Byggahus.se
Har en IKEA diskmaskin, några år på nacken, där torkprogrammet plötsligt har slutat fungera. Har ni några tips?
Tror IKEA sålde Whirlpool på den tiden men inte helt säker.
 
IKEA har förmedlat många olika modeller och tillverkare så det går inte att svara på med dessa knapphändiga uppgifter.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
IKEA har förmedlat många olika modeller och tillverkare så det går inte att svara på med dessa knapphändiga uppgifter.
Ok jag kollar upp märket. Vet du om det generellt kan finnas några orsakar till att torkdelen av programmet inte fungerar?
 
Min bil går inte på 4ans växel
Vad är det för fel?
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Min bil går inte på 4ans växel
Vad är det för fel?
Har du kollat bromsarna?
 
  • Gilla
electroluxaren och 2 till
  • Laddar…
Y yuphin skrev:
Har en IKEA diskmaskin, några år på nacken, där torkprogrammet plötsligt har slutat fungera. Har ni några tips?
Tror IKEA sålde Whirlpool på den tiden men inte helt säker.
Vad är det du vill tips om? :)

Är du händig. Kan du öppna upp maskinen och börja mäta saker?

Antagligen har något gått sönder ( ;) ). Är den mer än 4-5 år är det mer lönt att köpa en ny än att försöka reparera den (om kommer kosta lika mycket som en ny maskin då tekniker måste åka ut)
 
Vad är problemet? Blir inte disken torr? Stannar maskinen och larmar? Är den helt död?
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Problemet är att programmet körs klart men disken är kall och vattendroppar finns kvar
 
Blir vattnet varmt under huvuddisken?
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Blir vattnet varmt under huvuddisken?
Jo precis det gör det
 
Y yuphin skrev:
Jo precis det gör det
Om disken är kall när maskinen är klar så känns det väldigt otroligt att den värmer alls, varken i diskfasen eller på slutet. Om det är en Whirlpool så har den ingen separat torkfuktion, extremt få diskar har det. Generellt så ökar den temperaturen i slutsköljen och tillsätter spolglans för att bryta ytspänningen på vattnet. Det är diskgodsets varma temperatur som får sakerna att torka. Så det troligaste är ju att elementet är defekt. Att elektronik eller tempgivare skulle värma ena gången och inte andra ser jag som ganska så otroligt på en sådan maskin.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Har du kollat bromsarna?
Jag har inga bromsar men den är blå
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Utan servicenummer går det inte att fastställa hur tork fasen är tänkt att fungera
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Jag har inga bromsar men den är blå
En blå... Då rekommenderar jag en Fas 42 modulering. Det brukar lösa allt enligt en vän som är fd Experthandlare.
 
  • Haha
electroluxaren
  • Laddar…
Nu har man felsökt:
Alla program fungerar förutom där man väljer att trycka ner knappen märkt med "1/2".
Och det är just de programmen jag brukar köra. Så jag antar att det är något fel med just den knappen!
Jag kan leva med övriga program, är nog ändå dags att byta maskin om ett par år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.