Byggahus.se
Hej, vi är ganska nya husägare och har för första gången anlitat en firma för att gräva nytt avlopp. Nu förhåller det sig så att de har grävt in på grannens tomt ca 50-80 cm några meter längs med tomten.

Vad värre är, de har grävt bort tomtmarkeringen. Kan man kräva att de återställer den? Har ingen större lust att betala lantmäteriet för en ny.

Min fråga är väl egentligen vem som har vilket ansvar i frågan?

Tack alla erfarna!
 
R
D Djens skrev:
Hej, vi är ganska nya husägare och har för första gången anlitat en firma för att gräva nytt avlopp. Nu förhåller det sig så att de har grävt in på grannens tomt ca 50-80 cm några meter längs med tomten.

Vad värre är, de har grävt bort tomtmarkeringen. Kan man kräva att de återställer den? Har ingen större lust att betala lantmäteriet för en ny.

Min fråga är väl egentligen vem som har vilket ansvar i frågan?

Tack alla erfarna!
Låter vettigt att han som har grävt bort den ansvarar om att sätta tillbaks den. Se till att han inte bara stoppar dit något på måfå utan att dom tar ut LM som sätter ut det…
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så länge ni inte har instruerat eller misslett företaget att gräva in på grannens fastighet och där gränsmärket låg så lär entreprenören ha ansvar att ersätta skadorna. Sen kan nog grannen söka skadestånd både hos er som har låtit gräva och företaget som har grävt. Tänker på jordabalkens-miljöbalkens regler om ansvar vid grävning.
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hände mig med under mitt avloppsbygge. Entrepenören skall ersätta allt. Ni skall också beställa att LM kommer och sätter ut en ny gränspinne. Grävaren får/kan inte återställa den så att den blir gällande enl. lag - detta kan endast LM göra. Det kommer att kosta allt från 10-40 tusen. Dom kanske har en kö på LM över ett år att utföra detta arbete - och fakturan kommer efteråt så arbetet kommer att vara klart sedan länge - så skriv nåt bindande nu mot entreprenören.

I mitt fall så hittades pinnen men den var något tiltad - men LM männen var oerhört seriösa - han snackade liksom igenom förloppet med sin kollega och dom kom överens om att den gick att "rädda" - och som så blev kostanden 6 tusen har jag för mig (som entrepenören fick betala) - men han sa också att om den hade varit förlorad så hade det gått på 30' även om det tog honom 2 minuter att dra i en ny - här är det gamla stämpelskatter som gäller och inte arbeta eller materialkostnader.

//
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 5 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag har pratat med firman och enligt dem är den (bara) överschaktad. De verkar ta på sig ansvaret men jag antar att jag borde se till att få det skriftligt.

Kan ju tycka det är lite slarvigt, koordinater stod i underlaget de fick. Ska gå en runda med grannen i helgen för att se vad de har att säga.

Tack igen, är något konflikträdd men era kommentarer hjälpte mig.
 
  • Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 3 till
  • Laddar…
Ingen (nästan) tycker väl om en konflikt men om du tar initiativet direkt för att prata med grannen och gör denne medveten om att ingrävningen var ett övertramp från firman och absolut inget sanktionerat från din sida kommer du nog ligga bra till.

Visa att du tar det på allvar och inte bara försöker släta över händelsen, förklara att gränsmarkeringen givetvis skall åter-finnas/ställas och du kommer ta kostnaden och i din tur kräva den av grävarna så att de vet att detta löser sig utan vidare krångel från deras håll. Löser du detta snyggt är du nog sedd som mönstergranne.
 
  • Gilla
pappaM och 12 till
  • Laddar…
Om den är överschaktad så ligger det ju material på din grannes tomt - dom kanske inte vill det... men jag skulle säga att om ni gräver för hand ner till pinnen och ser att den står rakt upp så är det OK. I mitt fall så lämnades material kvar (ca 30cm) med grannens goda minne - vi satte en träpinne märkt med röd färg efter att vi täckt över gränsmarkeringen igen för att kunna hittade den om så vore...

//
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hade jag varit grannen och du varit nyinflyttad och kommit och förklarat det så som du gjort i dessa inlägg så hade vi inte haft ett problem.
Men en flaska whiskey hade nog gjort saken bättre 😋
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hade jag varit grannen och du varit nyinflyttad och kommit och förklarat det så som du gjort i dessa inlägg så hade vi inte haft ett problem.
Men en flaska whiskey hade nog gjort saken bättre 😋
Jag skulle tolka flaskan whiskey som att en hund är begraven som grannen vill släta över... Men helt klart, kommer grannen som upptäckt detta och förklarar och tar på sig (eller sin entreprenör) skulden direkt hade jag godtagit det direkt. Visserligen hade jag nog kollat upp var gränsen borde vara och kollat i efterhand så det blivit rätt om det hade spelat mig någon roll. Några dm på en väldigt liten tomt kan ju vara viktigt, medans några meter på en enorm fastighet kanske kan kvitta.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Så kan man absolut tolka det, men jag hade mer sett det som en gest för att bevara grannsämjan.
I övrigt instämmer jag med att det är bra att kontrollmäta!
 
K Klass0n skrev:
Men en flaska whiskey hade nog gjort saken bättre 😋
Det kan vara väldigt olämpligt/förödande att ha med sig alkohol.
Personen kan tex vara alkoholberoende.
 
  • Gilla
  • Wow
Katrin Lundstedt-Enkel och 9 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan vara väldigt olämpligt/förödande att ha med sig alkohol.
Personen kan tex vara alkoholberoende.
Är kanske så att de som uppskattar en slumpmässig whiskeyflaska är just de som är beroende av ett glas lite då och då :)
 
R
En stänkare som Becks granne sa😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja, eller att du tömmer flaskan på vägen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan vara väldigt olämpligt/förödande att ha med sig alkohol.
Personen kan tex vara alkoholberoende.
Så kan det ju vara, men jag tror att de flesta kan uppskatta gesten oavsett om man dricker eller inte.

Dessutom friskrev jag mig i det ursprungliga inlägget med att "jag skulle uppskattat det" 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.