Förr i tiden fanns det diskmaskiner som man kunde ansluta med två slangar, en för varmvatten och en för kallvatten.
Vet någon om detta fortfarande finns och om det isåfall funkar bra?
 
Detta har diskuterats förut och jag har för mig att det blev ett nej till varmvatten! Någonting med dagens diskmedel + sköljningar blev inte bra.....
 
Ja men den jag menar sköljde med kallvatten och använde bara varmvatten för diskprogrammet.
Syftet med detta är naturligtvis att spara el då jag värmer mitt vatten med ved.

Vet någon var man hittar den gamla tråden som handlade om detta?
 
vedeldaren skrev:
Vet någon var man hittar den gamla tråden som handlade om detta?
Nej, jag fann inte heller detta i 'sökfunktionen'. Men jag har fram till för något år sedan kört diskmaskin på varmvatten och det fungerade utmärkt - dessutom hade jag faktiskt mycket varmt vatten. Maskinen var inte elektronisk - vilket iofs kan ha viss betydelse.

Jag ville göra likaledes i nybygget men den smala Electroluxmaskinen klarar tydligen inte ingående hetvatten så nu kör jag konventionellt mot kallvattnet. Maskinen är dock så tyst så det funkar bra med biodisken (som tar ofantligt lång tid).

Om du finner en maskin med två anslutningar är den troligen vansinnigt dyr ... disken blir ren även med endast varmvattentillförsel. Förutsatt naturligtvis att du inte har gammal intorkad disk ståendes i maskinen.
 
Dom "problemen" som brukar tas upp vid varmvattenanslutning är att vissa ämnen endast löser sig i kallt vatten. Dessutom hinner inte en del diskmedel (oftast tabletter) lösa upp sig eftersom disktiden förkortas och en delar av tabletten ligger kvar till sjöljningen.
 
Deyt handlar också om att de flesta diskmedel idag har enzymer som en del av de aktiva beståndsdelarna, och de slutar fungera (blir förstörda) vid en viss temp. Då gäller det att de får vara med och "jobba" från kallt tillstånd så är dessa ämnens uppgift (att bryta ned proteiner tror jag) klar innan vattnet blivit för varmt.
 
Miele har modeller med varmvatten anslutning. De uppger att man kan diska på 18minuter i vissa fall.
 
Cylinda tillåter anslutning med upp till 80 gradigt vatten.
/m
 
vedeldaren skrev:
Förr i tiden fanns det diskmaskiner som man kunde ansluta med två slangar, en för varmvatten och en för kallvatten.
Vet någon om detta fortfarande finns och om det isåfall funkar bra?
Skulle oxo vilja ha svar på just den ursprungliga fråga. Dvs om det finns maskiner med TVÅ ANSLUTNINGAR.

Isåfall, VILKA maskiner?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.