4 797 läst ·
40 svar
5k läst
40 svar
Diskmaskinen och elen slogs av
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Den "stora säkringen" är med 99% sannolikhet en jordfelsbrytare. Den bryter om ström går "fel väg". Den jämför hela tiden hur mycket ström som går in i lägenheten och hur mycket som går ut. Om någon ström "saknas" så bryter den. Ström, kan ex. "saknas" om det är fel på en apparat så att höljet blir strömförande och du får ström igenom kroppen, mot den jordade diskbänken. Då bryter jordfelsbrytaren innan du får livshotande skador (men ändå en väldigt otrevlig stöt). Brytaren ser att lite ström som gått in i lägenheten inte kommer ut via elcentralen.Woman1 skrev:
I det här fallet har du troligen ett fel i maskinen, så att ström går till höljet, men eftersom höljet är jordat så går strömmen mot jord, utan att du behöver hålla i maskinen. Jordfelsbrytaren bryter utan att någon behöver utsättas för en obehaglig stöt.
tack för ditt svarH hempularen skrev:Den "stora säkringen" är med 99% sannolikhet en jordfelsbrytare. Den bryter om ström går "fel väg". Den jämför hela tiden hur mycket ström som går in i lägenheten och hur mycket som går ut. Om någon ström "saknas" så bryter den. Ström, kan ex. "saknas" om det är fel på en apparat så att höljet blir strömförande och du får ström igenom kroppen, mot den jordade diskbänken. Då bryter jordfelsbrytaren innan du får livshotande skador (men ändå en väldigt otrevlig stöt). Brytaren ser att lite ström som gått in i lägenheten inte kommer ut via elcentralen.
I det här fallet har du troligen ett fel i maskinen, så att ström går till höljet, men eftersom höljet är jordat så går strömmen mot jord, utan att du behöver hålla i maskinen. Jordfelsbrytaren bryter utan att någon behöver utsättas för en obehaglig stöt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag tror att det Electroluxarn menar är att om du vill försöka laga den själv så är set troligt att det är den delen som är problemet (han brukar ha koll på varenda maskin känns det som, har bland annat hjälp mig många gånger).
Om du inte vill laga själv skulle inte jag lägga pengar på att få dit en reparatör på en så gammal maskin, men det kanske är en speciellt bra maskin.
Om du inte vill laga själv skulle inte jag lägga pengar på att få dit en reparatör på en så gammal maskin, men det kanske är en speciellt bra maskin.