A
Min diskmaskin vill inte tömma vattnet,
Troligen är det något skit som sitter fast då omstart inte funkar.
Har modell renlig från IKEA. Hittat liknande trådar men jag behöver att någon kör en dumförklaring på exakt vilka delar jag ska ta bort för att komma åt ev pump/rengör avloppsslams. Är livrädd för ev vattenskada.

• Närbild av kontrollpanelen på en IKEA Renlig diskmaskin med lysande röda indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinens filter och pumpområde, med filterkorg borttagen, visar möjlig plats för blockering i IKEA-modell Renlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör ned fingret och leta efter hålet där vattnet åker ut, känn om du känner bladen och se om du kan snurra dessa med fingrarna, kan sitta en matbit, glas eller dyl där. Annars, ta ett buntband eller något annat långt och smalt och se om du kan beta lite.

• Haha
returen
  • Laddar…
A
A annaww skrev:
Min diskmaskin vill inte tömma vattnet,
Troligen är det något skit som sitter fast då omstart inte funkar.
Har modell renlig från IKEA. Hittat liknande trådar men jag behöver att någon kör en dumförklaring på exakt vilka delar jag ska ta bort för att komma åt ev pump/rengör avloppsslams. Är livrädd för ev vattenskada.
…finns det in
S0MMER S0MMER skrev:
Kör ned fingret och leta efter hålet där vattnet åker ut, känn om du känner bladen och se om du kan snurra dessa med fingrarna, kan sitta en matbit, glas eller dyl där. Annars, ta ett buntband eller något annat långt och smalt och se om du kan beta lite.
ok tack för svar! 🙏🏻 testade detta och det är inget direkt stopp direkt vid utgången i diskmaskinen. Körde ner ett sugrör i vad som verkade vara avloppsmynningen , lite små matrester kom upp men det släppte inte på stoppet.

När jag funderade så kom jag på att igår så använde jag en avloppsrensare i diskhon. Inte pga stopp men bara för att få bättre flöde. Min diskho delar samma utlopp som diskhon. Därför tänker jag något skit kan ha sugits upp i andra sidan av slangen till diskmaskinen dvs under diskhon. Monterade ner den delen men inget direkt stopp i den änden heller.

Det första maskinen gör när den startar programmet är att tömma ev vatten, gör den det eller är det först senare i programmet som fel uppstår?

A
S0MMER S0MMER skrev:
Det första maskinen gör när den startar programmet är att tömma ev vatten, gör den det eller är det först senare i programmet som fel uppstår?
När det är vatten i och jag startar om ett program så står den bara o väldigt väldigt tyst ”surrar”

A annaww skrev:
När det är vatten i och jag startar om ett program så står den bara o väldigt väldigt tyst ”surrar”
om den bara brummar lite tyst så har du fått skit i pumpen eller anslutningen till vatten låset
börja kolla vattenlåset
nästa steg är att ta bort pumpen från socklen på framsidan

A
returen returen skrev:
om den bara brummar lite tyst så har du fått skit i pumpen eller anslutningen till vatten låset
börja kolla vattenlåset
nästa steg är att ta bort pumpen från socklen på framsidan
Tack, det visa sig den va 13år gammal så blev en uppgradering istället

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
A annaww skrev:
Tack, det visa sig den va 13år gammal så blev en uppgradering istället
tja denna gamla maskinen är ju betydligt bättre än en ny lär hålla längre

A
returen returen skrev:
tja denna gamla maskinen är ju betydligt bättre än en ny lär hålla längre
Va säger du? Att en äldre håller längre?

A annaww skrev:
Va säger du? Att en äldre håller längre?
ja generellt är det så
och skit i pumpen är ju inte maskinens fel

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
returen returen skrev:
ja generellt är det så
och skit i pumpen är ju inte maskinens fel
Well jag köpte en Electrolux, har en Electrolux hållt i 13 år kan den här nya också hålla 13 år tycker jag. Dessutom var den tystare och mer bestickhylla så jag inte behöver snubbla o landa på en kniv 👍🏼

A annaww skrev:
Well jag köpte en Electrolux, har en Electrolux hållt i 13 år kan den här nya också hålla 13 år tycker jag. Dessutom var den tystare och mer bestickhylla så jag inte behöver snubbla o landa på en kniv 👍🏼
den nya plattformen håller 5år ganska exakt

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.