Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Diskmaskin - glasen blir inte rena

1. E
    Medlem · 18 inlägg

Eva.W

Medlem
    Vår gamla Cylinda Sverigedisken diskar inte glasen rena längre. Det blir som en fet hinna med lite små korn inuti glasen, nästan som lite fin sand. Tallrikar och annat blir hur rent som helst. Spolarmarna är rengjorda och inget sitter fast i silen. Jag testade att ha ett glas åt fel håll och vattnet blev grumligt. Jag har provat med både disktabletter och flytande diskmedel men ingen skillnad. Vattnet blir varmt. Det enda som jag ser är trasigt är spolglansbehållaren där medlet rinner rakt igenom behållaren men så har det varit länge. Vad kan det vara för fel och är det bara att börja fundera på att köpa en ny? Jag tror den är 10-11 år.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 8 307 inlägg

yonna

Medlem
    Kör en omgång diskmaskinsrengörare och kolla om det blir bättre. Att spolglansen inte funkar kan också vara ett stort minus. Jag har själv märkt att en äldre diskmaskin kräver oftare totalrengöring än en nyare.

3. TRJBerg
    Medlem · Heby · 919 inlägg

TRJBerg

Medlem
    Jag använder inte spolglans och har inget problem med det.

4. Vonelffors
    Medlem · 362 inlägg
    Spolglans är och A och O. Men är disken lika smutsig uppe som nere ?

5. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 5 275 inlägg

hsd

Medlem
    Allt i ett piller ersätter även spolglans, i vår gamla maskin gick flärpen till sköljmedelsfacket av och var så kostsam att vi körde utan den i några år med allt i ett piller istället , funkade hur bra som helst
    Är det gråvatten kvar i maskinen så kan det vara problem med tömningen

6. Vonelffors
    Medlem · 362 inlägg
    Skulle rekommendera att alltid köra spolglans för sig om det går

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Uppsala · 1 357 inlägg

slurppe99

Medlem
    Hur är det med vattnet? Behöver maskinen salt. Vi är noga med både salt och spolglans så att våra glas inte blir gråa. Samt att vi rengör maskinen med jämna mellanrum.

8. electroluxaren
    Medlem · - · 13 829 inlägg
    de små kornen är troligen diskmedel
    glas brukar placeras i överkorgen så då kan det vara att spolarmsväxlaren är kass
    nu är det ju frågan om vilket årtal den verkligen har? dvs är det en gorenje i botten eller en asko?
    vad heter den mer än sverigedisken? 2R, 3R, -12?

9. E
    Medlem · 18 inlägg

Eva.W

Medlem
    Tack för alla svar. Jag testar att svara alla i ett inlägg:

Jag använder rengöringstabletter regelbundet och silen töms efter varje diskning. Jag har även testat ättika och bikarbonat.
    Disken blir alltid ren även uppe och nere, det är bara glasen som inte blir det. Jättekonstigt men jag har inte kunnat hitta den här hinnan på något annan än just glas.
    Det är inte vatten kvar i maskinen när den är har kört klart.
    Salt har vi alltid påfyllt i maskinen.
    Små korn kommer även när vi har flytande diskmedel.
    Jag tror den är från 2011. Jag får kolla om det står något mer förutom just Sverigedisken.

10. L
    Renoveringsnovis · Uppland · 14 inlägg

Lantlolla

Renoveringsnovis
    Har en likadan maskin som är 11 år gammal med enda åtgärda bytt vattenpump efter 5 år. Körde först pulver sen billiga tabletter ganska många år med det kleggade igen och blev en hinna i hela maskinen. Körde rengöring någon gång då och då.
    Till slut bestämde jag mig för att börja med dyra best i test tabletter, "all inclusive" och de 2 senaste åren har den varit ren och blank på insidan (och disken) och jag har inte behövt extra rengöring.
    Kan det vara så att din vattenpump inte jobbar som den ska? Eller är armarna tröga/igensatta? Min disk har varit som din när jag råkat blockera en arm med för lång slev eller kniv som hamnat mot undre armen. Därav frågan ang pumpen.
    Reservdelar är supermysigt att beställa på deras hemsida

11. L
    Renoveringsnovis · Uppland · 14 inlägg

Lantlolla

Renoveringsnovis
    Självklart inte supermysigt utan supersmidigt..

• Laddar…
  12. E
    Medlem · 18 inlägg

Eva.W

Medlem
    Armarna är rengjorda och jag tror de snurrar som de ska eftersom övrig disk blir ren. Kan ju vara något med vattenpumpen förstås. Jag har inte tänkt på att testa någon glasskål så det ska jag testa och se om det blir en hinnan även på det. Då ska jag testa någon annan typ av allt-i-ett-tablett redan idag.

13. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 515 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Kört lite olika märken i vår maskin.
    Men är endast Yes som fungerar bra i våran.
    Billigare så får vi med som korn i glasen.

• Laddar…
  14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 16 689 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Jag tycker "specialmedel" för rengöring är lite onödigt då vanlig citronsyra funkar perfekt och finns billigt i storpack på exempelvis ÖB.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot from 2022-04-27 12-10-19.png

15. E
    Medlem · 18 inlägg

Eva.W

Medlem
    Det ska jag också testa. Hur mycket citronsyra har du i?
    Kan man köra citronsyra i tvättmaskinen också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.