Sedan en tid tillbaka signalerar vår diskmaskin en felkod efter avslutad diskprocedur. Felkoden innebär enligt bruksanvisningen ”Uttömningsfel-Vatten kvar i diskmaskinen”. Något vatten är dock inte kvar i maskinen Jag har rensat grovsilen, finsilen och avloppspumpen varje gång felet har signalerats men utan effekt. Något stopp i avloppsslangen borde det inte vara eftersom avrinningen från diskhon fungerar. Men jag ser att avloppsslangen från diskmaskinen inte går någorlunda rakt upp till avloppsutgången utan ligger först kvar på golvet i en böjning. Se bild. Enligt monteringsanvisningen för maskinen ska avloppsslangen inte ha en sådan böjning innan den går upp till avloppsutgången och jag ser av flera youtubeklipp, där monteringar görs, att inga sådana böjningar förekommer. Kan det vara den böjningen som gör att att avloppsvattnet inte ”orkar” ända upp till avloppsutgången utan ligger delvis kvar i slangen och nära grov- och finsilen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt bild 2 är det ingen tvär böjning på avloppsslangen innan den går upp till avloppet. På bifogad bild, en montering som visas i ett youtubeklipp, visas också att slangen går upp till avloppet utan böjning. I en monteringsanvisning för tvättmaskinen anges följande:
"Koppla in vattenutloppsslangen till avloppsröret utan att böja den".
Det ser inget konstigt ut där diskmaskinens avloppsslang är ansluten till avloppet.
"Koppla in vattenutloppsslangen till avloppsröret utan att böja den".
Det ser inget konstigt ut där diskmaskinens avloppsslang är ansluten till avloppet.
det är skilnad på avloppet på tvätt och diskmaskin, på en tvättmaskin sitter avloppspumpen i botten och avloppsslangen går ut i ovankant på maskinen
diskmaskin där sitter avloppspumpen i botten och slangen går ut i nedankant därför skall slangen upp under diskbänksbeslaget och vända
testa häll i 3-4 liter vatten i maskinen och ta loss avloppsslangen och ha den i en hink då ser du om den pumpar ut som den skall
diskmaskin där sitter avloppspumpen i botten och slangen går ut i nedankant därför skall slangen upp under diskbänksbeslaget och vända
testa häll i 3-4 liter vatten i maskinen och ta loss avloppsslangen och ha den i en hink då ser du om den pumpar ut som den skall
Men kan inte böjningen av avloppsslangen nederst, innan den vandrar upp mot avloppet, vara boven. Se min bifogade bild. I monteringsanvisningen anges "Koppla in vattenutloppsslangen till avloppsröret utan att böja den". Kanske pumpen inte orkar pumpa upp vattnet till avloppet på grund av omvägen via böjningen.
Nu har jag rätat ut avloppsslangen så att det i stället blir en större loop ovanför där slangen går in i avloppet. Jag har också kollat så att det inte är stopp/trångt där avloppsslangen går in i avloppet. Där finsilen ligger (på maskinens bottenyta) är det kvar vatten efter att diskningen är klar. Finsilen ligger således i vatten. Det är väl därför som felsignalen kommer, dvs att det är kvar vatten i maskinen. En granne har en likadan maskin och där ligger det inte kvar något vatten alls där finsilen ligger i maskinens botten.
Klicka här för att svara