Hej

Bifogar två bilder; nuvarande tillvatten på en gammal Cylinda sverigedisken samt anslutningen på nya diskmaskinen (en Siemens). Nån som vet om den nya passar på nuvarande anslutning? Aldrig sett en sån här som kom på den nya?
 
  • Anslutning av tillvattenrör på en gammal Cylinda diskmaskin med en koppling och slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-komponent i plast med mässingsgängor och röd insats, hålls i hand mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är Aquastop på den nya. Ser ju ut som samma dimension. Prova annars får du köpa en adapter.
 
  • Gilla
no16
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det är Aquastop på den nya. Ser ju ut som samma dimension. Prova annars får du köpa en adapter.
Tack. Jag får prova, så jäkla bökigt att prova sig fram som lekman utan alla grejer hemma. Men får väl putta fram nya maskinen till bänken så jag kan prova utan att ta bort allt gammalt🤔
 
N no16 skrev:
Tack. Jag får prova, så jäkla bökigt att prova sig fram som lekman utan alla grejer hemma. Men får väl putta fram nya maskinen till bänken så jag kan prova utan att ta bort allt gammalt🤔
Koppla bort den gamla och mät invändiga gängan på den och jämför med den nya så slipper du puttandet.
 
R Rishlish skrev:
Du behöver en sådan här för att det skall stämma!
[länk]
Ja se på fasen, det stämmer... hur visste du det?
Nu hade jag två såna hemma G20xG15 men inga packningar eller nåt utan bara lin och pasta, behöver man sånt tro?
 
Redigerat:
Jobbar som röris 😅 du behöver antingen en gummi eller fiberpackning 1/2”
Sen är det ju möjligt att få tätt med lin men det är ju inte rätt!
 
R Rishlish skrev:
Du behöver en sådan här för att det skall stämma!
[länk]
Fasen jag hade två såna hemma G20xG15 men jag saknar packningar
R Rishlish skrev:
Jobbar som röris 😅 du behöver antingen en gummi eller fiberpackning 1/2”
Sen är det ju möjligt att få tätt med lin men det är ju inte rätt!
1/2" ok då sätter du den invändigt nippeln då mellan inkommande vatten och nippel?

Noterade nämligen att 3/4" gängen mellan nippel o aquastop redan hade en packning i aquastopen
 
R Rishlish skrev:
Jobbar som röris 😅 du behöver antingen en gummi eller fiberpackning 1/2”
Sen är det ju möjligt att få tätt med lin men det är ju inte rätt!
Bättre att fråga en gång för mycket: sätter du packning mellan Aquastop o nippel eller mellan nippel och inkommande vatten? Har både 1/2 och 3/4 packningar.
 
  • Händer håller i VVS-komponenter under en diskbänk, inklusive en nippel och en Aquastop-komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N no16 skrev:
Bättre att fråga en gång för mycket: sätter du packning mellan Aquastop o nippel eller mellan nippel och inkommande vatten? Har både 1/2 och 3/4 packningar.
Aquastopen har väl redan en packning?
Det behövs på båda övergångarna.
 
  • Gilla
no16
  • Laddar…
K Kane skrev:
Aquastopen har väl redan en packning?
Det behövs på båda övergångarna.
Ja det är sant Aquastopen har redan packning
 
Då sätter du en till mellan nippel och inkommande (när jag köpte min Siemens följde det med en sådan där övergång/nippel)
 
  • Gilla
no16
  • Laddar…
Ok då är nog allt installerat. Tack för svar om nipplar, packningar osv. Då återstår endast ett mysterium; vad är det för gummimatta som
hänger ner bakom luckan, inkl lite vaddering? Den verkar limmad mot baksidan på luckan och återfinns ej i installationsinstruktionerna? Ska man riva bort den?
 
  • En hand lyfter en svart gummimatta med vaddering som hänger ner bakom en apparatlucka, undrar om den ska tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljuddämpning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ljuddämpning.
Ahaa... tack för info. Hade jag inte kommit på. Det hade varit bra om de nämnde detta nånstans, suck. Ska den bara vikas in innanför sockeln då? Menar, den hänger ju ner alldeles för långt fram... Eller ska den stickas in nånstans horisontellt?...🤔🤔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.