2 616 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Diskmedel istället för målartvätt?
Har många ytor att rengöra inför målning.
Duger diskmedel som rengöring eller måste man gå och köpa litervis med målartvätt?
Har en del "skrovlig" yta som ska målas. Ohyvlade brädor som tak i ett sovrum..
Den går ju liksom inte att torka av. Duger det att jag dammsuger den eller vad har ni för förslag på rengöring?
Ytorna det gäller är alla inomhus.
Duger diskmedel som rengöring eller måste man gå och köpa litervis med målartvätt?
Har en del "skrovlig" yta som ska målas. Ohyvlade brädor som tak i ett sovrum..
Den går ju liksom inte att torka av. Duger det att jag dammsuger den eller vad har ni för förslag på rengöring?
Ytorna det gäller är alla inomhus.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Jag tror inte att diskmedel fungerar lika bra. Målartvätt löser upp det översta skiktet av färgen, så man får en "färskare" yta för den nya färgen. Men det är möjligt att diskmedel blir bra nog.
Om du väljer att köra med målartvätt, så välj ett fabrikat som inte behöver sköljas. Äldre traditionella varianter skulle man först tvätta med, sedan torka av flera gånger med fuktig trasa för att tvätta bort tvättmedlet. Eftertorkningen tog typiskt dubbelt så mycket arbette som själva tvättningen. Moderna typer behöver ingen efteravtorkning.
Är det en väldigt skrovlig yta, så tror jag att det i praktiken fungerar att inte tvätta, förutsatt att ytan ser ren ut. Skrovligheten hjälper till att få färgen att fästa.
Om du väljer att köra med målartvätt, så välj ett fabrikat som inte behöver sköljas. Äldre traditionella varianter skulle man först tvätta med, sedan torka av flera gånger med fuktig trasa för att tvätta bort tvättmedlet. Eftertorkningen tog typiskt dubbelt så mycket arbette som själva tvättningen. Moderna typer behöver ingen efteravtorkning.
Är det en väldigt skrovlig yta, så tror jag att det i praktiken fungerar att inte tvätta, förutsatt att ytan ser ren ut. Skrovligheten hjälper till att få färgen att fästa.
Tack! Du läste mig väldigt bra! 😅H hempularen skrev:Jag tror inte att diskmedel fungerar lika bra. Målartvätt löser upp det översta skiktet av färgen, så man får en "färskare" yta för den nya färgen. Men det är möjligt att diskmedel blir bra nog.
Så lite arbete som möjligt är prio 1 här!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden