Woman1 Woman1 skrev:
vet ej, den stora huvudsäkringrn i lgh gick o fick lyfta på knappen igen o då funkar den ett tag men sedan slogs dem av igen
Den "stora säkringen" är med 99% sannolikhet en jordfelsbrytare. Den bryter om ström går "fel väg". Den jämför hela tiden hur mycket ström som går in i lägenheten och hur mycket som går ut. Om någon ström "saknas" så bryter den. Ström, kan ex. "saknas" om det är fel på en apparat så att höljet blir strömförande och du får ström igenom kroppen, mot den jordade diskbänken. Då bryter jordfelsbrytaren innan du får livshotande skador (men ändå en väldigt otrevlig stöt). Brytaren ser att lite ström som gått in i lägenheten inte kommer ut via elcentralen.

I det här fallet har du troligen ett fel i maskinen, så att ström går till höljet, men eftersom höljet är jordat så går strömmen mot jord, utan att du behöver hålla i maskinen. Jordfelsbrytaren bryter utan att någon behöver utsättas för en obehaglig stöt.

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den "stora säkringen" är med 99% sannolikhet en jordfelsbrytare. Den bryter om ström går "fel väg". Den jämför hela tiden hur mycket ström som går in i lägenheten och hur mycket som går ut. Om någon ström "saknas" så bryter den. Ström, kan ex. "saknas" om det är fel på en apparat så att höljet blir strömförande och du får ström igenom kroppen, mot den jordade diskbänken. Då bryter jordfelsbrytaren innan du får livshotande skador (men ändå en väldigt otrevlig stöt). Brytaren ser att lite ström som gått in i lägenheten inte kommer ut via elcentralen.

I det här fallet har du troligen ett fel i maskinen, så att ström går till höljet, men eftersom höljet är jordat så går strömmen mot jord, utan att du behöver hålla i maskinen. Jordfelsbrytaren bryter utan att någon behöver utsättas för en obehaglig stöt.
tack för ditt svar

P
den yttre förgreningen
reservdelsnummer 5024 88 56-00/2
är en ökänd bov i detta dramat
sitter på höger utsida bak

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den yttre förgreningen
electroluxaren skrev:
den yttre förgreningen
detta förstod inte jag

Fairlane
Jag tror att det Electroluxarn menar är att om du vill försöka laga den själv så är set troligt att det är den delen som är problemet (han brukar ha koll på varenda maskin känns det som, har bland annat hjälp mig många gånger).

Om du inte vill laga själv skulle inte jag lägga pengar på att få dit en reparatör på en så gammal maskin, men det kanske är en speciellt bra maskin.

P
Woman1 Woman1 skrev:
detta förstod inte jag
det går att byta detta rör om man har en lång tång
detta rör brukar läcka såväl uppe som nere och medför att vatten duschas på värmaren

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
detta rör brukar läcka såväl uppe som nere och medför att vatten duschas på värmaren
är det lönt att laga denna tror du då den är 16 år gammal?

P
ja det är lönt nya maskiner är sämre

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
när detta en lång tång?

• Kombinationstång och rörtång med röda handtag på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
tror dessa blir lite klumpiga
feltema har annars

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja det är lönt nya maskiner är sämre
då behöver jag en som kan detta.

P
den kan ju bli värre

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
P
Woman1 Woman1 skrev:
då behöver jag en som kan detta.
ungefär var i landet befinner du dig?

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ungefär var i landet befinner du dig?
Malmö o du?

electroluxaren skrev:
den kan ju bli värre

electroluxaren skrev:
tror dessa blir lite klumpiga
feltema har annars

Woman1 Woman1 skrev:
detta förstod inte jag
Är det denna?

• Screenshot av Electrolux webbutik som visar en O-ring för yttre förgreningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Woman1 Woman1 skrev:
Malmö o du?
40 mil bort på ett ungefär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.