3 549 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Diskmaskin tror att pumpen är blockerad?
Hej,
Vår diskmaskin (Husqvarna QB6264i) vill ofta inte starta, piper och för oväsen från pumpen i avloppet (låter som när man dricker det sista av läsken med sugrör och det börjar komma luft i röret
). Det står 00 i displayen när jag öppnar luckan.
Jag stoppar maskinen och tittar under silen för att se om jag ser något som fastnat, men det gör jag oftast inte. Någon gång för länge sedan var det något skräp som jag rensade bort. Sen försöker jag igen och då diskar den utan problem...
Detta sker inte varje gång, men säkert mer än hälften.
Är det trots allt något där som jag borde rensa bort, eller är det något annat jag kan kika närmare på?
Tack!
Vår diskmaskin (Husqvarna QB6264i) vill ofta inte starta, piper och för oväsen från pumpen i avloppet (låter som när man dricker det sista av läsken med sugrör och det börjar komma luft i röret
Jag stoppar maskinen och tittar under silen för att se om jag ser något som fastnat, men det gör jag oftast inte. Någon gång för länge sedan var det något skräp som jag rensade bort. Sen försöker jag igen och då diskar den utan problem...
Detta sker inte varje gång, men säkert mer än hälften.
Är det trots allt något där som jag borde rensa bort, eller är det något annat jag kan kika närmare på?
Tack!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Finns det ytterligare en lucka/plastbit du kan ta bort så du kan känna att pumpens skovelhjul går runt med fingrarna? Räcker om det ligger en kräftklo, popcornkärna eller gummiband där för att det inte ska fungera...
Efter ett tag verkar detta ha löst sig utan ytterligare handgrepp. Eftersom den alltid gick att köra på andra försöket övergick vi till att köra varmare program och dessutom några vändor med rengöring. Oklart vilket som hjälpte, men det verkar ha räckt som lavemang. Om någon råkar ut för samma.
Klicka här för att svara