Vår fastighet är upprättad på 50-talet och samtliga gränsmarkeringar verkar saknas.
Förrättningskartan finns på "Min sida" på Lantmäteriet.se men jag har tyvärr inte originalet i pappersform.
Tomten är rektangulär och vi bor i kedjehus sist i längan på gatan, sen tar det vid en annan "grupp" av senare byggda kedjehus där grannens hus ej sitter ihop med vårt. Det är mot denna fastighet jag vill mäta gränsen.
På förrättningskartan är meter mellan gränsmarkeringarna utsatta. Mot grannen som vårat hus sitter ihop med
så går tomtgränsen enligt förrättningskartan precis där våran huskropp slutar, så den är ganska uppenbar.
Jag tänker att jag helt enkelt kan mäta från tomtgränsen mot våran "kedjushusgranne" det antal meter som ska vara till
gränsmarkeringen till andra grannen enligt förättningskartan, blir det tillförlitligt?
Jag ritade en ful paintbild för att förklara hur jag tänker. Mäter alltså punkt A-B
Huset till vänster - vårat hus
Huset till höger - våran kedjehusgranne
Förrättningskartan finns på "Min sida" på Lantmäteriet.se men jag har tyvärr inte originalet i pappersform.
Tomten är rektangulär och vi bor i kedjehus sist i längan på gatan, sen tar det vid en annan "grupp" av senare byggda kedjehus där grannens hus ej sitter ihop med vårt. Det är mot denna fastighet jag vill mäta gränsen.
På förrättningskartan är meter mellan gränsmarkeringarna utsatta. Mot grannen som vårat hus sitter ihop med
så går tomtgränsen enligt förrättningskartan precis där våran huskropp slutar, så den är ganska uppenbar.
Jag tänker att jag helt enkelt kan mäta från tomtgränsen mot våran "kedjushusgranne" det antal meter som ska vara till
gränsmarkeringen till andra grannen enligt förättningskartan, blir det tillförlitligt?
Jag ritade en ful paintbild för att förklara hur jag tänker. Mäter alltså punkt A-B
Huset till vänster - vårat hus
Huset till höger - våran kedjehusgranne
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 048 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 048 inlägg
Det verkar vara rimligt att mäta från fasens linje om huskroppen nu är inritad på förrättningskartan. Du får ju en ungefärlig gräns i alla fall, kanske hamnar du 30 cm fel.
Nu är det lite fel årstid för att gräva men annars sitter troligen gamla halvt bortrostande stålrör där som gränsmarkeringar. Står det "rm" i förrättningskartan så betyder det just rör i mark. Står det "rg" så är det rör i gjutning.
Nu är det lite fel årstid för att gräva men annars sitter troligen gamla halvt bortrostande stålrör där som gränsmarkeringar. Står det "rm" i förrättningskartan så betyder det just rör i mark. Står det "rg" så är det rör i gjutning.
Ja, våran huskropp vår kedjehusgranners huskropp finns med på förrättningskartan (det var en större fastighet från början som styckades av). Menar du att jag ska mäta på sättet jag beskrev eller något annat?Claes Sörmland skrev:Det verkar vara rimligt att mäta från fasens linje om huskroppen nu är inritad på förrättningskartan. Du får ju en ungefärlig gräns i alla fall, kanske hamnar du 30 cm fel.
Gränsmarkeringarna är rör i mark samt grg (gammalt rör i betonggjutning).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 249 inlägg
Jag skulle även mäta sträckan CD och BC.
Om även BC stämmer utifrån hur du mätt ut AB och CD så får du ett kvitto på att du dragit ut de första sträckorna rakt och i rätt riktning.
Om även BC stämmer utifrån hur du mätt ut AB och CD så får du ett kvitto på att du dragit ut de första sträckorna rakt och i rätt riktning.
Kom på att när jag traskade runt och letade lite efter gränsmarkeringar i somras hittade jag denna mellan vår tomt och kedjehusgrannen (längst ned mellan oss i paint-illustrationen).
Kan det vara en gränsmarkering? Vet inte hur dom brukar se ut. Markeringen ska enligt förrättningskartan vara rör i mark. Detta är i sådana fall den enda fysiska markeringen som finns.
Kan det vara en gränsmarkering? Vet inte hur dom brukar se ut. Markeringen ska enligt förrättningskartan vara rör i mark. Detta är i sådana fall den enda fysiska markeringen som finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 048 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 048 inlägg
Ser ut så!MG_88 skrev:Kom på att när jag traskade runt och letade lite efter gränsmarkeringar i somras hittade jag denna mellan vår tomt och kedjehusgrannen (längst ned mellan oss i paint-illustrationen).
[bild]
Liknande trådar
-
Var kan jag hitta ett snyggt vägguttag till motorvärmaren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på var man hittar delar till gamla motorsågar sökes
Trädgårdsmaskiner -
Model av vedklyv och hitta motor...
Trädgårdsmaskiner -
Byta motorkondensator. Hittar inte exakt samma kapacitans.
El -
Hitta äldre 3-7.5kw 2800rpm motorer
Verktyg, Maskiner & Fordon