Farstatjej90
Som regel skulle jag säga att en ö är mindre värd än en motsvarande sjötomt. Det är väldigt mycket som blir svårare och ganska få personer som uppskattar just en ö före en strandtomt.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
B Bambi2 skrev:
hur gör då en mäklare som värderar, vad går hen på och hur nära sanningen blir det?
Mäklare går mycket på jämförbara objekt. Så fort något är unikt på riktigt har de svårt att värdera det. Är det något som bara lockar ett fåtal potentiella köpare är det också svårvärderat. Två räcker för en budgivning, men en gör det ju inte.

Nu är det om jag förstår det rätt en insjö det gäller. Då tror jag att ö-faktorn är mindre positiv än om vi det varit i en populär skärgård. I synnerhet om det är en liten sjö utan något egentligt fridluftsliv runt eller på sjön.

Egentligen tror jag att ö-läget alltid trumfar strandläget i sig. Men om man också ser framför sig att allt byggmaterial man behöver måste flygas in med helikopter, och alla hantverkare måste skeppas över med båt, ja då svalnar nog mångas intresse.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mäklare går mycket på jämförbara objekt. Så fort något är unikt på riktigt har de svårt att värdera det. Är det något som bara lockar ett fåtal potentiella köpare är det också svårvärderat. Två räcker för en budgivning, men en gör det ju inte.

Nu är det om jag förstår det rätt en insjö det gäller. Då tror jag att ö-faktorn är mindre positiv än om vi det varit i en populär skärgård. I synnerhet om det är en liten sjö utan något egentligt fridluftsliv runt eller på sjön.

Egentligen tror jag att ö-läget alltid trumfar strandläget i sig. Men om man också ser framför sig att allt byggmaterial man behöver måste flygas in med helikopter, och alla hantverkare måste skeppas över med båt, ja då svalnar nog mångas intresse.
I detta fall är huvudbyggnaden rätt nyrenoverad och i väldigt bra skick. Material fraktas över vintertid när isen ligger, visst material går lösa med en flotte. Hur påverkas värdet av att tomten nu är 8500m2 i stället för 3000m2 mestadels blandskog och ön ligger ca 75m ut från fastlandet.

T
B Bambi2 skrev:
I detta fall är huvudbyggnaden rätt nyrenoverad och i väldigt bra skick. Material fraktas över vintertid när isen ligger, visst material går lösa med en flotte. Hur påverkas värdet av att tomten nu är 8500m2 i stället för 3000m2 mestadels blandskog och ön ligger ca 75m ut från fastlandet.
Det enda som är relevant i din situation är avståndet. Du ger ganska lite information om läget, men med endast 75m till fastlandet så kan man tänka sig att det vore rimligt att anta att det borde vara teoretiskt möjligt att t.ex. dra el till fastigheten, utan orimliga kostnader. Kommunal vattenledning är däremot antagligen önsketänkande.

Tomtstorleken ger jag mig inte in på men ställer en fråga utifrån hur vi här på andra sidan "potten" skulle se på saken där vi är vana att hantera ny mark som uppkommer vid landhöjning. Fastigheten har antagligen en fastställd storlek? Även om du äger "hela" ön så ökar inte din fastighetsyta, utan lämnar kvar mark som du antagligen kan inlösa från någon form av samfällighet? Så om du inte har inlöst den nya marken så kan du inte utnytja den eller ens "räkna den till godo"?

vattendjup spelar stor roll med går det att ha en segelbåt vid brygan?

B Bambi2 skrev:
Hur påverkas värdet av att tomten nu är 8500m2 i stället för 3000m2 mestadels blandskog
Tomt är inte alltihop om det är närmare en hektar, men det är klart att fastighetsvärdet stiger om fastigheten grundas upp så att större del är fast mark än tidigare. Men om vi leker med tanken att fastigheten är på 2 ha varav först 3.000 sen 8.500 är fast mark, ja då har ju vattenområdet som fastigheten också består av minskat från 17.000 till 11.500 kvm. Då den fasts marken rimligen är värderad högre än vattnet så stiger värdet då, allt annat lika.

Sen om det är tillfälliga variationer i vattenstånd som gör skillnaden eller om landhöjningen gjort att fastigheten permanent grundats upp i större mån, så är det ju olika mycket värt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tomt är inte alltihop om det är närmare en hektar, men det är klart att fastighetsvärdet stiger om fastigheten grundas upp så att större del är fast mark än tidigare. Men om vi leker med tanken att fastigheten är på 2 ha varav först 3.000 sen 8.500 är fast mark, ja då har ju vattenområdet som fastigheten också består av minskat från 17.000 till 11.500 kvm. Då den fasts marken rimligen är värderad högre än vattnet så stiger värdet då, allt annat lika.

Sen om det är tillfälliga variationer i vattenstånd som gör skillnaden eller om landhöjningen gjort att fastigheten permanent grundats upp i större mån, så är det ju olika mycket värt.
Tack för bra svar! El och vatten genom egen brunn finns i huvudbyggnaden som är ca 70m2 plus loft och inglasad altan ca 25m2, Förbränningstoa finns oxå. Väldigt fint läge med fiskrätt inkl kräftor. Ja ska bli spännande att se hur många miljoner mäklaren värderar fastigheten till.

Hej alla,

Nu börjar det närmar sig och jag funderar på om det finns möjlighet för rimlig kostnad att få till en teleskopisk brygga eller annan konstruktion på ca 25m eller tips på idéer.

Är det någon som är kunnig på värderingar får ni gärna pm mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.