Husqvarna/Electrolux, felkod 20.
Jag har följt receptet för att åtgärda felet. Nu lossade jag avloppsröret och blåste. Stort motstånd tills "proppen" gick upp och överblivet vatten ner i maskinen. MEN .. jag hittar inte det som proppade röret. Någon ide för hur man kan få ut detta?
Ska provköra maskinen igen ..

P
det var väl backventilen du sabbade

Okej?
Backventil ligger mellan avloppsutloppet i maskinen och där tömningsröret går in i avloppet?

Jag startade maskinen igen och samma procedur upprepade sig.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
sitter i utloppet på pumpen

Okej. Det finns en "instruktion" om att lossa tömningsslangen ifrån avloppet och blåsa..så det gjorde jag?

P
Det kan inte uteslutas att din modell saknar backventil, den kostar ju ändå 1.- eller 2
Har då låtit maskinen tömma i en hink? Så att du ser om det kommer ut något och kan utesluta anslutningen vid vattenlåset under diskbäbjen

• Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det kan inte uteslutas att din modell saknar backventil, den kostar ju ändå 1.- eller 2
Har då låtit maskinen tömma i en hink? Så att du ser om det kommer ut något och kan utesluta anslutningen vid vattenlåset under diskbäbjen
Felsökningen har stagnerat lite. Idag körde jag dock programmet med röret i en bunke. Maskinen körde, tömde, körde vidare, tömde ... men "på slutet" så startar ändå felkod 20. (jag hade en bunke som jag tömde flera gånger, kanske 10-12 liter iallafall.
Min maskin heter Husqvarna Electrolux QB6161i

Om jag nu försiktigt blåser i avloppsröret mot maskinen så får jag motstånd. Indikerar det inte att backventilen är i sin ordning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.