
visa huset, är det ej mäklare,
utan visningavärdinna som visar
huset, tex snack om servitut byggrätt mm
En för mig okänd person som ej
synlig med namn på hemsidan....
Känns sisådär....
SkandiaMäklarna sa de precis bytt till FUAB säljarförsäkring jag frågade varför , fick inget svar, of co
Jag avser ta besiktn plus dolda fel försäkr.BirgitS skrev:
Nej, när det gäller mäklarkedjor brukar inte ens provisionen gå till mäklaren utan till mäklarföretaget centralt.
Men huset kan bli svårare att sälja utan besiktning och dolda fel-försäkring. Vilket ju förstås är negativt för mäklaren.
Resten av dina inlägg i den här tråden förstår jag inte och kan därför inte svara något mer.
Låter som homestyling taget ett steg längre. Har man gjort bostaden perfekt kan man ju inte förstöra intrycket med en halvfet gubbe som har dålig andedräkt. Självklart har de kommit på att en snygg värdinna ökar intresset för visningarna
Inse att det enda som skiljer en mäklare från en bilförsäljare är titeln.
RättL lbgu skrev:Låter som homestyling taget ett steg längre. Har man gjort bostaden perfekt kan man ju inte förstöra intrycket med en halvfet gubbe som har dålig andedräkt. Självklart har de kommit på att en snygg värdinna ökar intresset för visningarnaInse att det enda som skiljer en mäklare från en bilförsäljare är titeln.
Men denna värdinna syns ej med bild eller namn
på sajten som.hos annan franchisare
Ska hon visa var tomtgräns går, mm mm diskutera byggrätt ?...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
En anledning till att de har bytt kan väl vara Anticimex rykte, en annan kan ju vara att de anser det är en bättre tjänst, en tredje att det är billigare för kunden, en fjärde för att de får bättre provision etc.
Det spelar nog ingen större roll.
Det spelar nog ingen större roll.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Den typen av frågor kommer nästan aldrig på en visning, utan senare. Kommer frågan är det bara för värdinnan att säga "tyvärr kan jag inte svara på detta, men jag ber mäklaren återkomma".
Jag tycker fortfarande att du ska sälja själv och inte involvera någon mäklare. Du ifrågasätter allt mäklaren gör så varför inte göra själv istället?
Jag tycker fortfarande att du ska sälja själv och inte involvera någon mäklare. Du ifrågasätter allt mäklaren gör så varför inte göra själv istället?