75 580 läst ·
46 svar
76k läst
46 svar
Diskmaskinen ger en fet hinna
Kan det möjligen vara så att eco-läget ger mindre effekt till elpatronen, och den numera därför inte fullt orkar värma vattnet till rätt temperatur innan maskinen går vidare för "timeout"..?
Vi har en maskin av annat märke, också med Ecoläge. I det läget diskar maskinen inte alls lika bra som vid en normaldisk. Det gjorde den inte vid leverans heller. Kanske en kompromiss man får acceptera?
Vi har en maskin av annat märke, också med Ecoläge. I det läget diskar maskinen inte alls lika bra som vid en normaldisk. Det gjorde den inte vid leverans heller. Kanske en kompromiss man får acceptera?
Hur mycket du sparar står i bruksanvisningen för din maskin
Vatten brukar man inte spara men el blir det litegrann iochmed att maskinen inte värmer vattnet till mer än 50-55C
Man brukar spara mellan 200-300w (20-30öre) som då tas igen på längre disktid upp till en timme längre.
Ofta är det så att auto-programmet gör av med mindre vatten och mindre el.
Men det beror på maskin.
Vatten brukar man inte spara men el blir det litegrann iochmed att maskinen inte värmer vattnet till mer än 50-55C
Man brukar spara mellan 200-300w (20-30öre) som då tas igen på längre disktid upp till en timme längre.
Ofta är det så att auto-programmet gör av med mindre vatten och mindre el.
Men det beror på maskin.
Jag har oxå haft detta problem, som pinpointades att vi vid dessa tillfällen kört så fettiga/oljiga byttor/kastruller som maskinen helt enkelt inte har kunnat rengöra. (läs, damen hade bakat massor).
Tog flera diskar på hetaste programmet och rengöring från min (vem annars:banghead: )sida för att få bort hinnan.
Tog flera diskar på hetaste programmet och rengöring från min (vem annars:banghead: )sida för att få bort hinnan.
Siemens/Bosch har ju annars en svaghet i och med att värmeväxlaren kletar igen vilket gör att sköjningen/torkningen blir lidande. Jag har en Siemens jag mekar i just nu med samma problem som det du beskriver, intermittent började den att diska lite sämre, lämnade diskmedelsrester på disken mm. Detta var ett år sen kanske, nu sista månaderna har den dessutom börjat ta lång tid på sig att diska klart, den hänger med 1 minut på resttidsindikatorn.
Plasttanken på bilden högst upp till vänster ser man en svart anhopning, finns beskrivet i massor, dock mest på tyska, hur man rengör detta (citronsyra och tålamod), jag beställde dock en ny sådan tank/växlare efter en dags rengörande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasttanken på bilden högst upp till vänster ser man en svart anhopning, finns beskrivet i massor, dock mest på tyska, hur man rengör detta (citronsyra och tålamod), jag beställde dock en ny sådan tank/växlare efter en dags rengörande.
ltfrebac skrev:Siemens/Bosch har ju annars en svaghet i och med att värmeväxlaren kletar igen vilket gör att sköjningen/torkningen blir lidande. Jag har en Siemens jag mekar i just nu med samma problem som det du beskriver, intermittent började den att diska lite sämre, lämnade diskmedelsrester på disken mm. Detta var ett år sen kanske, nu sista månaderna har den dessutom börjat ta lång tid på sig att diska klart, den hänger med 1 minut på resttidsindikatorn. [bild]
Om den hängt sig med en minut kvar är det alla gånger att den inte värmer.
Kolla kretskortet.
Men till vilken temp och hur lång tid tar det?
1minut kvar och ökad disktid är värmefels symptom!
Skiten uppe till vänster har ingen som helst påverkan då det är en luftfälla för avloppsvattnet
Den högra av tanken är den sk värmeväxlaren som det bara är färskvatten i vilket förvärms av spillvärme från maskinen.
Åderförkalkningen på denna typ av maskin sker i slangen som skymtar bakom den röda piggen nere till höger,
1minut kvar och ökad disktid är värmefels symptom!
Skiten uppe till vänster har ingen som helst påverkan då det är en luftfälla för avloppsvattnet
Den högra av tanken är den sk värmeväxlaren som det bara är färskvatten i vilket förvärms av spillvärme från maskinen.
Åderförkalkningen på denna typ av maskin sker i slangen som skymtar bakom den röda piggen nere till höger,
Redigerat av moderator:
Körde ett eko-program tidigare idag och även det var varmt vatten, så den biten verkar fungera.
Påminner mig dock någon gång jag öppnat maskinen när den varit igång och tyckt att vattnet varit kallt. Kan det vara så att den fungerar till och från? Jag får hålla koll på körningarna några gånger till får vi se.
Påminner mig dock någon gång jag öppnat maskinen när den varit igång och tyckt att vattnet varit kallt. Kan det vara så att den fungerar till och från? Jag får hålla koll på körningarna några gånger till får vi se.
Electroluxaren, du kan ha rätt. Men, efter idogt letande på tyska forum kring detta problem och även sett på videos på fyllningscykeln av en sådan vattenlunga så kan jag konstatera följande:
1. När maskinen fylls ska vatten smita genom en bleedkanal som sitter uppe till vänster, tror jag? Detta sker aldrig på min maskin utan lungan är tom hela tiden.
2. Vattnet blir rejält varmt, utan att mäta temperaturen känner jag att diskgodset är varmt så jag inte kan ta på det om jag kör 70gradigt program.
1. När maskinen fylls ska vatten smita genom en bleedkanal som sitter uppe till vänster, tror jag? Detta sker aldrig på min maskin utan lungan är tom hela tiden.
2. Vattnet blir rejält varmt, utan att mäta temperaturen känner jag att diskgodset är varmt så jag inte kan ta på det om jag kör 70gradigt program.