Byggahus.se
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tänker du på Israels strategi? Den har ju varit framgångsrik.
Titta på Israels karta, landet är utspridd över massa prickar. Inte så praktiskt. Jag tänker mig mer som Krim, Tibet m.m.
 
D Destrier skrev:
-Bra grej!
-Finns alltid någon bekant som har att låna
En vanlig metalldetektor med rund platta/sökring fungerar inte bra för att detektera rör som står vertikalt i marken. Jag har testat.
Tar gärna emot tips på utrustning som hittar gränsrör. Behöver inte vara proffsnivå.
 
G gråsten skrev:
En vanlig metalldetektor med rund platta/sökring fungerar inte bra för att detektera rör som står vertikalt i marken. Jag har testat.
Tar gärna emot tips på utrustning som hittar gränsrör. Behöver inte vara proffsnivå.
Jag har använt en kompass till övervuxna. Först en gps för att räkna ut en bra gissning och sen med klmpassen och se om den blir tokig
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
G gråsten skrev:
En vanlig metalldetektor med rund platta/sökring fungerar inte bra för att detektera rör som står vertikalt i marken. Jag har testat.
Tar gärna emot tips på utrustning som hittar gränsrör. Behöver inte vara proffsnivå.
Ga5cx verkar rätt grej men dyr
 
P
Vad är en Ga5cx? Google ger inte speciellt vettiga träffar.
 
D Donald-Duck skrev:
Jag kan egentligen ingenting om de här sakerna, men till att börja med så ska du hålla koll på skillnaden mellan gränsutvisning och fastighetsbestämning.

[länk]

En gränsutvisning innebär bara att en kunnig person, i de fall det går, tar reda på gränsens sträckning och stakar ut den så den synliggörs på marken. En gränsutvisning kan också innebära att man letar rätt på överväxta gränsmärken eller hjälper till med att staka ut gränsen mellan befintliga gränsmarkeringar. Några nya, rättsligt bindande, gränsmarkeringar görs inte vid en gränsutvisning. En gränsutvisning är inte en lantmäteriförrättning. Tidigare så höll lantmäteriet på med gränsutvisning men de har slutat med den tjänsten och låter nu externa aktörer på den öppna marknaden sköta den delen.

Det är en annan sak om du behöver ha en ny gränsutmärkning eller en fastighetsbestämning. Då handlar det om juridiskt bindande saker och då är det Lantmäteriet som gäller.

Så handlar det bara om att någon ska komma och peka ut var den befintliga gränsen går? Då är det billigt och enkelt, och jag gissar du får lov att betala hela kalaset själv. Det är en helt annan sak ifall någon ska sätta ut nya juridiskt bindande gränsmarkeringar och då får ni nog dela på kostnaden.
Det statliga lantmäteriet gör nog inga "vanliga" gränsutvisningar längre, men vissa kommunlantmäterier gör det nog, kanske också i grannkommuner. Det statliga lantmäteriet (och troligen kommunlantmäterier inom sina egna områden) har dock något som kallas särskild gränsutvisning som ska ge en rättsligt bindande markering, men det förutsätter gott arkivunderlag (lantmäteriet tar inte ansvar för tidigare arbete även om det var bedrövligt dåligt). Gränsutvisningar är om inte billiga så förhoppningsvis överkomliga men ska skrivbordslantmätarna börja utreda fastighetsbestämningar blir det, som redan sagt, fort ohemult dyrt.
 
B Beppo skrev:
Ta ut kartor från lantmäteriet för båda fastigheterna. Det är gratis från kundtjänst och kommer på mail inom några minuter oftast. Där finns tomtgränserna inritade med måttangivelser oftast och ibland kan det till och med vara angivet vad det är för sorts markering. Kan ni då leta upp så många punkter ni kan på båda tomter så borde ni kunna enas om vart den sista markeringen rimligen bör vara. Denna biten är ju helt gratis och enklast.

Annars är det väl lantmäteriet som gäller och då kostar det helt plötsligt en del pengar. De använder sig av befintliga markeringar och kartor för att bestämma sig. Fördelen med lantmäteriet är ju att då är det bestämt sedan och kostnaden får du ju se som frid och den smetas ju ut över åren du bor på fastigheten.
Ibland är kartorna så dåligt inskannade att sifferuppgifter inte går att läsa. Då får man vända sig till Riksarkivets avdelning i Härnösand, som har originalen och kan skanna in på nytt, och betala en liten slant, men den brukar vara överkomlig.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M matsgran skrev:
Bry er inte, ty om grannen har åsikter så är det ju han som får bekosta så att han får koll på sin gräns mot dig! Mäta som ni gör med tre punkter är fullt tillräckligt.
Nej, det är inte bara grannen som får betala, lantmätarn gör som sagt var en fördelning mellan berörda fastigheter.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Gränserna finns väl på hitta.se och Eniro, och jämför vart de 3 pinnar ni hittat står, måste de vara ganska enkelt samt billigt..har man 3 punkter, så finns inte så många ställen att sätta den 4’de
Där finns bara ungefärliga gränser ibland med betydande fel. Man måste utgå från lantmäteriets förrättningskartor men de är lätta att få som pdf även om man i enstaka fall måste vända sig till Riksarkivet i Härnösand för att få godtagbar kvalitet.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M matsgran skrev:
Bry er inte, ty om grannen har åsikter så är det ju han som får bekosta så att han får koll på sin gräns mot dig! Mäta som ni gör med tre punkter är fullt tillräckligt.
Tyvärr så är mina grannar i någon slags gasligtning av mig och prestigeskrig. Den granne som jag har störst tomt med har bott här längre än mig över 23 år. De vet exakt var tomtgränserna går. De har agerat som om den järnstolpe som (nu enl. den privata järnstången som sitter på deras tomt) skulle varit tomtdelare för våra 3 tomter. en granne är nyinflyttad och har inte fått reda på var tomtgränserna går. De nya grannarna förlorar enl. den nya mätning flera kvadratmeter. Jag tror inte på den nya mätningen och enl. grannarna så fick de kordinaterna av Lantmäteriet. Jag tror ändå att just den pinnen blivit felmätt. Jag skulle fått betalat allt själv då jag tänkte boka in en ny mätning. Ingen erbjöd sig vara med och betala. Jag avbokade. Det skulle kostat mig ca. 12-13.000 med pinnar. 1-4 pinnar samma pris från Lantmäteriet. Jag ville fråga vilken firma de använt sig av men känner bara obehag. Vet någon en privat firma som mäter i Stockholm som är billig som mäter efter satellit och får kordinator av Lantmäteriet är jag tacksam. Kanske jag får tag i samma. Jag tycker bara synd om de nya grannarna som vill sätta upp staket. Hon som är dysfunktionell drar in alla grannar och är vidrig, skulle passa bra i en Ingmar Bergman roll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.